• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل ها
  • >
  • تحلیل کوتاه مدتی، جدول پیش نگر به روز شد؛ غلبه عوامل مثبت کوتاه و میان مدتی و جهش قیمت ها

تحلیل کوتاه مدتی، جدول پیش نگر به روز شد؛ غلبه عوامل مثبت کوتاه و میان مدتی و جهش قیمت ها

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 18, 1398
  • تحلیل ها

تحلیل بازار با توجه به عوامل اصلی تاثیرگذار؛ جدول پیش نگر چه می گوید؟

تداوم رشد به کمک عوامل کوتاه مدتی و نقدینگی

دو دلی بازار میانِ جهش یا استراحت؛ نشانه ای مبنی بر ریزش نیست!

بازار روزهای حساسی را پشت سر می گذارد. بورس 4 روز متوالی رشد کرده و بازار نقد هم حرکت جدیدی را شروع کرده است. در این شرایط، بسیاری می پرسند که این روندها تا کسی ادامه دارد. در ادامه ضمن توضیح یک نکته، در قالب جدول پیش نگر روند آینده بازار را بررسی می کنیم.

نکته ضروری: شرایط کشور از نظر سیاسی (واکنش برجامی ایران، اقدامات جدید آمریکا و …) و شرایط اقتصاد جهانی و بازارهای مالی (جنگ تجاری آمریکا و چین و …)، در وضعیت شکننده ای قرار دارد و در این شرایط، می تواند سهم عوامل زمینه ای و ساختاری در تحلیل ها بیشتر باشد. با این حال، همچنان فرض می کنیم که این عوامل نسبت به شرایط فعلی دچار تغییر بنیادین نشوند و آنها را از تحلیل کوتاه مدت خود حذف می کنیم.

نرخ ارز: نرخ ارز نسبت به ابتدای زمستان گذشته حدود 50 درصد رشد کرده است. اما زعفران نسبت به آن موقع کمتر از 24 درصد رشد کرده است (بازار نقد). به طور کلی، عقب افتادگی زعفران نسبت به دلار زیاد است. البته چشم انداز صعود قوی برای دلار متصور نیست. اما همین نرخ های فعلی نیز، برای حمایت از نرخ های بالاتر زعفران، کافی است.

نرخ صادراتی: نرخ صادراتی فعلا تغییر نکرده است. با توجه به نرخ جدید ارز، نرخ دلاری زعفران داخلی (نگین) همچنان در محدوده 900 دلار است. نرخ ریالی صادراتی هم با توجه به صادرات ریالی به کشورهای همساهیه به صورت روزانه و متاثر از بازار داخل تعیین می شود. از این محل، انتظار مقاومت جدی برای رشد قیمت ها نمی رود.

وضعیت تولید سیاست های حمایتی: اننتظار بهبود تولید وجود دارد اما به طور کلی انتظاری برای اثرگذاری بر بازار از این دو محل وجود ندارد. سیاستگذار دلیلی برای مداخله ندارد.

فضای کسب و کار: با سیاست های جدید ارزی، صادرات به نرخ زاد تسهیل خواهد شد. برخی تجار در گفتگو با دنیای زعفران تصریح کرده اند که برای نقل و انتقال کالا و پول در سطح خرد مشکلی (از محل تحریم) ندارند.

تحولات فصلی: افزایش تقاضای ماه مبارک رمضان، احتمالا تا نیمه این ماه ادامه داشته باشد. طبق تحلیل پیشین ما، الگوی فصلی سال 98 بیشتر از همه مشابه سال 92 است که روند صعودی فصلی تا 2 هفته بعد از ماه رمضان هم ادامه داشت(تحلیل کامل را در سایت بخوانید).

روندهای کوتاه مدتی و تکنیکال: با وجود تلاطمات بورس (سهام) زعفران طی روزهای اخیر با قدرت رشد کرده است. هم اکنون نیز شاخص ها عمدتا تداوم (قوی یا ضعیف) روند را نشان می دهد. نمودارها و جداول بعدی را ببینید.

جمع بندی: به این ترتیب، انتظارِ ریزش بازار (همانند آنچه در بازار سهام بعد از جهش دو ماهه رخ داد) نمی رود. اگرچه با افت قدرت نقدینگی، می توان انتظار استراحت نمادهای مختلف را داشت تا بازار برای دوره بعدی حرکت، تصمیم گیری کند. در صورتی هم که عامل نقدینگی با قدرت عمل کند، طبق شاخص های مختلف، انتظار تداوم رشد می رود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید