رشد هزینه های تولید، یکی از علل رشد قیمت زعفران است

یک توضیح درباره رشد قیمت زعفران در دو ماه اول امسال

تحلیلی بر هزینه های تولید زعفران و تغییرات آن

یکی از فعالان بازار زعفران ضمن اشاره به رشد قیمت زعفران در دو ماه ابتدایی امسال درباره علت آن به دو موضوع اشاره کرد. در ادامه ضمن ارائه تحلیلی از وضعیت هزینه های تولید زعفران، به دلایل مشروح این فعال بازار اشاره می کنیم.

علل رشد قیمت زعفران این دو مورد اعلام شده است:

  1. رشد قیمت همه محصولات کشاورزی در این مدت
  2. رشد هزینه های تولید

هزینه های تولید چقدر رشد کرد؟

گفتنی است، اکثر نهاده های تولید زعفران در سال جاری به شدت رشد کرده است؛ کود، سموم، هزینه های آبیاری. علاوه بر آن هزینه های کارگر (برای جمع آوری و فرآوری گل زعفران) که مهمترین هزینه های جاری تولید زعفران را به خود اختصاص می دهند نیز در سال گذشته به بیش از 10 هزار تومان (به ازای هر کیلو) رسید و پیش بینی می شود در سال جاری این نرخ تا 15 هزار تومان (به صورت متوسط) هم برسد(دوبرابر رشد). قیمت هر کیلو پیاز نیز در سال جاری فعلا بین 3500 تومان (برای پیاز خیس) تا حدود 6 هزار تومان اعلام شده است. برخی پیش بینی می کنند نرخ پیاز خشک ( که سبک تر است) تا 8 هزار تومان برسد. البته فعلا نرخ ها قابل اعتماد نیست و بازار تعمیق و گسترده نشده است. برای زیر کشت بردن هر هکتار زمین زعفران نیاز به حدود 7.5 تن پیاز زعفران هست که با قیمت های فعلی (متوسط 4 هزار تومان) حدود 30 میلیون تومان سرمایه نیاز دارد. گفتنی است نرخ پیاز زعفران (برای پیاز تمیزنشده که خاک به همراه دارد و سورت نشده یعنی پیاز ریز و درست مخلوط است) حدود 3 هزار تومان برای هر کیلو بود. هر میزان رشد در سال جاری به منزله تورم در این بازار و متناسب سازی قیمت پیاز با قیمت زعفران است.

علت رشد قیمت زعفران؛ رشد هزینه های تولید

علی حسینی فعال بازار زعفران در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در خصوص آخرین وضعیت قیمت زعفران در بازار و تغییرات قیمت آن در سال جدید اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلو طلای سرخ نسبت به سال گذشته با افزایس نسبی بین ۹ میلیون تومان تا ۱۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. وی افزود: در دوماه پیش حداقل قیمت زعفران کیلویی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.  عضو شورای ملی زعفران در خصوص دلایل افزایش قیمت زعفران در بازار گفت: تمام کالا‌های کشاورزی در مدت اخیر با روند نزولی همراه بوده است و زعفران نیز به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید با افزایش روبرو شده است.

فقط 50 کشور زعفران ایران را می شناسدند

وی با اشاره به رشد سالیانه سطح زیر کشت زعفران اظهار کرد: ما به عنوان صادرکننده و تولید کننده زعفران در حال حاضر نگران جامعه هدف هستیم به دلیل اینکه در حال حاضر فقط ۵۰ کشور هدف صادرات زعفران هستند. حسینی در ادامه تصریح کرد: در بحث صادرات زعفران باید به ایجاد ارزش افزوده بیشتر کار شود چراکه با فرآوری این محصول و استفاد از صنایع تیدیلی می‌توان ارز آوری حاصل از صادرات زعفران را چند برابر کرد و با افزایش بازار‌های هدف، زعفران ایرانی را به بسیاری از کشور‌ها شناساند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید