• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • پیشنهاد استراتژی معاملاتی در بورس و بازار؛معامله میان مدتی در محدوده کف و سقف روندهای فصلی

پیشنهاد استراتژی معاملاتی در بورس و بازار؛معامله میان مدتی در محدوده کف و سقف روندهای فصلی

یک پیشنهاد در خصوص استراتژی معاملاتی بهینه در بازار و بورس زعفران

معامله میان مدتی در محدوده کف و سقف روندهای فصلی

ارزیابی میزان صحت تحلیل های دنیای زعفران در پیش بینی نقاط سقف و کف و روندهای میان مدتی

برخی از همراهان بورسی دنیای زعفران از ما تقاضای ارائه سیگنال معاملاتی می کنند. پاسخ ما روشن است؛ رسالت، برنامه، سبک بررسی و افق زمانی تحلیل های ما به هیچ وجه متناسب با ارائه سیگنال های کوتاه مدتی نیست (اگرچه “تحلیل” کوتاه مدتی هم داریم اما خود میدانیم که نقطه قوت ما نیست!البته کارایی ابزارهای تحلیلی کوتاه مدت هم به خاطر شرایط بازار زعفران کم است). اما بر عکس، همراهان قدیمی ترِ ما به خوبی می دانند که در تحلیل میان مدتی و تشخیص نقاط کف و سقف بازار در دوره های مختلف بسیار خوب عمل کرده ایم. علت این موضوع هم مشخص است؛ تحلیل بنیادین بازار به اتکای پایگاه داده منحصر به فرد، اتصال تنگاتنگ با بازار و بازیگران سنتی و سابقه طولانی برخی اعضای تیم در رصد بازار زعفران.

بر این اساس، به همراهان خود پیشنهاد می کنیم که در صورت تمایل، یک استراتژی معاملاتی میان مدت (در افق های یک تا سه ماهه) را برای معاملات خود طراحی کنند که مبتنی بر تک معاملات در نزدیکی کف و سقف قیمتی است. آنگاه استفاده بسیار بیشتری از تحلیل ها خواهید برد. ضمن اینکه (چنانچه در ادامه بررسی می کنیم) انتظارِ بازدهی معامله میان مدتی (نسبت به نوسانگیری روزانه یا رفتارهای کوتاه مدتی) بیشتر هم هست؛ مگر انکه بازار راکد شده و برای مدت طولانی بدون روند باشد. در ادامه ابتدا روندهای مهم بازار در یک سال گذشته را بازخوانی می کنیم و نشان می دهیم که به جز یک مورد، سایر روندهای مهم به خوبی پیش بینی شده اند.

مهمترین روندهای یک سال اخیر زعفران

مهمترین روندهای بازار در یک سال گذشته عبارتند از:

جهش کل بازار در شهریور و مهر 97

 سقوط بورس در فصل برداشت 97

ریزش بازار نقد تا آذرماه و احیای نسبی بازار با ورود سیاستگذار

 کف سازی قیمت پوشال در انتهای بهمن ماه و نگین در اسفند

 تخلیه حباب نسبت قیمتی نگین به پوشال

دو موج صعودی در نوروز و دو ماهه ابتدایی امسال،

 موج رشد هیجانی بورس در نیمه اردیبهشت 98

 نهایتا موج اصلاحی انتهای اردیبهشت و خرداد 98.

با یک بررسی ساده در آرشیو دنیای زعفران می بینید که که به جز موج صعودی شدید در بورس در نیمه اردیبهشت و ریزش بعد از آن (که غیرقابل تحلیل و در اثر حرکت گله وار نقدینگی رخ داد) سایر موارد به درستی تحلیل و پیش بینی شده اند. برای نمونه لینک های زیر را ببینید. دو تصویر زیر هم مربوط به دو موج صعودی در دو ماه اول امسال است که متن کامل در آرشیو سایت به راحتی قابل ملاحظه است.

یک نمونه از بررسی تاریخی روندهای فصلی به کمک پایگاه داده ختصاصی دنیای زعفران که با دقت بسیار بالایی، محقق هم شد.
دو موج صعودی ابتدای سال و ماه مبارک رمضان بارها پیش بینی و تذکر داده شد و زمان اتمام آن نیز (میانه ماه رمضان) مورد اشاره قرار گرفت. البته میزان رشد (در بورس) با توجه به هجوم نقدینگی بیشتر از مقدار پیش بینی شده برای بازار نقد بود.

ارزیابی سود این استراتژی معاملاتی با خودتان. فقط کسانی را در نظر بگیرید که با این تحلیل در انتهای سال گذشته در بازار آتی پوشال خریدند؛ مثلا با خرید پوشال اردیبهشت حداقل 180 درصد سود در سه ماه کسب کردند. (در این رابطه مطلبی راجع به جذابیت پوشال و نسبت اندک ریسک به ریوارد را که اسفند گذشته منتشر شد بخوانید)

همچنین کسانی که در انتهای سال گذشته در هر بازاری زعفران خریدند ( یا کسانی که از فروش صرف نظر کردند) و تا اردیبهشت امسال حفظ کردند، بین 30 (خرید نقدی یا گواهی نگین) تا 100 درصد (در بازار آتی) سود کردند (درباره کف سازی قیمت در زمستان گذشته بارها توضیح دادیم، از جمله اینجا). کمی عقب تر برویم، جایی که مشخص بود روند صعودی شدید شهریور و مهر 97، با نزدیک شدن به فصل برداشت، معکوس خواهد شد. کسانی که در آن موقع در آتی فروختند سودهای نجومی به جیب زدند؛ چیزی حدود 300 درصد در کمتر از 2 ماه!

مزایای تحلیل های میان مدتی نسبت به سیگنال فروشی

اگر در عبارت های بالا دقت کرده باشید، بازار زعفران هم به اندازه کافی متنوع است و روندهای متنوعی هم دارد؛ پوشال و نگین شرایط متفاوتی دارند و وضعیت بورس و بازار می تواند متفاوت باشد. این در حالی است که اهالی بازار سرمایه، معمولا فقط بر یک نماد آن هم نگین تیر (در شرایط فعلی و به طور کلی دورترین سررسید آت) تمرکز دارند. این یکی از مزایای استراتژی میان مدتی است. در روش های کوتاه مدتی، شما هزینه زیادی را هم به کارگزاری ها بابت کارمزد معاملات مکرر پرداخت می کنید که در روش میان مدتی بسیار کمتر است. مزیت دیگر این است که بعد از مدتی خودتان خبره بازار می شوید و ضمن مطالعه تحلیل های مختلف، قدرت تحلیل و تصمیم خواهید داشت. این در حالی است که اگر ما به شما سیگنال بدهیم (بفروشیم) برای همیشه این وابستگی وجود خواهد داشت. البته در هر حال، در صورتی که علاقه مند به معامله کوتاه مدتی  هستید، مراجعی هستند که در این زمینه، بیشتر از ما، کمکتان خواهند کرد.

حالا کمی هم درباره آینده

شاید اکنون بپرسید که روندهای آتی چیست؟ آنچه گفتی هم درباره گذشته بود. انتظار تحلیلی ما این است که هم اکنون درگیر یک اصلاح میان مدتی هستیم. روند ریزشی بعدی طی فصل برداشت رخ خواهد داد، یعنی حدودا طی مهر و آبان. اما بین این دو بازار بدون بازی نخواهد بود و یک قله خواهد ساخت. در صورت عدم وقوع رفتار جهشی در عوامل بنیادین ( مثلا نرخ ارز به کانال 10 سقوط نکند!)، با توجه به شرایط صادراتی و روندهای متداول فصلی یک قله دیگر در تابستان خواهیم داشت؛ احتمالا در مرداد یا اوایل شهریور. درباره موج اصلاحی فعلی نیز می تواند تا انتهای خرداد ادامه یابد. البته هیجان اصلاح دلار می تواند این روند را تسریع کند. در خصوص جزئیات این تحلیل به دو مطلب تحلیلی اخیر در صفحه اصلی سایت مراجعه کنید:

جدول پیشنگر خرداد

ارزیابی روندهای فصلی به کمک داده های 20 ساله

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید