بورسِ “دلار” با زعفران و کشاورزان، چه می کند؟

بورسِ “دلار” با زعفران و کشاورزان، چه می کند؟

طی هفته جاری (هفته چهارم تیرماه) با افت دلار و هیجان فروش، قیمت اکثر نمادهای گواهی سپرده از متوسط قیمت نقد کمتر شده است! (جدول زیر را ببینید). موضوعی که گواهی کردن زعفران در بورس را ضررده کرده است!!

جالب آنجاست که دلار امروز (یک شنبه) 1.2 درصد افت کرد اما نمادهای زعفران عمدتا صف فروش شدند (منفی 5 درصد)!!!
وقوع رفتارهای هیجانی در بورس، غیرطبیعی نیست اما، هم اکنون زعفران در بورس، فقط نام زعفران دارد و عملا دلار را (به صورت بزرگنمایی شده) نمایندگی می کند! یعنی معاملات عملا روی دلار انجام می شود و ربطی به زعفران و مختصات بازار آن ندارد.


چرا بازار اینقدر عجیب رفتار میکند؟

علت اصلی این موضوع، نبود زیرساخت های اطلاعاتی و تحلیلی گسترده است که باعث شده افراد به تنها عامل در دسترس، یعنی نرخ ارز، برای تحلیل بازار و تنظیم معاملات توسل کنند.
اگر در اثر این ریزش، فردا بازار نقد هم نزولی شود، بورس و رفتارهای هیجانیِ بی ربط به بازار زعفران، به عاملی برای سرکوب قیمت و وارد کردن ضرر به کشاورزان تبدیل خواهد شد.
دنیای زعفران، مجدانه تلاش می کند، با ایجاد بستر تحلیلی، مبنای قویتری برای معاملات در بورس و بازار و تعمیق آن فراهم کند، البته در این مسیر، راه درازی در پیش است …

البته امیدواریم، مسئولین شرکت بورس کالا، که به وعده کمک به کشاورزان، ابزارهای جدید معاملاتی را (بدون زیرساخت های لازم) راه اندازی کرده اند، هم کمک کنند و پاسخگو باشند.

مخصوصا وزارت جهاد کشاورزی، که آمارهای بخش عرضه را معمولا با 18 ماه تاخیر منتشر می کند و آمارهای منتشره فعلی نیز، بسیار پرخطا و عجیب است، باید پاسخگو باشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید