طرح کشت مبتنی بر قرارداد چیست؟ وام 11 میلیونی به کشاورزان، با چه شرایطی؟

در قالب طرح ملی نوین زعفران اجرایی می شود

وام 11 میلیونی با سود 4 و 6 درصد برای زعفران کاران

همه چیز درباره طرح توسعه کشت مبتنی بر قرارداد

در حالیکه حدود یک سال از شروع طرح توسعه کشت مبتنی بر قرارداد با همکاری شرکت نوین زعفران، وزارت کار و بانک کشاورزی می گذرد، این طرح وارد فاز اجرایی شده است. در این رابطه معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: برای هر هکتار ۱۱ میلیون تومان اعتبار در اختیار زعفران‌کاران قرار داده می‌شود به‌گونه‌ای که این تسهیلات در مناطق مرزی با سود چهار درصد و غیرمرزی با سود شش درصد پرداخت خواهد شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی خراسان جنوبی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی به طرح ملی نوین زعفران اشاره و مطرح کرد: این طرح با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومان با مشارکت سه استان در حال اجرا است که سهم خراسان جنوبی از این اعتبار ۳۷ میلیارد تومان است. بیجاری از شناسایی ۱۳۰ زعفران‌کار برتر در خراسان جنوبی خبر داد و افزود: هدف از اجرای طرح ملی نوین زعفران بهبود کیفیت زعفران تولیدی است و براساس این طرح زعفران در صورت داشتن کیفیت بالا، از کشاورزان خریداری می‌شود. وی با بیان اینکه به متقاضیان زعفران‌کار بر اساس سطح زیرکشت زعفران تسهیلات پرداخت می‌شود، یادآور شد: برای هر هکتار ۱۱ میلیون تومان اعتبار در اختیار زعفران‌کاران قرار داده می‌شود به‌گونه‌ای که این تسهیلات در مناطق مرزی با سود چهار درصد و غیر مرزی با سود شش درصد پرداخت می‌شود.

طرح کشت مبتنی بر قرارداد چیست؟

یک سالی هست بحث کشت مبتنی بر قرارداد مطرح است. طرحی که طبق آن، کشاورزان با شرکت های بزرگ صادراتی قرارداد می بندند و ضمن دریافت خدمات اموزشی و مشاوره ای، محصول خود را مستقیم به شرکت طرف قرارداد می دهند. کشاورزان، برای تامین نقدینگی وام می گیرند و مجبور به فروش سریع محصول به واسطه ها نیستند و شرکت ها هم، مواد اولیه (زعفران فله) را به صورت مستقیم و بدون نیاز به نقدینگی زیاد در اختیار می گیرند.
✅عملا، وام کشاورزان را هم، شرکت ( که محصول را دریافت کرده) پس می دهد.
✅نوین زعفران، اولین شرکتی است که این طرح را اجرایی کرده است. مجری اصلی طرح کشت مبتنی بر قرارداد، #تازیکی مدیر اجرایی فعلی طرح #تکاپو و مسئول پیشین #خوشه صنعتی زعفران است.
✅ از این طرح به عنوان #تار #طرحملینوین و طرح توسعه مبتنی بر #قرارداد یاد شده است.
✅در سطح کلان و طبق طراحی، طرح خوبی است؛ تا در عمل چه شود!

تاریخچه طرح کشت مبتنی بر قرارداد

به گزارش دنیای زعفران، این تسهیلات در قالب طرح توسعه کشت مبتی بر قرارداد در حال انجام است. این طرح یک سال پیش رونمایی شد. آن زمان، علی ربیعی، وزیر کار، در مراسم رونمایی و آغازین این طرح ملی درمشهد گفت: در گام نخست، این طرح برای زعفران و داروهای گیاهی به صورت پایلوت از استان های خراسان رضوی، جنوبی و کرمان آغاز شد و ۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به همین منظور اختصاص یافت. این طرح که در قالب یک تفاهم نامه بین معاونت توسعه روستایی معاون اول ریاست جمهوری، وزارتخانه های تعاون کارو رفاه اجتماعی،  جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی به امضا رسیده  در گام نخست برای پنج هزار روستایی در خراسان رضوی رونمایی شد. وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی گفت : بالغ بر 60 هزار روستایی کشور مشمول طرح توسعه کشاورزی و کشت مبتنی بر قرارداد یا تولید مبتنی بر سفارش در مزرعه قرار می گیرند. وی اظهار کرد : در این طرح به روستائیان وام اعطا می شود مشروط بر آنکه با استانداردها و بازاری که تولید کنندگان و صادرکنندگان بزرگ مشخص می کنند،متصل شوند.

توضیحات تازیکی درباره طرح

گفتنی است طرح توسعه کشت مبتی بر قرارداد به عنوان یکی از روش های طرح ملی اشتغالی، تحت عنوان تکاپو، اجرایی می شود. اردیبهشت امسال، تازیکی مدیر اجرایی تکاپو در گفتگو با تسنیم، در خصوص توسعه کشت مبتنی بر قرارداد، گفته بود: : در طرح مبتنی بر قرارداد دو هدف کلی در طرح کشت مبتنی بر قرارداد دنبال می‌شود. نخست اینکه، برقراری ارتباط و اتصال پایدار بین بنگاه‌های خرد و کوچک محلی و بنگاههای بزرگ صادراتی، تحت قرارداد و همچنین انتقال دانش فنی و استانداردهاست.همچنین، اصلاح ساختار تأمین مالی توسط سیستم بانکی برای تأمین به‌موقع در فصل برداشت و در محل خاص (پرداخت مستقیم به کشاورز به‌جای پرداخت به شرکت‌ها یا واسطه‌ها) بانرخ ارزان قیمت و پرداخت نقدی به کشاورزان برای جلوگیری از انحراف منابع بانکی تحت نظارت یک سیستم نظارتی از دیگر اهداف اجرای این طرح در کشور است.

جزئیات بیشتر در این خصوص را اینجا و اینجا بخوانید

نوین زعفران پیشرو در طرح کشت مبتنی بر قرارداد

همانطور که دیدیم، در این طرح یک شرکت بزرگ تولید-صادراتی در یک سوی قرارداد قرار دارد و کشاورزان در سوی دیگر. شرکت نوین زعفران، اولین شرکت زعفرانی است که تاکنون توانسته است این طرح را اجرایی کند. مراسم رونمایی از این طرح در نوین زعفران تحت عنوان تار، آبان ماه امسال با حضور وزیر کار برگزار شد. در این رابطه، اینجا مطالعه کنید.

مراسم رونمایی از طرح در کارخانه نوین زعفران- آبان 97
از راست: تازیکی مدیر اجرایی طرح تکاپو و شریعتی مقدم، مدیرعامل نوین زعفران
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید