• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران در آخرین هفته بهار؛ سومین خبر خوب در هفته خوب؛ قیمت صادراتی زعفران فله افزایش یافت

مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران در آخرین هفته بهار؛ سومین خبر خوب در هفته خوب؛ قیمت صادراتی زعفران فله افزایش یافت

  • توسط دنیای زعفران
  • تیر 1, 1398
  • اخبار

مرور هفتگی اخبار صنعت؛ هفته چهارم خرداد

رشد قیمت صادراتی زعفران فله در خرداد به 1143 دلار

دو خبر خوب درباره موجودی زعفران و تقاضای خارجی از اهالی بازار

هفته پایانی، بهار، برای صنعت زعفران، هفته خوبی بود. بعد از 4 هفته، روندد نزولی قیمت متوقف شد و بازار احیا شد. همزمان از وشه و کنار برخی اخبار مبنی بر حمایت از قیمت ها به گوش رسید. در بورس هم تحت تاثیر بازگشت نرخ ارز از 12600 تا 13800 زعفران صعودی بود و حتی حبابی هم شد! از سوی دیگر، بررسی آمار روزانه گمرک از صادرات هم، خبرهای خوبی برای صنعت زعفران داشت؛ رشد حدودا 10 درصد قیمت صادراتی زعفران. در ادامه مروری داریم بر این اخبار، که عمدتا خوب هستند و نویدبخش یک تابستان پررنق برای زعفران است.

رشد قیمت صادراتی زعفران فله؛ 1143 دلار!

قیمت صادراتی زعفران در بسته بندی بیش از 30 گرم (که فله محسوب می شود) در سال گذشته به طور متوسط (طبق گزارش گمرک) 1049 دلار بوده است. اما در سال جاری به بیش از 1100 دلار افزایش یافته است. طبق آخرین گزارش گمرک که مربوط به 25 خرداد است، در این روز 851 کیلوگرم زعفران در بستهبندی بیش از 30 گرم صادر شده است. این موضوع باعث شده زعفران در فهرست 20 قلم عمده صادراتی در این روز قرار بگیرد و در آمار روزانه گزارش شود. ارزش دلاری این مقدار کالا 972 هزار و 810 دلار اعلام شده است که میزان متوسط برای هر کیلو را 1143 دلار می دهد که موید رشد9 درصد قیمت دلاری نسبت به سال قبل است.

درباره تحلیل صادرات و قیمت صادراتی در سال 97، باز هم خواهیم نوشت.

صادرکنندگان معترض اند!

البته صادرکنندگان زعفران نسبت به قیمت ثبت شده در گمرک معترض اند و می گویند که قیمت واقعی کمتر است! البته معلوم نیست که تغییرات ان نسبت به سال گذشته چه معنایی دارد و چگونه از سوی این افراد تفسیر می شود. در این رابطه هفته قبل، یک خبر مفصل داشتیم. میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان در گفتگو با ایرنا گفت که صادرکنندگان نسبت به قوانین بازگشت ارز گلایه دارند، می گویند که میزان واقعی ارز حاصل از صادرات کمتر از میزانِ ثبت شده در گمرک و بر اساس تعرفه (نرخ پایه گمرکی) است. همچنین می گویند که افراد غیرحرفه ای تا ۱۰۰ میلیون دلار صادرات زعفران انجام می دهند.   شریعتی از صادرکنندگان خبره زعفران و مالک برند نوین زعفران هم، تصریح کرده است که هزینه های سربار برای صادرکنندگان افزایش یافته و باعث ضرر و زیان شده است. همزمان مسئول زعفران در جهاد کشاورزی خراسان رضوی هم گفته است که صادرات زعفران در ماهه گذشته رشد کرده است اما به خاطر مشکلات ممکن است این روند پایدار نباشد. دو صادرکننده زعفران در گفتگویی که اخیرا داشته اند همچنین تصریح کرده اند که حجم قابل توجهی از صادرات ریالی و از طریق تجار کشورهای همسایه انجام می شود.

قیمت زعفران متعادل است؟

هفته قبل، زینعلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، اعلم کرد که قیمت تمام شده هر کیلو زعفران در کشور ۶ تا ۷ میلیون تومان است که با توجه به قیمت های فعلی بازار، می توان گفت شرایط متعادلی است. البته مشخص نیست که زینعلی عملکرد در سطح و هزینه آبیاری را چگونه در محاسبات خود کرده است. علاوه بر آن بسیاری از هزینه های تولید در سال جاری به مرور رشد خواهد کرد. مخصوصا هزینه های دستمزد (برای جمع کردن و پاک کردن گل و …) به شدت رشد خواهد کرد. مشخص نیست زینعلی هزینه ها را بر اساس نرخ های سال ۹۷ تخمین زده است یا ۹۸؟  همچنین با توجه به ریسک های بخش کشاورزی، کشاورزان انتظار دارند که حاشیه سود این بخش متناسب با ریسک آن باشد. بر این اساس، باید قیمت تمام شده تولید زعفران را بیشتر از این مقادیر دانست. ریسک بخش کشاورزی را هم باید در قیمت در نظر گرفت.

محصولی در بازار نمانده است /صادرکنندگان برای انجام تعهدات خود مجبور به خرید هستند

طی دو هفته اخیر و در حالیکه طی یک ماه اخیر، قیمت زعفران تحت تاثیر هیجانات، برخی شایعات بی پایه و اظهارات غیرمسئولانه برخی فعالان سنتی بازار زعفران درباره کندشدن صادرات، کاهش یافته است، مدیرعامل شرکت زرین زعفران مشرق زمین، قویا از نیاز بازار و صادرکنندگان به زعفران طی ۵ ماه باقیمانده تا فصل برداشت سخن گفت. به اعتقاد کریمی، این فعال باسابقه صنعت زعفران، صادرکنندگان تعهدات زیادی دارند و حدود ۷۸ درصد (۲۷۰ تن از ۳۵۰ تن)محصول تولیدی در سال قبل هم هم اکنون صادر شده است. لذا طی ۵ ماه آتی مجبور به خرید زعفران از کشاورزان هستند. کریمی ایجاد هیجان منفی  فروش را عامل زیان کشاورزان دانست.

رشد تقاضای زعفران از سوی برخی کشورها

شنبه هفته قبل، حسینی یک فعال بازار زعفران اعلام کرد که با شروع تعطیلات تابستانی و افزایش تقاضا از سوی برخی کشورها قیمت زعفران رشد خواهد کرد. حسینی در گفتگو با مهر، پیش بینی کرد: طی روزهای آینده با شروع تعطیلات تابستانی در برخی از کشورها تقاضا برای زعفران افزایش می یابد، همچنین برخی صنایع نیز درصد تقاضای خود را بالا خواهند برد که همین مساله در شرایط بازار تاثیر گذار خواهد بود.

سه خبر فوق، یعنی کاهش موجود انبار، افزایش تقاضای خارجی و رشد نرخ صادراتی زعفران، خبرهای خوبی برای این صنعت است تا در تابستان شاهد یک روند صعودی قیمتی مناسب باشیم.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید