• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • طرح توسعه 150 هزار هکتاری زعفران به عنوان مکمل طرح انتقال آب عمان

طرح توسعه 150 هزار هکتاری زعفران به عنوان مکمل طرح انتقال آب عمان

  • توسط دنیای زعفران
  • خرداد 18, 1398
  • اخبار

طرح رونق و تحول اقتصادی شرق کشور با محوریت صنعت زعفران

طرح توسعه 150 هزار هکتاری زعفران به عنوان مکمل طرح انتقال آب عمان

مجری طرح انتقال آب عمان، هفته قبل در جلسه شورای آب استان خراسان رضوی، ضمن تشریح آخرین وضعیت انتقال آب دریای عمان به بیرجند، گناباد و مشهد، خبر از طرحی مکمل بر مبنای زعفران برای این طرح داد. به این ترتیب که برای بهبود توجیه اقتصادی طرح انتقال آب، پیوستی تحت عنوان طرح رونق و تحول اقتصادی شرق کشور با محوریت صنعت زعفران طراحی و تعریف شده است. به این ترتیب که در فصل زمستان که تقاضای آب کم است، آب منتقل شده برای کشت زعفران مورد استفاده قرار می گیرد. حتما می دانید که زعفران حدود 5 بار در سال آبیاری نیاز دارد که از اواخر تابستان آغاز و اوایل بهار به اتمام می رسد. طبق برنامه اعلام شده، این طرح تا سال 1403 به انتهای خط (مشهد) خواهد رسید. این طرح هم اکنون در مرحله مطالعاتی (با 82 درصد پیشرفت) قرار دارد. عبداللهی مجری طرح انتقال آب عمان، در توضیح علت استفاده از زعفرا برای تکمیل این طرح گفت: برای 150 هزار هکتار اراضی کشاورزی که می‌تواند به زعفران تخصیص یابد، پتانسیل داریم. زعفران تنها محصولی است که در زمستان آب نیاز دارد و در فصل‌های گرم سال نیازی به آب ندارد. تنها این کشت می‌تواند مشکل را در این قضیه حل کند. گفتننی است هم اکنون سطح زیر کشت زعفران کمتر از 150 هزار هکتار است و این طرح به معنی دو برابر شدن سطح زیرکشت زعفران است که البته ممکن است بلندپروازانه باشد.

آخرین وضعیت طرح انتقال آب دریای عمان

به گزارش ایسنا، علی عبداللهی در جلسه شورای آب استان خراسان رضوی که در محل دفتر استاندار برگزار شد، اظهار کرد: به همت وزارت نیرو و استانداری در 30 بهمن 95 مطالعات طرح عمان شروع شد، در ادامه در سال 96 به همت نمایندگان ردیف مطالعاتی را در لایحه بودجه سال 97 و 98 تعیین کردیم. درصد پیشرفت مطالعاتی 82 درصد است که ظرف یک ماه به 100 درصد خواهد رسید. مطالعات از خلیج چابهار شروع می‌شود. مسیریابی خط انتقال شامل چابهار- ایران‌شهر، ایران‌شهر- زاهدان، زاهدان- بیرجند- گناباد و گناباد- مشهد است. عبداللهی ادامه داد: هزینه این طرح چهار میلیارد دلار بوده و هرچه سرمایه‌گذاری به سمت مشهد بیاید، هزینه افزایش می‌یابد. نرخ بازدهی سود برای بخش سرمایه‌گذاری با در نظر گرفتن دوره بازگشت 11 ساله سرمایه و دوره بهره‌برداری 20 ساله، 16 درصد برآورد و تثبیت شده است. مجری طرح انتقال آب دریای عمان اضافه کرد: برنامه زمان‌بندی بهره‌برداری از خط به این صورت بوده که در سال 1400، قطعه اول تا 35 میلیون مترمکعب بهره‌برداری خواهد شد، در سال 1403 نیز طرح تا انتهای خط پیش خواهد رفت. افق نهایی طرح در 1420 ترسیم شده که حجم 750 میلیون متر مکعب در سه خط 250 میلیونی خواهد بود و سهم استان 330 میلیون متر مکعب است. کارها تقریبا تکمیل شده است.

زعفران مکمل طرح انتقال آب دریای عمان

وی با اشاره به اینکه وقتی قیمت تمام شده آب سه دلار در منطقه رقم می‌خورد، باید راه ملی پیدا کنیم تا توجیه اقتصادی‌‎تری برای دولت امکان‌پذیر باشد، تصریح کرد: باید بتوانیم دولت را در راستای امکاناتی که در اختیار می‌گذارد، کمک کنیم که معامله برد بردی ایجاد شود. در همین راستا به راه حلی تحت عنوان طرح رونق و تحول اقتصادی شرق کشور با محوریت صنعت زعفران پیوست طرح انتقال آب عمان رسیدیم.

عبداللهی خاطرنشان کرد: ما در خط انتقال عمان ظرفیتی تحت عنوان ظرفیت مازاد خط در زمستان داریم. در فصل تابستان به دلیل اینکه قیمت آب بالا است، دولت این درخواست را دارد که برای شهرهایی که در تابستان کمبود دارند، خرید تضمینی داشته باشد. ظرفیت انتقال خط اول ما در فاز اول 250 میلیون مترمکعب است. برای 150 هزار هکتار اراضی کشاورزی که می‌تواند به زعفران تخصیص یابد، پتانسیل داریم. مجری طرح انتقال آب دریای عمان بیان کرد: زعفران تنها محصولی است که در زمستان آب نیاز دارد و در فصل‌های گرم سال نیازی به آب ندارد. تنها این کشت می‌تواند مشکل را در این قضیه حل کند. استان ما آب، خاک و هوایی دارد که می‌تواند محصول زعفران تولید کند. این خطه از مرز کشور است که سه میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی در این منطقه دارد که ثروت عظیمی است.

یک تن زعفران معادل 17 هزار بشکه نفت

وی افزود:. یک تن زعفران خشک با 17 هزار بشکه نفت در اقتصاد کشور برابری می‌کند. زعفران به جهت اینکه پایه دارویی و تغذیه‌ای دارد، به راحتی قابل تحریم نیست و همه به آن نیاز دارند. در شرایطی که تهدیدی که برای بخش نفت به وجود آمده، می‌توان نفت را به انرژی برق تبدیل کرد، در اختیار آب شیرین‌کن قرار داد و برای تولید زعفران به فرصت تبدیل کرد.

مجری طرح انتقال آب دریای عمان در خصوص مزایای اجرای طرح زعفران، تصریح کرد: نگهداری راحت زعفران، حمل و نقل آسان، درآمد دو تا سه برابر قیمت نفت حتی در شرایط تحریم، ساماندهی ظرفیت انتقالی آب از عمان، عدم امکان تحریم صادرات زعفران، کشت کم‌آب‌تر و پرسود، عدم نیاز به صادرات زعفران خام با قیمت پایین، بازده اقتصادی بسیار بالا، عدم نیاز به تملک زمین و شرایط نگهداری بسیار آسان از مزایای این طرح است.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید