• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • مرور هفتگی؛ از شروع به کار اولین دانشگاه زعفرانی تا دومین هفته صعودی نگین آتی

مرور هفتگی؛ از شروع به کار اولین دانشگاه زعفرانی تا دومین هفته صعودی نگین آتی

  • توسط دنیای زعفران
  • شهریور 8, 1398
  • اخبار

مرور هفتگی تحولات صنعت زعفران/هفته اول شهریورماه

شروع به کار اولین دانشگاه علمی کاربردی زعفران

 دومین هفته صعودی نگین آتی و افت سنگین پوشال/ بازار در حالی ارزیابی

روزهای پرخبر سحرخیزها؛ آغاز به کار اولین دانشگاه علمی کاربردی زعفران در 4 رشته و با 300 متقاضی/ شروع معاملات گواهی سپرده انبار شرکت و رونمایی از “صدای زعفران”

زعفران، هفته اول شهریورماه را پرخبر و البته از نظر قیمتی پایدار پشت سر گذاشت. قیمت در بازار نقد بعد از یک رشد در ابتدای هفته، در ادامه و تحت تاثیر افت دلار کاهش یافت تا نهایتا نسبت به هفته قبل با ثبات بماند. اما در بازار آتی دومین هفته صعودی برای زعفران نگین ثبت شد. پیش از این فقط یک بار در نیمه اول شهریورماه، نگین آتی بیش از یک هفته متوالی رشد کرده بود. البته شرایط بازار با اردیبهشت بسیار متفاوت است. این روزها بازارهای مختلف زعفران بین انبوهی از خبرهای متفاوت (از بسته پیشنهادی اروپا و سرنوشت آن و شرایط نرخ ارز تا وضعیت بازار نقدی و فرارسیدن روندهای فصلی) و ابهامات بسیار (ناشی از توقف انتشار امار صادرات و گمانه ها در خصوص قاچاق) و مخصوصا سفته بازی های عجیب در بورس، محصور شده است و طی سه هفته اخیر در حال ارزیابی شرایط بوده تا مسیر جدید خود را بیابد. طی هفته قبل نمادهای انبارهای سحرخیز هم گشایش یافت اما معامله نشد. از اثر هنری صدای زعفران رونمایی شد و دانشگاه علمی کاربردی با محوریت زعفران هم توسط گروه سحرخیز که این روزها بسیار پرکار است، افتتاح شد. خبرهایی از مسئولان دولتی در خصوص کمک به زعفران و حضور زعفران در مثلث توسعه اقتصادی استان داشتیم که در ادامه سرخط آنها را می خوانیم.

روند قیمت ها در بازارهای مختلف در هفته ای که گذشت را در جدول زیر می بینید

آغاز معاملات دو نماد متعلق به یک انبار دیگر

نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی زعفران رشته ای بریده ممتاز (نگین) و پوشال معمولی انبار شرکت سحر خیز از روز چهارشنبه ۶ شهریور ماه گشایش یافت. البته معامله ای روی آن انجام نشد. این دو نماد معاملاتی گواهی سپرده کالایی زعفران با سررسید ۹۸۰۸ و عناوین و نمادهای نگین سحرخیز(پ)(زعف ۹۸۰۸ پ۱۱) و زعفران ۹۸۰۸ پوشال معمولی سحرخیز(پ)(زعف ۹۸۰۸ پ ۱۲) عرضه شده است.

این دومین نماد زعفران پوشال است که در سال جدید راه اندازی شده است. پیشتر انبار تعاون روستایی نیز، نماد پوشال داشت که طی دو سال اخیر از آن صرف نظر کرده است. فعلا فقط زعفران پوشال انبار زرین و انبار سحرخیز فعال است.

هم اکنون تعداد انبارهای بورسی به 5 و ظرفیت آنها به 17.7 تن رسیده است.

توسعه کشت زعفران در دستور کار قرار دارد

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی گفت: توسعه کشت زعفران، گل محمدی و زیره سبز به عنوان مهمترین گیاهان دارویی کشور در دستور کار قرار دارد. به گزارش ایرنا شکرالله حاجی وند روز چهارشنبه در دومین کنگره بین‌المللی و سومین همایش ملی زیست‌فناوری گیاهان دارویی و قارچ‌های کوهی در پژوهشکده چای کشور در لاهیجان اظهار داشت: سطح زیرکشت گیاهان دارویی در کشور ۲۰۶ هزار هکتار است که گیاه زعفران با  ۱۱۱ هزار هکتار بیشترین سطح زیرکشت را دارد و کمیته فنی و تخصصی آن در موسسه تحقیقات باغبانی مستقر است و همکاران ما کار آن را در خراسان رضوی دنبال می کنند. وی افزود: توسعه کشت این گیاه توسط کارشناسان گیاه دارویی توسط موسسه باغبانی وزارت جهادکشاورزی در حال پیگیری است و توسعه آن در سه هزار هکتار اراضی کشور در دستور کار قرار دارد.

تشکیل ستاد کشت زعفران در قزوین/ بازار صادراتی خوب زعفران!

ایرنا – ستاد کشت زعفران در قزوین با ریاست اداره کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری تشکیل شد و آغاز به کار کرد. مرتضی علیخانی مدیر کل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری قزوین روز یکشنبه در نشست این ستاد گفت: با توجه به شرایط محیطی و نوع اقلیم قزوین، بسیاری از اراضی استان برای کاشت زعفران مناسب است. این مسئول گفت: با توجه به کمبود منابع آبی در کشور و استان، باید کشت محصولات پرآب بر را به کم بر آب بر که زمینه صادراتی داشته باشند تغییر دهیم که این موضوع در خصوص محصول زعفران صدق می کند. وی اظهار داشت: زعفران از بازار صادراتی خوبی برخوردار بوده و کشت آن برای کشاورزان از توجیه اقتصادی بالایی برخوردار است.

رونمایی از یک اثر هنری به عنوان صدای زعفران

دوشنبه این هفته، شرکت سحرخیز، طی مراسمی، اثری هنری را با نام صدای زعفران به کارگردانی خانم مانا صالحی به اکران در آورد. این مراسم که در خانه هنرمندان ایران با حضور چهره های مطرح و پیشکسوتان سینما و تلویزیون برگزار شد اثری حمایت شده از سوی گروه سحرخیز با نام صدای زعفران اکران شد و سپس در میزگردی موردبررسی قرار گرفت. فرزاد سحرخیز عضو هیئت مدیره شرکت در این مراسم گفت: گروه شرکت های زعفران سحرخیز از تولید و بسته بندی زعفران و توسعه بین المللی فکر میکند تا تاسیس مرکز آموزشی جامع علمی کاربردی گروه کشاورزی تولیدی سحرخیز که برای تحصیل فرزندان کشاورزان و بالابردن دانش در صنعت کشاورزی است، و ورود سحرخیز به بورس کشور برای حفظ سرمایه و سود کشاورز و تامین منابع آنها است . همچنین حمایت از ایده های نوین مانند ساخت کاغذ از گلبرگ زعفران نیز اشاره کرد .

کشاورزان نهاده ها را با قیمت بالا خریداری می کنند و قیمت محصول اندک است

حسینی، عضو شورای ملی زعفران، گفت: هم اکنون کشاورزان نهاده‌های تولید را با قیمت‌های چشمگیری خریداری می‌کنند، در حالیکه هیچ تضمینی برای خرید محصولشان در بازار وجود ندارد. وی حداقل قیمت هر کیلو طلای سرخ را ۷ میلیون تومان و حداکثر ۱۰ تا ۱۱ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: قیمت کنونی هر کیلو زعفران نسبت به ۲ تا ۳ ماه اخیر، ۲ میلیون تومان کاهش یافته است.

آغاز به‌کار مرکز علمی ـ کاربردی زعفران در مشهد

اما سحرخیزها این هفته، باز هم خبرساز بودند و نخستین مرکز تخصصی آموزش عالی علمی ـ کاربردی زعفران سحرخیز اواخر این هفته (پنج شنبه 7 شهریور) در مشهد به صورت رسمی کار خود را آغاز کرد. به گزارش خبرگزاری مهر از مشهد، این مرکز در حوزه تخصصی خود، یعنی گیاهان دارویی و زعفران نخستین مرکز بوده و توسط گروه تولیدی و کشاورزی سحرخیز تأسیس شده تا به اهداف تحقیقاتی و آموزشی این گروه کمک‌دهنده باشد.

۴ رشته کاردانی حرفه‌ای بازاریابی، کاردانی فنی باغبانی تولید و فرآوری زعفران، کاردانی فنی باغبانی تولید و فرآوری چای و کاردانی فنی باغبانی گیاهان دارویی معطر در ترم مهرماه این دانشگاه تدریس شده و تاکنون بیش از ۳۰۰ نفر متقاضی برای تحصیل در آن ثبت‌نام کرده و منتظر اعلام نتایج سازمان سنجش هستند.

طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی هم گفت: محصول زعفران در کشور به یک گیاه مهاجر تبدیل شده، بدین معنا که 115 هزار هکتار سطح زیر کشت این محصول در چندین استان کشور است که دیگر محدود به یک یا دو استان نیست.

زعفران یک ضلع مثلث توسعه اقتصادی استان

به گزارش ایسنا، در این مراسم، دکتر مرتضی اشرفی، معاون مدیر کل دفتر سرمایه‌گذاری استانداری خراسان رضوی، خاطر نشان کرد: در زنجیره تولید زعفران فرآیندهایی که خلق ارزش افزوده می‌کنند، نقش آموزش و پژوهش را در این زمینه بسیار پررنگ‌تر نشان می‌دهند. اشرفی بیان کرد: ما در استانداری الگوی مدل مثلث توسعه اقتصادی که جناب رزم حسینی استاندار خراسان رضوی مطرح کردند را اجرا می‌کنیم و این الگو برای زعفران هم وجود دارد.

رئیس فراکسیون زعفران: باید کمترین دخالت را داشته باشیم

فصل اقتصاد – نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس، گفت:تلاش می‌کنیم با حداقل مزاحمت برای بخش خصوصی فعال در زمینه تولید، فرآوری و صادرات محصولات صادرات محور از جمله زعفران فعالیت داشته باشیم. سعید باستانی رئیس فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس شورای اسلامی ، در خصوص اهداف تشکیل فراکسیون زعفران در مجلس، گفت: فراکسیون به منظور کمک در حوزه‌های مختلف تولید، فرآوری و صادرات زعفران تشکیل شده است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

فهرست داده های قیمت نقدی (spot price) و نحوه تهیه

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید