درباره وضعیت “دلاری ” بازار زعفران در کوتاه و میان مدت

درباره وضعیت “دلاری ” بازار زعفران در کوتاه و میان مدت

✅در کوتاه مدت، نرخ ارز، در مرز 13 هزار تومان، گیر افتاده است. نه بازار توان رشد دادنِ ان را دارد و نه بانک مرکزی، از موضع خود کوتاه می آید تا بازار به نرخ 13.5 برسد.

✅ تحولات فردا و یک شنبه و مواضع ایران و اروپا در خصوص گام دوم اقدامات ایران تعیین کننده است ( تاکید می شود که منظور، جهش یا سقوط نیست). اگر اخبار منفی غالب شود، ممکن است نرخ ارز بتوان دوباره 13.5 را فتح کند. اما اگر این شوک هم بگذرد و بازار سیگنال منفی نگیرد، با از بین رفتنِ آخرین فاند خبری، بازار می تواند تا 11.8 افت کند.

✅ تعیین اینکه کدام اتفاق با احتمال بیشتری رخ خواهد داد، آسان نیست ( با دانش ما، دو سناریو، هم وزن هستند). لذا موقعیتِ پرریسکی است.

در این رابطه، با رصد نشانه ها، فردا و پس فردا، بیشتر خواهیم نوشت. (این گزارش تکمیل میشود)

در میان مدت، نرخ دلاری زعفران نگین ( در بازار نقد) در بهار از 840 دلار (به ازای هر کیلو) تا 980 دلار رشد کرد. بعد از افت اخیر، اکنون در محدوده 900 پایدار شده است.
طی موج پیش رو (مرداد ماه) این نرخ می تواند هزار دلار را فتح کند. لذا فارغ از نرخ دلار، نرخ صادراتی می توانند محرک بازار باشد.

نرخ دلاری زعفران پوشال در بازار هم، طی سال جاری یک موج صعودی از 650 دلار تا 840 دلار را تجربه کرد. اکنون در 770 متعادل است و ( با توجه به نرخ های صادراتی و روند آن) توان رشد تا بالاتر از 850 را دارد.

درباره اینکه کف نرخ ارز را در محدوده 11.8 فرض کرده ایم، این گزارش و نمودارِ دنیای اقتصاد، بسیار روشن گر است.

بانک مرکزی نوسانات را کم کرده، نرخ نیما را افزایش و نرخ بازار را کاهش داده است. محل همگرایی کجاست؟


قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید