ریزش بازار بورس در روز تعلل بازار نقدی

گزارش و تحلیل کوتاه مدتی از بازار زعفران در روزهای زوج/ چهارشنبه 25 اردیبهشت 98

ریزش بازار بورس در روز تعلل بازار نقدی

از شوک افزایش وجه تضمین تا چشم انداز افت دلار

معاملات زعفران در بورس امروز به صورتی متعادل آغاز شد اما هرچه به پیش رفتیم، فشار فروش بیشتر شد و نهایتا نمادهای آتی با صف فروش مواجه شدند و قیمت ها هم در همه نمادها یک کانال عقب نشستند. البته در بازار گواهی سپرده، فشار فروش کمتر بود و قیمت ها در محدوده 1 تا 4 درصد کاهش یافتند.

به گزارش دنیای زعفران، در روز جاری، وجه تضمین نگین به 540 هزار تومان افزایش یافت. موضوعی که باعث شد اکثر موقعیت های خریدی که در ابتدای هفته به امید رشد بیشتر قیمت ها باز شده بود و چند روزی منفی خورده بود، مارجین کال شود. این موضوع باعث فشار فروش شد. از سوی دیگر بازار نقد هم در ورود به کانال جدید ناکام ماند!

ناکامی نگین از ورود به کانال جدید

گفتنی است، در ادامه روند صعودی نرم بازار نقد، روز سه شنبه برخی مراجع از رشد سقف قیمتی زعفران سوپرنگین به 15 میلیون تومان خبر دادند. موضوعی که به منزله سقف شکنی بعد از چند هفته ثبات بود. اما بررسی های دنیای زعفران در همان روز نشان داد که فعلا حجم معاملات از نرخ های جدید حمایت نمی کند و نمی توان امیدوار به تعمیق و تسری این نرخ ها به همه بازار بود. همین اتفاق هم افتاد و در روز جاری، اکثر مراجع نرخ ها را به همان مقدار قبلی بازگرداندند. لذا بازار نقد فعلا در ورود به کانال جدید تردید و تعلل دارد.

در کنار این موضوع احتمالاتی مبنی بر ریزش نرخ ارز بعد از راه اندازی بازار متشکل ارزی نیز در بازار وجود دارد که بر ریزش قیمت ها بی تاثیر نبود.

پوشال، متعادل و همگرا

البته افت امروز بازار، دامن پوشال را نگرفت. این نوع محصول از همگرایی بیشتری در بازارهای مختلف برخوردار است و البته در مسیرهای صعودی و نزولی منطقی تر رفتار می کند.

نگین و افت شدید دیگر در پنجمین روز هفته

اما نگین، امروز در بازار آتی صف فروش شد. البته در گواهی سپرده افت کمتر بود. موضوعی که باعث کاهش فاصله قیمتی بین قراردادهای اتی و دارایی پایه می شود.

اخبار صنعت

حسینی فعال بازار هم درباره وضعتیت قیمت زعفران ضمن اشاره به ثبات قیمت ها در محدوده 8 تا 14 میلیون تومان می گوید: با توجه به آنکه اکثر متقاضیان نیاز خود را قبل از ماه رمضان تامین کرده اند، از این رو پیش بینی می‌شود که بازار زعفران روند عادی خود را طی کند.

افزایش عرضه محصولات به انبارهای بورسی

با رشد قیمت زعفران در بورس سرعت تحویل زعفران به انبارهای بورسی بیشتر شده است. طی 10 روز اخیر (از 15 تا 25 اردیبهشت) “به طور خالص” 624 کیلو و 933 گرم زعفران در انبارها گواهی شده است. بیشترین مقدار هم مربوط به انبارهای طلای سرخ و زرین است که با حدود 5 تن، بزرگترین انبارها از نظر ظرفیت هستند.

طی 10 روز اخیر 624 کیلو و 933 گرم زعفران در انبارها گواهی شده است

این تحولات به معنی افزایش ارتباط، تاثیرپذیری و سیالیت بین بازارهای سنتی و بورس است. موضوعی که  به نفع بازار و صنعت زعفران است.

سود آربیتراژ

جدول زیر سود آربیتراژ بر اساس آخرین قیمت ها را نشان می دهد. چنانچه پیداست، نگین خرداد به نسبت فاصله تا سررسید بیشترین فاصله را تا دارایی پایه دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید