مرور هفتگی؛ حمایت قوی بنیادین از زعفران در هفته پر تلاطم

مرور هفتگی اخبار و تحولات صنعت زعفران/ هفته چهارم تیرماه

هفته جدال عوامل مختلف؛ از موفقیت دلار در ابتدای هفته تا چهارشنبه خاص و حمایت قوی جدید

اخباری از تب کشت زعفران در نقاط مختلف کشور

دنیای زعفران، خلاصه: هفته قبل یک هفته ویژه بود؛ با وجود میدان داری عوامل هیجانی، نهایتا تحلیل ها محقق شد و بازار به مسیر بنیادین رسید/ صبح روز چهارشنبه یک کف حمایتی بسیار قوی برای زعفران ثبت شد/ فصل کاشت زعفران آغاز شده است و اخبار کشت جدید در نقاط مختلف کشور به گوش می رسد.

هفته چهارم تیر، هفته جدال عوامل بود؛ از سویی کاهش نرخ ارز قیمت ها را پایین می کشید و از سوی دیگر شرایط بنیادین بازار از نظر نرخ صادراتی و موجودی کالا آنقدر خوب هست که از افت بیشتر حمایت نکند. تا روز سه شنبه، نرخ ارز غالب بود اما در روز چهارشنبه، بورس به افت دلار از 12 هزار تومان تا 11.2 هم واکنش نشان نداد و حتی اندکی مثبت بود. البته معلوم بود (چنانچه اینجا(دو سناریوی نرخ ارز؛ تحلیل دنیای زعفران در حال تحقق) تحلیل کردیم) که نرخ ارز در کمتر از 11.8 پایدار نخواهد بود. با این حال زعفران که روز سه شنبه کف ساخته بود با حمایت عوامل دیگر و شروع خرید توسط فعالان بازار (مخصوصا سنتی ها) به دلار بی اعتنایی کرد. تا اینکه با برگشت نرخ ارز به سمت 11.8 از عصر چهارشنبه، زعفران هم در بورس صف خرید شد. در واقع این واقعیت که عوامل هیجانی نمی توانند بازارها را برای همیشه هدایت کنند و نهایتا عوامل بنیادین هستند که مسیر نهایی را تعیین می کنند، صبح چهارشنبه به بهترین وجه به منصه ظور رسید.  به این ترتیب یک کف جدید برای زعفران بورسی، مخصوصا نگین ایجاد شد (در محدوده 10.8 برای نگین). حمایتی که البته بسیار قوی است؛ چرا که افت شدید نرخ ارز (در صبح چهارشنبه) هم نتوانست زعفران را از این سطح پایین تر بکشد.

نمودارهای زیر، قیمت زعفران نگین و پوشال در گواهی سپرده از ابتدای فعالیت خود از سال گذشته را نشان می دهد و این کف حمایتی ایجاد شده را نیز نشان می دهد. نمودار بعدی هم، قیمت همه انواع زعفران پوشال در سال جدید را نشان می دهد. چنانچه پیداست در هفته چهارم تیر، نسبت به هفته سوم خرداد، کف ثبت شده برای قیمت بازار نقد، یکسان است، اما بورس با افت شدید هیجانی، یک کف جدید ساخت. درباره نگین هم تقریبا همینگونه است.

قیمت نگین گواهی سپرده- از ابتدای راه اندازی همه نمادها
قیمت پوشال در گواهی سپرده – از ابتدای راه اندازی در آبان 98
قیمت زعفران پوشال در همه بازارها از ابتدای سال 98 تا دیروز 27 تیر

نمای هفتگی؛ افت 3 تا 9 درصد

جدول زیر به خوبی نشان می دهد که طی این هفته قیمت ها از 3 تا 9 درصد افت کرده است. لذا یک هفته نزولی قوی را پشت سر گذاشتیم. البته هر چه این نزول، قوی تر بود، برخورد به حمایت و برگشت از آن نیز قوی تر بود.

ریزش قیمت ها در هفته چهارم تیر تا کف حمایتی همه بازارها

هفته بازگشت به عوامل بنیادین

هفته چهارم تیر از یک نظر بسیار پندآموز وحائزاهمیت آموزشی و تحلیلی است. آن اینکه غلبه عوامل هیجانی، متاثر از بازار ارز، اگرچه در کوتاه مدت تعیین کننده بود اما این موضوع نتوانست ادامه یابد. طبیعتا عوامل هیجانی می توانند گاهی بازارها را متلاطم کنند اما نهایتا این عوامل و تحلیل های بنیادین هستند که مسیر نهایی را تعیین خواهند کرد. این موضوع صبح چهارشنبه به خوبی، به منصه ظور رسید.

اخبار بازار؛ کاهش وجه تضمین و ورود با تاخیر آتی

این هفته و از روز چهارشنبه وجه تضمین آتی نگین 20 هزار تومان دیگر کاهش یافت و به 460 هزار توومان رسید.

همچنین اطلاعیه راه اندازی پوشال شهریور هم روی خروجی سایت بورس کالا قرار گرفت. این در حالی است که نگین تیر شنبه 22 تیر سررسید شده بود و سررسید شهریور، طبق روال موجود، باید قبل از سررسید شدن تیر، عرضه می شد. بورس کالا توضیحی درباره تاخیر راه اندازی این قرارداد نداده است.

اخبار صنعت: تب کشت زعفران از شمال تا جنوب

همانطور که می دانید در فصل کشت زعفران قرار داریم (از تیر تا شهریور). در این روزها، خبرها از کشت زعفران در مناطق مختلف کشور به گوش می رسد. گفتنی است زعفران گیاهی مقاوم است و طی سال های اخیر، کشت ان در اکثر مناطق کشور از جنوب تا شمال تجربه شده است.این هفته مدیر جهاد کشاورزی فسا در نزدیکی شیراز خبر داد که ۶ هکتار از اراضی زراعی بخش ششده و قره بلاغ شهرستان فسا به کشت زعفران اختصاص یافت و این اولین بار است که این محصول در این شهرستان کشت می شود.

همزمان، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان هم گفت: ۲۰ درصد از زمین‌های کوهستانی گیلان، مستعد کشت گیاهان دارویی از جمله زعفران است. به گزارش ایسنا، مسعود الماسی گفت: استقبال اهالی برخی از مناطق کوهستانی گیلان از کشت زعفران، باعث شده سطح زیر کشت این محصول در گیلان از ۸۰۰۰ مترمربع مزرعه‌های الگویی در ۱۰ سال پیش، به حدود ۱۸ هکتار افزایش یابد. وی افزود: ۳۸۸ زعفران کار گیلانی از این مزرعه‌ها، حدود ۶۲ کیلوگرم زعفران کیفی تولید می‌کنند.

صادرات توسط مرد نامرئی!

ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان رضوی این هفته با حضور رئیس کل بانک مرکزی تشکیل شد که البته حاشیه هایی زعفرانی هم داشت. در این جلسه فعالان اقتصادی خراسان رضوی در این نشست درباره مطالبات و مشکلات این حوزه نکاتی را مطرح کردند. مهمترین موضوع بحث سواستفاده از کارت های بازرگانی یک بارمصرف و اجاره ای بود. موضوعی که به گفته شریعتی مقدم (صادرکننده نمونه و مالک برند نوین)، باعث شده است ۸۰ درصد صادرات زعفران توسط افراد غیرحرفه ای انجام شود. به گفته او نفر اول صادرات زعفران در سال گذشته شخصی بوده که صادرات بیش از ۵۰ تن زعفران به ارزش ۷۰ میلیون دلار انجام داده که وجود خارجی در صنعت زعفران ندارد! این در حالی است که نفر اول طبق امار رسمی که عضو اتحادیه هم هست فقط ۲۵ میلیون دلار صادرات داشته است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید