• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • مرور هفتگی: انتقاد آقای رئیس از پایین بودن قیمت ها در بورس و تحلیل نایب رئیس از علت رشد نرخ ها در بازار سنتی

مرور هفتگی: انتقاد آقای رئیس از پایین بودن قیمت ها در بورس و تحلیل نایب رئیس از علت رشد نرخ ها در بازار سنتی

  • توسط دنیای زعفران
  • فروردین 24, 1398
  • اخبار

مرور هفتگی اخبار بازار و صنعت زعفران

انتقاد آقای رئیس از پایین بودن قیمت ها در بورس و تحلیل نایب رئیس از علت رشد نرخ ها در بازار سنتی

طی هفته ای که گذشت چندین خبر درباره وضعیت قیمت ها داشتیم. یکی از فعالان بازار نرخ صادراتی زعفرانی زعفران بین 700 تا 1200 یورو اعلام کرد. نرخ پایه صادراتی 1070 دلار تعیین شده است. اما رئیس شورای ملی زعفران با استناد به این نرخ ها، قیمت فعلی در بورس را پایین ارزیابی کرد و از بورس به خاطر رفتار بر خلاف اقتصاد مقاومتی انتقاد کرد. همزمان نایب رئیس شورای ملی زعفران هم توضیحاتی درباره علت رشد قیمت ها در بازار داد. گفتنی است نرخ هر کیلو زعفران در بازار در پایان هفته سوم فروردین به 9.2 (متوسط پوشال) و 12.2 (متوسط نگین) رسیده است.

قیمت زعفران صادراتی ایران از 700 تا 1200 یورو است

به گفته حسینی (فعال بازار)، در حال حاضر(فروردین 98) هر کیلوگرم زعفران ایرانی در بازار جهانی به شکل عمده 700 تا 1200 یورو معامله می شود.

شریعتی، مدیرعامل شرکت نوین زعفران نیز پیشتر (بهمن 97)، گفته بود که نرخ 1200 یورو برای بهترین نوع زعفران در بازار جهانی یک نرخ رقابتی است.

حسینی، عضو هیئت رئیسه شورای ملی و فعال بخش خصوصی، 5 فروردین 98 هم گفته بود که زعفران با نرخ های کمتر از ارزش پایه صادرات گمرک در بازارهای هدف عرضه می شود‌.

علت رشد قیمتی زعفران در بازار

طی هفته قبل، میری، نایب رییس شورای ملی زعفران درباره علت رشد قیمت ها در بازار گفت : معمولا طبق  یک روال سنتی از ۲۵ اسفند تا ۲۰ فروردین وقفه‌ای در عرضه زعفران بوجود می‌آید. به گزارش دنیای زعفران، گفتنی است طبق این روال معمولا قیمت زغعفران در نیمه دوم زمستان یک کف قیمتی میسازد ودر ابتدای سال بعد اوج میگیرد.

رئیس شورا: قیمت در بورس پایین است

احتشام، رئیس شورای ملی زعفران، با بیان اینکه شاخص‌های بورس در مورد زعفران برخلاف مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: در حالی که قیمت پایه صادراتی زعفران توسط دولت، ۱۱۰۰ دلار تعیین شده است، اما اکنون زعفران با قیمتی کمتر از این مقدار به فروش می‌رسد.. رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه در حال حاضر در حوزه صادرات مدیریت نداریم، بیان کرد: سازمان بورس در راستای مولفه‌های اقتصاد مقاومتی و حمایت از صادرات و صادرکنندگان زعفران حرکت نمی‌کند.

دو اتفاق جدید در بازار آتی

وجه تضمین آتی نگین از فردا یک شنبه 100 هزار تومان کاهش یافته و به 360 هزار تومان می رسد. این موضوع خاصیت اهرمی بازار را افزایش داده و موجب جذابیت معامله گری می شود. بورس کالا، البته، همزمان وجه تضمین پوشال را افزایش داده و به 200 هزار تومان رساند.

هفته قبل قرارداد آتی نگین تحویل تیرماه هم راه اندازی شد تا تعداد نمادهای فعال به 4 مورد برسد. البته نگین فروردین سه شنبه 27 فروردین سررسید می شود. این در حالی است که فردا یک شنبه پوشال سررسید فروردین سررسید می شود اما هنوز هیچ اطلاعیه ای مبنی بر راه اندازی قرارداد پوشال جدید نیست.

یک گزارش: بهبود مناسبات زعفرانی افغانستان-ترکیه

اواخر سال قبل، رفت و امدهای جدیدی بین دو همسایه شرقی و غربی کشورمان برای بهبود مناسبات زعفرانی رخ داد. به گزارش میزان ترکیه که سالانه به ۳۰۰ تُن زعفران نیاز دارد، قرار است پس از این، بخشی از این نیازمندی‌اش را از افغانستان تأمین کند. این موضوع را مسوولان دفتر انسجام کمک‌های ترکیه در افغانستان (تیکا) در سفری که روز چهارشنبه (۲۶ جدی) به ولایت هرات داشتند، با وزیر زراعت مطرح کرده‌اند.

دنیای زعفران: البته تقاضای 300 تنی زعفران ترکیه، قطعا خلاف واقع است و ممکن است به خاطر اشتباه خبرگزاری افغان چنین رقمی درج شده است. احتمال دیگر این است که رقم 30 تن، 300 تنن درج شده است.

کاهش تعرفه صادرات زعفرانن افغانستان به ترکیه

مسوولان تیکا می‌گویند که هم‌اکنون کار روی روند معافیت تعرفۀ گمرکی زعفران افغانستان جریان دارد و قرار است زعفران افغانستان بدون پرداخت تعرفۀ گمرکی و یا هم باکاهش تعرفه، به ترکیه صادر شود. افغانستان، برای صادرات زعفران به ترکیه، ۳۰ درصد تعرفۀ گمرکی پرداخت می‌کند. اما، اکبر رستمی، سخن‌گوی وزارت زراعت می‌گوید که ترکیه تعرفۀ گمرکی‌اش را از زعفران افغانستان به صفر رسانده و قرار است این کشور زمینۀ صادرات زعفران افغانستان را به کشورهای اروپایی فراهم سازد.

سرمایه گذاری ترک ها در افغانستان

رستمی می‌گوید قرار است ترکیه در بخش پروسس و بسته‌بندی زعفران هرات نیز سرمایه گذاری کند. علی ارغون چنار، نمایندۀ تیکا گفت: «تلاش ما این است که از طریق ترکیه، برای زعفران افغانستان بازاریابی کنیم. زعفران برای افغانستان، یک ایدۀ اقتصادی نیست؛ امیدوارم زعفران، هویت افغانستان را نیز نشان بدهد.» در سفر این مقام‌ها به هرات، سنگ تهداب اولین انستیتوت زعفران در ولایت هرات نیز گذاشته شد. قرار است این انستیتوت به هزینۀ ۵۸.۸ میلیون افغانی، تا پایان سال ۱۳۹۸ ساخته شود.

ترکیه پل تجارت زعفران افغانستان به اروپا

قدرت الله رحمتی، معاون اتحادیۀ زعفران کاران افغانستان در این باره گفت: «ترکیه بازار برای زعفران نیست، ولی پل تجارتی خیلی مهمی است که افغانستان می‌تواند از این پل، به عنوان جایگاهی برای پرش به کشورهای اروپایی استفاده کند.» به گزارش طلوع، این درحالی است که شماری از زعفران کاران در هرات می‌گویند که همزمان با افزایش روزافزون حاصلات زعفران در کشور، بهای این گیاه صنعتی تا نصف کاهش یافته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید