• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • شریعتی مقدم: قیمت دلاری زعفران کاهش داشته اما قدرت خرید داخلی هم کم شده است

شریعتی مقدم: قیمت دلاری زعفران کاهش داشته اما قدرت خرید داخلی هم کم شده است

  • توسط دنیای زعفران
  • اردیبهشت 29, 1398
  • اخبار

نظر شریعتی مقدم درباره نرخ ها و روند قیمت زعفران چیست؟

قیمت دلاری زعفران کاهش داشته اما قدرت خرید داخلی هم کم شده است

پیش بینی افزایش عرضه محصول به بازار با رشد قیمت ها

شریعتی مقدم، صادرکننده زعفران و مدیرعامل شرکت نوین که اخیرا انبار بورسی این شرکت هم راه اندازی شده است، در بررسی روند معاملات بازار زعفران گفت: ماه رمضان مقداری بازار را ملتهب کرد، در فروردین‌ماه هم اکثر روزها بازار تعطیل بود که منجر به افزایش قیمت شد، اما به نظر می‌رسد در این هفته بازار باثبات بیشتری همراه و آرامش بیشتری داشته باشد. البته به دلیل افزایش نرخ احتمالاً این هفته شاهد عرضه‌های بیشتری در بازار باشیم. وی در خصوص آثار تورم بر قیمت زعفران گفت: ازلحاظ قیمت دلاری، نرخ زعفران کاهش داشته اما از سویی دیگر در داخل کشور نیز شاهد کم شدن قدرت خرید هستیم. یکی از بازارهای بالقوه واصلی زعفران بازار داخلی است. تقریباً اگر ۲۵۰ تن صادرات انجام شود حدود ۷۰ تن هم مصرف داخلی داریم.

وضعیت خوب ماعاملات آتی و گواهی سپرده

به گزارش همفکران، علی شریعتی مقدم با اشاره به حجم و ارزش مناسب معاملات در بازار آتی زعفران گفت: بازار آتی باگذشت زمان در میان سرمایه‌گذاران جایگاه خود را پیداکرده و در حال شکل‌گیری است. این بازار موردتوجه معامله گران قرارگرفته و به‌این‌ترتیب حجم و ارزش معاملات خوبی در این بازار به ثبت رسیده است. این صادرکننده زعفران افزود: بازار گواهی سپرده زعفران در سال جاری نوسان مثبت داشته و کشاورزان از این بازار استقبال خوبی کردند. مدیرعامل گروه بین‌المللی نوین زعفران معتقد است روند معاملات بازار گواهی سپرده در شفافیت و کشف قیمت واقعی برای کشاورزان عملکرد خوبی داشته است.

امیداوری به رفع مشکلات ارزی

وی معتقد است اگر با همکاری‌های بانک مرکزی تعهد ارزی صادرکنندگان زعفران تسهیل شود، چشم‌انداز صادرات روشن است اما در شرایط فعلی به دلیل محدودیت‌های دریافت ارز صادراتی، شرایط برای فروش صادراتی مشکل است. وی با تأکید بر مزیت‌های خوب صادرات برای کشاورزان و همچنین رونق بازار آتی این محصول اظهار داشت: در شرایط فعلی برای ورود ارز به داخل کشور مشکلاتی وجود دارد، از طرفی برای صادرکنندگان زعفران نیز به دلیل فروش‌های خرد، جمع‌آوری ارز سخت است. در این شرایط برخی نیز فروش‌های صادراتی را به ریال انجام می‌دهند. از سویی دیگر محدودیت‌های زیادی برای صادرات وضع‌شده که باعث می‌شود بخش قابل‌توجهی از زعفران ایران از طریق افغانستان قاچاقی صادر شود.

پیش بینی رونق در سال 98

شریعتی به قول مساعد بانک مرکزی برای حمایت‌های بیشتر از صادرات زعفران اشاره کرد و گفت: قرار است بازار متشکل ارزی که این بازار بازار بسته به قوانینی که در عمل اجرا می‌شود می‌تواند اثر مثبتی برای صادرکنندگان داشته باشد اما تا زمانی که راه‌اندازی نشده و جزییات قوانین آن شفاف نشود نمی‌توان نظری درباره آن داشت. شریعتی مقدم پیش‌بینی کرد: پیش‌بینی می‌شود با حمایت‌های بانک مرکزی و راه‌اندازی بازار متشکل ارزی صادرات در سال جاری رونق خوبی داشته باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما