آتی زعفران یا آتی دلار؟

در بهار 98 آتی زعفران بیش از پیش به دلار واکنش نشان می دهد

آتی زعفران یا آتی دلار؟

کوتاه مدت به کنار، اگر در میان مدت ارتباط اتی و دارایی پایه قطع شود، آتی زعفران برای صنعت زعفران خاصیتی نخواهد داشت

بازار آتی راه اندازی شده است تا شاخصهای قیمتی قابل اتکا، شفاف و منطقی برای زعفران ایجاد شود؛ بازاری که مهمترین کارکردش، ایجاد مکانیزم قیمتگذاری بر مبنای بر بازار است؛ منظور از بازار هم جایی است که افراد به صورت منطقی و عقلایی به خرید و فروش می پردازند؛ یعنی اخبار، نرخ ها و روندهای بازار دارایی پایه را دریافت کرده و بر اساس یک روند منطقی و تحلیلی ( که لزوما هم درست و دقیق نیست) معامله می کنند. در چنین شرایطی، قیمت کشف شده در بازار آتی می تواند یک مبنای مناسب برای اهالی بازار سنتی باشد تا بر اساس آن به برنامه ریزی، معامله و تجارت بپردازند. در واقع در این صورت است که مهمترین خاصیت بازار آتی، محقق می شود. در این مسیر کسانی که در جهتِ درست معامله کرده اند سود می برند و کسانی که در خلاف جهت منطقی بازار معامله کردند، متضرر می شوند.

اما اگر قرار باشد، ارتباط آتی با بازار دارایی پایه قطع شود و افراد حاضر در اتی، بر اساس اطلاعات و شاخص ها و سیگنال های خودساخته معامله کنند (مثلا بر اساس تحولات سیاسی و یا تغییرات غیررسمی نرخ ارز)، بازار اتی صرفا به یک محل برای انتقال پول از افرادی به افراد دیگر تبدیل می شود که نه خاصیتی برای صنعت زعفران دارد و نه معامله گران در این بازارِ بی منطق، حاضر به حضور بلندمدت در ان خواهند بود. متاسفانه طی ماه های اخیر، آتی زعفران بیش از آنکه بر اساس واقعیت های بازار زعفران عمل کند، به صورت هیجانی به بازار ارز واکنش نشان میدهد؛ موضوعی که در صورت تداوم نگرانی های جدی در خصوص قابل انتساب بودن این بازار به صنعت زعفران ایجاد می کند! البته خلا امار و اطلاعات و تحلیل از بازار زعفران ( به لطف وزارت فخیمه جهاد کشاورزی و گمرک و …) یکی از علل این مشکل است اما همه آن نیست.

واقعیت این است که رفتارهای هیجانی و بسیار کوتاه مدتی نیز در وقوع این مشکل تاثیر به سزایی دارد. اگرچه معاملات سفته بازانه و نوسانگیری به نوعی روغن بازار است و باعث روان شدن معاملات و افزایش قدرت نقدشوندگی پول در بازار (هر بازاری) می شود و به اندازه خود لازم است، اما، افزایش این رفتارها و غلبه ان و قیمت سازی بر ااساس آن، در صورت تداوم، بازار را از مبنای اصلی خود دور می کند.

ما در دنیای زعفران، تلاش کرده ایم با اقدامات متعدد، خلا اماری و تحلیلی موجود را رفع کنیم تا بتوان از همه خواص بازار آتی برای صنعت زعفران استفاده کرده تا نهایتا هم بازار آتی عمیق تر و منطقی تر باشد و هم صنعت زعفران از محل افزایش بازیگران، افزایش شفافیت و توسعه ابزارهای پوشش ریسک، توسعه یابد. این اقدامات عبارتند از:

  1. تولید روزانه قیمت بازار و شاخص قیمت بازار نقد (به صورت قابل تطبیق بر بورس و آتی).
  2. تهیه تحلیل های میان و کوتاه مدتی
  3. ارائه نمودارهای تحلیلی بر اساسِ پایگاه های داده متنوع
  4. ارائه جداول پی نگر در یک چهارچوب تحلیلی مناسب و
  5. 5-       …..

وضعیت بازار در روز چهارشنبه و پنج شنبه

در بازار محرکی برای رشد وجود ندارد اما روز پنج شنبه در اثر جهش نرخ ارز طبق اعلام برخی کانال ها، قیمت در آتی رشد کرد و صف خرید شد. در این شرایط، معاملات پرریسک است و در صورت تداوم این صف های خرید در ابتدای هفته آینده،، ممکن است فروش، ریک کمی داشته باشد. در حالیکه خرید، پرریسک است. مگر آنکه برای میان یا بلندمدت خرید کنید. که البته در این مورد نیز بهتر است خرید را در کف کانال های نوسانی انجام دهید (چنانچه در تحلیل های پیشین تشریح کردیم، انتظار تحلیلی برای روزهای پایانی خرداد، نوسان قیمت در یک کانال ثابت در محدوده کف قیمتی است تا به مرور فرآیند صعودی با تحریک بازار نقد اغاز شود).

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید