وقتی انفجار 14 تنی هم، قوت تحلیل بنیادین را متزلزل نمی کند

وقتی انفجار 14 تنی هم، قوت تحلیل بنیادین را متزلزل نمی کند

سودِ 50 درصدی در یک هفته

درس هایی مهم از تحولات یک هفته قبل و توضیحی درباره شرایط جدید بازار

درباره قوت تحلیل بنیادین و مخصوصا تحلیل بازار در چهارچوبّ جدول جامع پیش نگر بحث ها و مثال های زیادی هست، اما، بازخوانی انچه در یک هفته گذشته رخ داد، درس های مهم و صریحی برای نحوه تحلیل و تنظیم استراتژی معاملاتی دارد؛ این درس ها ارزش فراوانی دارد.  

عصر چهارشنبه گذشته، وقتی بازار بعد از 2 روزِ منفی، مثبت شده بود، در تحلیلی (با ارائه نمودارها و توضیحات) نوشتیم که نه تنها قیمت های زعفران نسبت به دلار همچنان، حباب دارد، بلکه انتظار تحلیلی، بیش از انکه بر رشد دلار باشد بر افت دلار است. یعنی سناریوی افزایشی قیمت زعفران 0در بورس) از دو منظر در معرض تهدید جدی است. لذا تصریح کردیم که خرید در این قیمت ها پرریسک است (به این پست مراجعه کنید: (https://eitaa.com/safparency_ir/1607 و پست متناظر در تلگرام )مطلب کامل در سایت در این لینک(http://yon.ir/hO4Bo) قابل مطالعه است).

یک انفجار بزرگ و فقط یک وقفه کوچک در مسیر تحلیلی

ناگهان، بامداد پنج شنبه یک پهپاد غول پیکر 14 تنی (بر حسب وزن برخاست) امریکایی، در جنوب کشور ساقط شد و تنش های بین ایران و آمریکا به اوج رسید. اما در کمال تعجب، بازار ارز فقط، نوسان مثبت محدودی کرد و هرگز جهش نکرد. علت این واکنش جالب توجه بازار، همان مواردی بود که در تحلیل بنیادین، بارها ذکر شد (وجود سطحی از تعادل در عرضه و تقاضا، خروج تدریجی تقاضای سفته بازانه، حضور موثر بانک مرکزی و توان مدیریت بازار از طریق عرضه بازارساز). بر این اساس نتیجه تحلیلی این بود که ارز در فتح مجدد کانال 14 کاملا ناتوان خواهد بود و انتظار تحلیلی، افت بیشتر نرخ است نه رشد آن. همان روز پنج شنبه، بازار زعفران (آتی) هم نوسان مثبتی کرد و بر حجم حباب خود افزود تا اتخاذ موقعیت خرید پررسک تر و اتخاذ موقعیت فروش، جذاب تر شود.

بعد بازار در مسیر بنیادین خود (تخلیه حباب، نزول قیمت و افت تدریجی نرخ ارز) قرار گرفته است. تعادل موقت در نیمه هفته هم خیلی زود مضمحل شد و حالا بعد از یک هفته، اکثر نمادهای آتی و گواهی حدود 10 تا 12 درصد افت کرده اند که با احتساب اهرم، 30 تا 60 درصد سود (برای موقعیت فروش) و زیان (برای موقعیت خرید) رقم زده اند. مثلا فروش پوشال مرداد، حدود 50 درصد بازدهی داده است.

پیشگویی نه، تحلیل

فارغ از اینکه این تحلیل را ما انجام داده ایم یا هر کسِ دیگری ( کما اینکه کارنامه ما از این موارد کم ندارد)، آنچه مهم و آموزنده است اینکه، تحلیل بنیادین و جامع نگر، ریسک کار را بسیار کم میکند به گونه ای که یک تنش قابل توجه نظامی هم آن را متزلزل نمی کند. شاید بگویید که اگر آمریکا پاسخ قاطع نشان می داد و درگیری تشدید و نرخ ارز رشد میکرد، چه؟ پاسخ این نیست که ما نحوه پاسخ امریکا یا اصل حمله به پهپاد را پیش بینی کردیم! بلکه پاسخ این است که یک تحلیل منطقیِ سلسه مراتبی مبتنی بر شواهد (evidence based)، شما را در مسیری هدایت میکند که نسبت به مسیرهای دیگر، احتمال وقوع بیشتری دارد و البته مستحکم تر است.

افق زمانی تحلیل ها را رعایت کنیم

درس مهم دیگر، رعایت افق زمانی در تحلیل بنیادین است. ظهر پنج شنبه، بر خلاف تحلیل بازار مثبت شد اما دلیلی برای تغییر ددر بنیان های تحلیل و تغییر استراتژی وجود نداشت. کسانی که تردید کردند احتمال از این فرصت بی بهره ماندند و حتی زیان کردند. البته سطحی از تردید، همواره در باره آینده، وجود دارد چرا که ما انسان ها پیشگویی بلد نیستیم و چراغ جادو نداریم. بلکه منظور این است که ما باید بر اسااس چهارچوب تحلیلی و بر اساس سناریویی که تحلیل های منطقی تجویز می کند عمل کنیم. غیر از آن، اگر هم گاهی با شانس و اتفاق، سرنوشت مثبتی رقم بزند، چندین بارِ دیگر، موجب زیان خواهد شد.

باز هم عصر چهارشنبه، اکنون بعد از یک هفته چه کنیم؟

حالا بعد از یک هفته، یکی از ریسک های خرید از بین رفته است. یعنی بعد از افت قیمت ها، حباب قیمت ها نسبت به نرخ ارز تخلیه شده است. اما ریسک دوم برقرار است. مسیر نرخ ارز نزولی است و ددر حال نزدیک تر شدن به مرز 13 هزار تومان است. اخیرا در این سطح حمایت خوبی از دلار شکل گرفته است اما چنانجچه این حمایت از دست برود، می توان انتظار داشت دلار تا نیمه پایینی کانال 12 و حتی 11.8 افت کند. در این صورت. خرید پرریسک است. اما اگر باز هم خط حمایت عمل کند و نرخ از 12 برگردد، در کوتاه مدت انظتار رشد محدود وجود دارد.

کمی استراحت هم بد نیست

عوامل بنیادین، از افت بیشتر دلار حمایت می کنند اما عوامل تکنیکی فعلا از ثبات بالای 13 حمایت می کنند. بر این اساس، به نظر می رسد در میان مدت، دوباره دلار را در کانال 12 ببینیم. شاید طی همین هفته آینده. البته در شرایط اینچنینی که دلالت های تحلیلی و شواهد کم است و دو سناریو تفاوت فاحشی از نظر احتمال وقوع ندارند، تعیین افق زمانی سخت است. اکنون نسبت به یک هفته قبل، استخراج یک سناریوی قوی که عوامل مختلفی حمایتش کنند، بسیار سخت تر است. لذا شاید بهتر باشد، موقعیت ها را ببندیم و به تماشای بازار بنشینیم و استراحت کنیم تا جهت حرکت مشخص شود. اگر دلار کانال 13 را از دست داد می توان روی ریزش حدودا 10 درصدیِ دیگر، حساب باز کرد.

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. مقاله بسیار عالی بود. دست مریزاد

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید