• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • مرور هفتگی: کاهش لاک پشتی وجه تضمین و پایان انتظار برای آتی جدید

مرور هفتگی: کاهش لاک پشتی وجه تضمین و پایان انتظار برای آتی جدید

مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران در نخستین هفته خردادماه

از کاهش لاک پشتی وجه تضمین تا پایان انتظار برای آتی جدید

قیمت زعفران در اولین هفته خرداد نیز مثل آخرین هفته اردیبهشت با کاهش همراه بود؛ در همه بازارها. مطابق انتظار بعد از یک دوره 3 ماهه رشد، بازار وارد فرآیند اصلاحی شده است. در ادامه دو اظهارنظر در خصوص وضعیت بازار نقد زعفران که طی هفته گذشته مطرح شد را مرور خواهیم کرد. علاوه بر آن اولین هفته خردادماه در حالی تمام شد که همچنان انتقاداتی به بورس کالای ایران در رابطه عملکردش وجود دارد. اگرچه انتظار برای راه انندازی آتی جدید به سر رسید و آتی مردادماه روز یک شنبه 12 خرداد راه ادازی می شود اما همچنان معلوم نیست که قاعده راه اندزای سررسید جدید چیست؟ مدتی قراردادها 2 ماهه بودند، بعد سه ماهه شدند و اکنون به نظر می رسد قرار است دوباره دو ماهه شوند! انتقادات دیگری نیز در خصوص وجه تضمین وجود دارد. در حالیکه قیمت آتی طی دو هفته اخیر شدید افت کرده و قیمت ها به محدوده قبل از جهش (در اواسط اردیبهشت ماه) بازگشته اما وجه تضمین با سرعت بسیار کمی کاهش می یابد. در ادامه مروری مختصر خواهیم داشت بر اخبار بازار و صنعت در یک هفته گذشته.

کاهش 20 هزار تومانی وجه تضمین

بعد از وارد شدن بازار آتی به روند نزولی، وجه تضمین قراردادهای آتی 20 هزار تومان کاهش یافت. پس از پایان معاملات روز شنبه، وجه تضمین پوشال به 260 و وجه تضمین نگین به 500 هزار تومان کاهش خواهد یافت. این کاهش 20 هزار تومانی در حالی است که در دوره صعودی بازار، وجه تضمین نگین طی چند روز از 400 هزار تومان تا 540 هزار تومان رشد کرده بود.

سرانجام، آتی مرداد از راه رسید

در حالیکه اهالی بازار، منتظر بودند تا طبق روال طی اردیبهشت ماه و بعد از سررسید شدن آتی اردیبهشت، قرارداد مردادماه راه اندازی شود، این اتفاق با تاخیر رخ داد. این موضوع باعث ایجاد حرف و حدیث ها و انتقاداتی از بورس کالا شد؛ مبنی بر چرایی این تاخیر و از آن مهمتر، بی نظمی بورس کالا در راه اندازی سررسیدهای جدید. در هر حال آتی مرداد از یک شنبه 12 خرداد راه اندازی می شود.

شروع فرآیند تحویل آتی خرداد

قرارداد زعفران نگین خرداد در قالب آتی روز شنبه 18 خرداد سررسید خواهد شد. فرآیند تحویل، برای کسانی (فروشندگانی که) می خواهند زعفران خود را به خریدار تحویل دهند آغاز شده و نهایتا تا روز شنبه مهلت دارند زعفران خود را به انبار تحویل داده و گواهی کنند. در این رابطه، اینجا بیشتر مطالعه کنید.

علت رشد قیمت زعفران؛ رشد هزینه های تولید

علی حسینی فعال بازار زعفران در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در خصوص آخرین وضعیت قیمت زعفران در بازار و تغییرات قیمت آن در سال جدید اظهار کرد: در حال حاضر هر کیلو طلای سرخ نسبت به سال گذشته با افزایس نسبی بین ۹ میلیون تومان تا ۱۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد. وی افزود: در دوماه پیش حداقل قیمت زعفران کیلویی ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است.  عضو شورای ملی زعفران در خصوص دلایل افزایش قیمت زعفران در بازار گفت: تمام کالا‌های کشاورزی در مدت اخیر با روند نزولی همراه بوده است و زعفران نیز به دلیل بالا رفتن هزینه‌های تولید با افزایش روبرو شده است.

توضیحات میری درباره وضعیت بازار، افت قیمت ها و وضعیت صادرات

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به اینکه بازار زعفران در رکود به سر می‌برد، اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت زعفران و شرایط فعلی اقتصاد، تقاضای چندانی برای خرید طلای سرخ به سبب کاهش قدرت خرید خانوار وجود ندارد. وی حداقل قیمت هر کیلو زعفران را ۹ میلیون و حداکثر ۱۳ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی زعفران نسبت به هفته‌های اخیر در بازار ۲ درصد کاهش داشته است. میری درباره آخرین وضعیت صادرات طلای سرخ افزود: با توجه به نوسان نرخ ارز، مشکلات صادرکنندگان مبنی بر بازگشت پول و فشار بانک مرکزی به صادرکنندگان در زمینه بازگرداندن ارز، صادرات کاهش یافته است.

این اظهارات میری در حالی است که اخیرا تسهیلات مناسبی جهت بازگرداندن ارز به داخل کشور در نظر گرفته شده است و صادرکنندگان می توانند تا 50 درصدِ ارز خود را در خارج سامانه نیما استفاده کنند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید