• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • یک فعال بازار زعفران درباره آثار افزایش نرخ ارز بر بازار مطرح کرد؛افت قیمت جهانی زعفران، حرکت تجار به سوی زعفران

یک فعال بازار زعفران درباره آثار افزایش نرخ ارز بر بازار مطرح کرد؛افت قیمت جهانی زعفران، حرکت تجار به سوی زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • تیر 3, 1398
  • اخبار

یک فعال بازار زعفران درباره آثار افزایش نرخ ارز بر بازار مطرح کرد

افت قیمت جهانی زعفران، حرکت تجار به سوی زعفران

فرزاد سحرخیز از فعالان بازار زعفرا با بیان اینکه با رشد نرخ ارز در کشور، قیمت دلاری جهانی زعفران کاهش یافته است گفت: : افزایش نرخ ارز به نسبت ۲ سال گذشته، موجب روی آوردن تجار ایرانی فراوانی به سمت این محصول با ارزش شده است

 وی با بیان اینکه ایران بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا است، گفت: ارزش افزوده صادرات زعفران بسته بندی نزدیک به پنج برابر زعفران فله است. به گزارش خبرگزاری مهر، فرزاد سحرخیز با اعلام این مطلب گفت که بیش از ۵۰ درصد از تولید سالانه زعفران، به صورت فله به کشورهای اسپانیا و امارات صادر می‌شود. وی با بیان اینکه زعفران صادر شده به این ۲ کشور پس از بسته بندی در قالب‌های کوچک و متنوع به دیگر نقاط دنیا صادر می‌شود، افزود: با بررسی آمار صادرات زعفران به خارج از کشور، درمی‌یابیم که تنها ۵ درصد از کل زعفران صادراتی ایران به بسته بندی‌های زیر ۱۰ گرم ویژه مصرف کنندگان نهایی و مراکز خرده فروشی اختصاص دارد و ۹۵ درصد در بسته‌های بالای ۱۰ گرم و عمدتاً نیم و یک کیلو صادر می‌شود.

عضو هیأت مدیره گروه شرکت‌های زعفران سحرخیز درباره راهکارهای کاهش صادرات زعفران ایران به صورت فله، تصریح کرد: معافیت از برگشت تعهد ارزی، پرداخت هزینه‌های نمایشگاهی و …، مواردی است که دولت می‌تواند با استفاده از آن‌ها ضمن حمایت از صادرکنندگانی که زعفران را در بسته بندی‌های ریز مخصوص مصرف کننده نهایی و با نام ایران به کشورهای دیگر صادر می‌کنند، ایجاد ارزش افزوده برای اقتصاد کشور را افزایش دهد.

اثر افزایش نرخ ارز بر بازار

عضو هیأت مدیره گروه شرکت‌های زعفران سحرخیز در پاسخ به این سوال که افزایش نرخ ارز تا چه میزان می‌تواند بر رونق صادرات زعفران تأثیر بگذارد، گفت: افزایش نرخ ارز به نسبت ۲ سال گذشته، موجب روی آوردن تجار ایرانی فراوانی به سمت این محصول با ارزش شده است. همچنین کاهش نرخ خرید دلاری نیز اثر خود را در کاهش قیمت جهانی آن گذاشته است؛ اما نکته مهم این است که در چند ماه گذشته همزمان با افزایش نرخ ارز، قیمت ریالی زعفران نیز افزایش یافته و این موضوع موجب افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی شده است.

وی در پایان افزود: معرفی زعفران با نام و برند ایرانی به مصرف کننده نهایی، نیازمند یک حرکت جمعی یا تعریف پروژه تحقیقاتی در سطح کلان است. هر کشور نیاز به تحقیقات بازار خاص خود و طراحی راهبرد اختصاصی برای ورود به بازار برای کلیه صادرکنندگان و حمایت سازمان توسعه تجارت دارد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید