پیش بینی جدید درباره قیمت زعفران در ماه مبارک رمضان:ثبات!

حسینی درباره وضعیت بازار زعفران

پیش بینی جدید درباره قیمت زعفران در ماه مبارک رمضان:ثبات!

حسینی: از دیروز، حباب فروکش کرده و بازار به ثبات رسید

در حالیکه میری، رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران و عضو شورای ملی زعفران پیش بینی کرده بود که قیمت زعفران از خردادماه (اواسط ماه رمضان) به خاطر افزایش عرضه و کاهش تدریجی صادرات افت خواهد کرد، حسینی، دیگر عضو این شورا معتقد است که بازار بعد از افزایش تقاضای ناشی از رشد تقاضا در آستانه ماه رمضان، به ثبات رسیده و پیش بینی کرد که نوسان خاصی در ماه رمضان اتفاق نیفتد.

تحلیل آقای میری و ارزیابی دنیای زعفران از این تحلیل را اینجا بخوانید

تحلیل مشروح دنیای زعفران درباره قیمت زعفران در ماه رمضان را اینجا بخوانید.

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ، از ثبات نرخ طلای سرخ در بازار خبر داد و گفت: هم اکنون حداقل قیمت هر کیلو زعفران دسته‌ای ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار و حداکثر هر کیلو زعفران سوپر نگین ۱۲ تا ۱۴ میلیون تومان است. وی افزود: همه ساله در آستانه ماه رمضان، دلالان به سبب ازدیاد تقاضا برای خرید زعفران از سوی کشور‌های مسلمان، قیمت‌ها را به طور کاذب افزایش می‌دهند که خوشبختانه از روز گذشته با فروکش کردن حباب قیمت ها، بازار به ثبات نسبی رسیده است. حسینی قیمت زعفران در ماه رمضان را پیش بینی کرد و گفت: با توجه کاهش تقاضا برای خرید زعفران از سوی کشور‌های مسلمان پیش بینی می‌شود که نوسان خاصی در ماه رمضان اتفاق نیفتد.

هشدار درباره قاچاق به افغانستان

عضو شورای ملی زعفران قاچاق طلای سرخ را خطری بزرگ برای تولید این محصول استراتژیک دانست و افزود: با توجه به قاچاق زعفران ایرانی از سوی کشور افغانستان باید به صورت جدی با این مسئله برخورد شود چرا که افغان‌ها زعفران ایرانی را با برند خود به کشور‌های چین و هند صادر می‌کنند که این امر به سبب همجواری افغانستان با ایران برای بزرگترین تولیدکننده زعفران یک تهدید به شمار می‌رود. وی ادامه داد؛ بنده معتقدم که تشکل‌های تخصصی که مسئولیت بازار را بر عهده دارند، باید با برخورد جدی جلوی پدیده شوم قاچاق را بگیرند و همواره حافظ منافع صادرکنندگان باشند.  

کمک قاچاق به رشد قیمت ها/ اشباع بازار

حسینی درباره تاثیر قاچاق زعفران بر وضعیت بازار گفت: اگرچه استمرار قاچاق زعفران بر افزایش قیمت زعفران و بهبود جزئی وضعیت بازار تاثیر گذار است، اما دود این افزایش قیمت به چشم خودمان خواهد رفت که به همین خاطر نباید منافع کوتاه مدت را بر بلندمدت ترجیح دهیم چرا که افزایش تصنعی قیمت ضربه‌ای مهلک به تولید داخل وارد می‌کند. این مقام مسئول با بیان اینکه صادرات زعفران تعریفی ندارد، اظهار کرد: با توجه به اشباع شدن بازار‌های منطقه توسط افغان‌ها ناشی از قاچاق زعفران شاهد کندشدن صادرات رسمی و قانونی صادرکنندگان هستیم.

حسینی در پایان با انتقاد از این مسئله که گمرک آمار دقیقی راجع به صادرات زعفران ارائه نکرده است، تصریح کرد: با توجه به آنکه آمار ارائه شده صادرات زعفران از سوی گمرک غیر واقعی است، از این رو درخواست بازنگری در قیمت‌ها را به گمرک داده ایم چرا که آمار‌ها به هیچ عنوان منطقی نیستند.

اظهارات پیشین حسینی درباره قیمت زعفران در ماه رمضان

حسینی فعال بازار در اردیبهشت ماه ۹۵ با بیان اینکه به احتمال زیاد بعد از ماه مبارک رمضان قیمت زعفران افت خواهد کرد، گفته بود: آن زمان، انبوه زعفرانی که توسط فرصت طلبان ذخیره شده وارد بازار خواهد شد، چراکه افراد سودجو از گران شدن محصول ناامید شده‌اند و چاره‌ای جز عرضه آن ندارند. او اما در خرداد ۹۴ گفته بود: باتوجه به آنکه مصرف زعفران در ماه رمضان چندان نیست، از اینرو تاثیر چندانی بر نوسانات قیمت در بازار ندارد

ارزیابی دنیای زعفران

واضح است که اظهارات فعلی و قبلی او، کمی متناقض است. به نظر می رسد ایشان در سال جاری این واقعیت را که افزایش تقاضای ماه رمضان بر قیمت موثر است، پذیرفته و اما همچنان تلاش می کند این موضوع را به گردن دلالان (!) بیندازد! آنجا که می گوید:” : همه ساله در آستانه ماه رمضان، دلالان به سبب ازدیاد تقاضا برای خرید زعفران از سوی کشور‌های مسلمان، قیمت‌ها را به طور کاذب افزایش می‌دهند که خوشبختانه از روز گذشته با فروکش کردن حباب قیمت ها، بازار به ثبات نسبی رسیده است”

سوال این است که اگر افزایش تقاضاست پس دلالی و قیمت کاذب چیست؟

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید