• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • 6 کسب و کار زعفرانی که استاندارد آموزشی فنی حرفه ای دارند؛ از کشت زعفران تا صادرات

6 کسب و کار زعفرانی که استاندارد آموزشی فنی حرفه ای دارند؛ از کشت زعفران تا صادرات

استاندارد آموزشی کاشت گلخانه ای زعفران تدوین و تصویب شد

فهرستی از حرفه های زعفرانی، که  استاندارد آموزش شغل دارند

استقبال بهابادی ها از دوره آموزشی زعفران کاری

روز جمعه مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه ای فاروج خبر داد که استاندارد کشت گلخانه ای زعفران تدوین شده است و برای استفاده عموم مهارت آموزان کشور در درگاه این سازمان بارگذاری شد. پیش از این نیز برای چندین حرفه مرتب با زعفران از جمله صادرات زعفران، فروشندگی، بسته بندی، فرآوری خانگی، کشت زعفران و … نیز استاندارد آموزشی تعریف شده است. این استانداردهای دستورالعملی برای آموزش حرفه در دوره های فنی  و حرفه اس هستند و به جز یک فهرست کلی ( و البته مفید)، جزئیات زیادی درباره آموزش آن مهارت یا حرفه ندارند. گفتنی است تدوین این استاندارد ( و احتمالا افزایش دوره های آموزشی کشت زعفران گلخانه ای) در حالی است که هم اکنون افراد و گروه های زیادی اقدام به آموزش این حرفه می کنند و هنوز بین کارشناسان درباره توجیه اقتصادی این کار تردید وجود دارد. ضمنا طبق آخرین خبرها، استقبال خوبی از کشت معمولی زعفران و آموزش ان در فنی حرفه ای شده است.

به گزارش دنیای زعفران، این استاندارد، صرفا یک دستورالعمل برای مدرسان دوره های آموزشی است و کارایی زیادی برای عموم مهارت اموزان ندارد. شما با دریافت این استاندارد، صرفا فهرستی از عناوین موردنیاز درباره کشت گلخانه ای و فهرستی از تجهیزات را دریافت می کنید. گفتنی است پیش از این نیز، چندین استاندارد آموزشی فنی در رابطه با مشاغل مرتبط با زعفران تدوین شده است. که فهرست و لینک دریافت این استاندارد ها را در جدول زیر می بینید.

دسته بند و بسته بند   http://rpc.irantvto.ir/uploads/standards/single/6804.pdf  
زعفران کار http://rpc.irantvto.ir/uploads/standards/single/6857.pdf  
صادرات زعفران http://rpc.irantvto.ir/uploads/standards/single/7080.pdf  
فروشندگی زعفران http://rpc.irantvto.ir/uploads/standards/single/7027.pdf  
فرآوری خانگی زعفران http://rpc.irantvto.ir/uploads/standards/single/3367.pdf  
کشت گلخانه ای زعفران http://rpc.irantvto.ir/uploads/standards/single/9046.pdf  

برای ملاحظه همه استانداردهای آموزشی، می توانید به سایت سازمان فنی حرفه ای به آدرس، http://www.portaltvto.com/ رفته، سپس در وسط صفحه گزینه استانداردهای آموزشی را انتخاب و در صفحه جدید گروه مدنظر خود (مثلا کشاورزی) را انتخاب نموده و نهایتا بین زیرگروه های مدنظر حوزه خاص (مثلا زعفران) را جستجو کنید. مثلا دوره زعفران کار و همچنین کشت گلخانه ای را می توانید در بخش امور زراعی (اینجا) پیدا کنید.

اقبال بهابادی ها به دوره آموزشی زعفران کار

به گزارش فارس از بهاباد، دیروز یک شنبه، سید یحیی حسینی شیطوری، سرپرست مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای بهاباد در جمع خبرنگاران درباره دوره های آموزشی برگزار شده در این مرکز و استقبال مردان و زنان، گفت: برادران در دوره‌های تعمیرکار اتومبیل‌های سواری بنزینی درجه 2، تعمیر موتورسیکلت درجه 2، دریل کار و اره کار، کاربرICDL، زعفران کار، تولیدکننده عرقیات از گیاهان دارویی و تعمیرکار برق خودرو درجه 2 شرکت نموده‌اند.

پیشتازی فاروج در تدوین استاندارد

احمد دلیر، جمعه مدیر مرکز آموزش فنی و حرفه ای فاروج، روز جمعه در گفت و گو با ایرنا در رابطه با تدوین استاندارد کشت گلخانه ای توضیح داد: استانداردهای مختلف فنی و حرفه ای چهارچوبی برای ارائه آموزش (حرفه) به صورت سراسری در تمام کشور و سازمان های مرتبط است و این استانداردها شامل دسته بندی های مختلف با ویژگی های مختص به خود است. وی گفت: استانداردها به وسیله کارشناسان کشوری که در رشته مربوطه تخصص دارند تهیه و تنظیم می شود و به تائید سازمان آموزش فنی و حرفه ای و نیز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی می رسد.

وی با اشاره به اینکه شهرستان فاروج در حوزه ثبت یک استاندارد فنی و حرفه ای پیشگام بوده، بیان داشت: برای برندسازی نام زعفران فاروج پیگیری هایی توسط کارشناسان مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهرستان برای جذب کارآفرینان و استادان صاحبنظر در زمینه اصلاح کشت زعفران و تجاری سازی آن صورت گرفت که به موجب آن، استاندارد عنوان شده توسط کارشناسان مجرب سازمان فنی و حرفه ای تدوین و به سازمان ارسال شد. وی گفت: پس از تدوین این استاندارد و ارسال آن به سازمان، در ۱۶ تیرماه این استاندارد تایید و در فهرست استانداردهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای قرار گرفت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید