• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • مرور هفتگی؛ ثبت نخستین هفته نزولی زعفران بعد از 4.5 ماه، رکود داخلی و رونق صادراتی زعفران

مرور هفتگی؛ ثبت نخستین هفته نزولی زعفران بعد از 4.5 ماه، رکود داخلی و رونق صادراتی زعفران

مروری بر اخبار صنعت زعفران در آخرین هفته اردیبهشت ماه

از ولوله صادراتی تا کاهش مصرف داخلی

ثبت نخستین هفته نزولی بازار نقد زعفران بعد از 4.5 ماه

زعفران در بازار نقد در آخرین هفته اردیبهشت ماه پش از حدود 4.5 ماه رشد مداوم (در تایم فریم هفتگی) طی هفته پایانی اردیبهشت ارزان شد. آخرین بار در هفته میانی بهمن ماه گذشته شاهد افت قیمت زعفران نقد زعفران بودیم؛ جایی که قیمت نگین از حدود 10.7 به 10.4 رسید. از آن زمان تاکنون قیمت نقد نگین و پوشال به صورت مداوم صعودی بود تا اینکه طی هفته گذشته در اتمام فشار تقاضای ماه مبارک رمضان ( که معمولا از دو هفته قبل تا نیمه این ماه شکل می گیرد) و همچنین تحولات بازار ارز قیمت ها افت کرد. همزمان به گفته فعالان بازار، رشد قیمت ریالی زعفران باعث افت مصرف داخلی شده است اما کاهش قابل توجه نرخ دلاری و صادراتی زعفران به کمتر از هزار دلار باعث تقویت تقاضای صادراتی شده است. برخی شواهد نیز از رشد تعداد صادرکنندگان و افزایش رقابت در صادرات محصول حکایت دارد. در ادامه اخبار مربوط به این گزاره ها و سایر اخبار صنعت زعفران در هفته گذشته را مرور می کنیم.

رشد 81 درصدی صادرکنندگان در سال 97

طبق برخی آمارهایی که در اختیار دنیای زعفران قرار گرفته است، حدود ۱۹۰ نفر صادرکننده زعفران هستند که احتمالا در سال جاری، این رقم افزایش پیدا کرده است. دنیای زعفران پیشتر گفته بود که با توجه به رقابتی شدن نرخ های زعفران ایران در سطح جهان و همچنین کاهش تدریجی محدودیت های ارزی، رقابت برای صادرات زعفران رشد خواهد کرد و تعداد بازیگران بیشتر خواهد شد. گفتنی است اواخر اردیبهشت ماه، محسن جلال‌پور، رییس پیشین اتاق بازرگانی ایران و کارشناس اقتصادی گفته بود: براساس آمارها در سال 97 تقریبا 6 هزار و 500 صادرکننده جدید به تعداد صادرکنندگان کشور اضافه شده است در حالیکه ما در طول چهل سال گذشته نزدیک به 8 هزار صادرکننده داشته‌ایم. میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران نیز به این آمار اشاره کرد اما برآوردی از افزایش صادرکنندگان زعفران ارائه نکرد.

کاهش مصرف در بازار داخلی

طی هفته گذشته، میری در مصاحبه ای از افزایش قیمت زعفران در بازار خبر داد و گفت: کاهش عرضه، افزایش قیمت تمامی کالا‌ها و امتناع فروشندگان از توزیع محصول موجب شده است تا نرخ طلای سرخ با نوساناتی نسبت به هفته‌های گذشته در بازار روبرو شود. این مقام مسئول با بیان اینکه مصرف زعفران در بازار داخلی کاهش پیدا کرده است، اظهار کرد: این در حالی است که صادرات طبق روال عادی در حال انجام است.

قیمت دلاری زعفران کاهش داشته اما قدرت خرید داخلی هم کم شده است

شریعتی مقدم، صادرکننده زعفران و مدیرعامل شرکت نوین که اخیرا انبار بورسی این شرکت هم راه اندازی شده است، در بررسی روند معاملات بازار زعفران گفت: ماه رمضان مقداری بازار را ملتهب کرد، در فروردین‌ماه هم اکثر روزها بازار تعطیل بود که منجر به افزایش قیمت شد، اما به نظر می‌رسد در این هفته بازار باثبات بیشتری همراه و آرامش بیشتری داشته باشد. البته به دلیل افزایش نرخ احتمالاً این هفته شاهد عرضه‌های بیشتری در بازار باشیم. وی در خصوص آثار تورم بر قیمت زعفران گفت: ازلحاظ قیمت دلاری، نرخ زعفران کاهش داشته اما از سویی دیگر در داخل کشور نیز شاهد کم شدن قدرت خرید هستیم. یکی از بازارهای بالقوه واصلی زعفران بازار داخلی است. تقریباً اگر ۲۵۰ تن صادرات انجام شود حدود ۷۰ تن هم مصرف داخلی داریم.

به زعفران همانند چاه های نفت حساسیت داشته باشیم

حسینی دیگر فعال بازار زعفران با اشاره به اینکه باید از محصولاتی نظیر زعفران، پسته و فرش همانند چاه‌های نفت کشور  مراقبت کرد، گفت: مسئولان همان قدری که نسبت به چاه‌های نفت حساسیت دارند، باید نسبت به زعفران به عنوان یکی از محصولات استراتژیک و تجدید پذیر حساسیت داشته باشند تا در سالی که با بحران تامین ارز و صادرات روبرو هستیم، اقتصاد کشاورزی و مناطق محروم دچار مشکل نشود. وی همانند قبل، چندین بار نسبت به قاچاق پیاز زعفران هشدار داد.

وضعیت خوب صادرات و احتمال مراجعه صادرکنندگان به بورس و رشد قیمتها

روز شنبه گذشته، نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به بالاتر بودن قیمت زعفران در بورس گفت: اگر امسال نیز همچون سال گذشته عرضه توسط کشاورزان کمتر شود و صادرکنندگان مجبور شوند از بورس زعفران را خریداری کنند، قیمت‌ها متعادل‌تر می‌شود.وی وضعیت صادرات را هم خوب ارزیابی می کند و تصریح می کند که تحریم ها خللی ایجاد نکرده است (به اعتقاد او تحریم های داخلی، آسیب بیشتری میزند!)

پیش بینی تولید 500 تن زعفران در سال جاری

در حالیکه آخرین آمار رسمی حکایت از تولید 376 تن زعفران در سال 96 دارد و برآوردها از تولید حدود 400 تن یا بیشتر زعفران در سال 97 حکایت دارد، برخی پیش یبینی می کنند به واسطه بارندگی های اخیر این رقم در سال جاری با جهش 25 درصدی به 500 تن برسد. هفته قبل، حسینی و میری دو فعال بازار همزمان چنین پیش بینی ای را مطرح کرده اند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید