آخرین خبرها از بازار زعفران؛ ثبات قیمت و تداوم رکود

  • توسط دنیای زعفران
  • مرداد 14, 1398
  • اخبار

دو فعال بازار زعفران ضمن اشاره به قیمت 12 میلیونی زعفران نگین مرغوب در بازار مطرح کردند:

ثبات قیمت ها/ تداوم رکود داخلی و صادراتی/ پیش بینی رشد 10 تا 25 درصدی تولید

ارائه دو پیشنهاد برای رفع مشکلات صادرکنندگان

دو فعال بازار زعفران ضمن اشاره به ثبات در قیمت زعفران در بازار، حداکثر قیمت زعفران (مربوط به نگین مرغوب) را 12 میلیون تومان اعلام کردند و ضمن اشاره به رکود داخلی و صادراتی موجود در بازار، پیش بینی های خود از تولید زعفران در سال جاری را مطرح و پیشنهاداتی نیز برای رفع مشکلات صادراتی ارائه دادند. حسینی پیشنهاد داد که زعفران از سامانه نیما مستثنی شود و میری از ایجاد یک اتاق پایاپای برای مبادله ارز بین صادرکننده و واردکننده سخن گفت.

گفتنی است اگرچه با وجود نزدیک شدنِ نرخ ارز در سامانه نیما و بازار و همچنین معافیت 50 درصدی صادرکنندگان غیرپتروشیمی از عرضه ارز به سامانه نیما، مشکلات صادرکنندگان در خصوص بازگشت ارز کاهش یافته است اما صادرکنندگان محصولات کشاورزی معتقدند که اصولا در تجارت خود ارزی دریافت نمی کنند که آن را به نیما بازگردانند. چرا که تجارت خود را ریالی انجام می دهند.  

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه قیمت زعفران نسبت به هفته‌های اخیر تغییر محسوسی نداشته است، اظهار کرد: هم اکنون حداقل نرخ هر کیلو طلای سرخ ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار و حداکثر ۱۱ تا ۱۲ میلیون تومان است.

زعفران از نیما مستثنی شود

وی با اشاره به اینکه زعفران کالای وابسته به صادرات است، افزود: اگر روند افت صادرات زعفران به سبب مشکلات بازگشت ارز به سامانه نیماهمچنان استمرار یابد، نه تنها صادرکنندگان تمایلی به صادرات ندارند، بلکه کشاورزان از ناحیه کاهش قیمت زعفران در بازار متضرر می‌شوند. حسینی ادامه داد: اگرچه رونق صادرات تنها راهکار تامین نقدینگی تولیدکنندگان به شمار می‌رود، اما به سبب موانع متعدد پیش روی صادرکنندگان، صادرات در سه ماهه ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۵ درصد کاهش داشته است. عضو شورای ملی زعفران با تاکید بر این مسئله که صادرات محصولات کشاورزی باید از ورود ارز به سامانه نیما مستثنی شود، بیان کرد: بانک مرکزی و مسئولان دولتی به منظور رونق صادرات باید تمهیداتی بیندیشند تا صادرکنندگان شناسنامه دار محصولات کشاورزی بتوانند ارز حاصل از صادرات را به واردکنندگان تحویل دهند. پیشتر میری دیگر عضو این شورا گفته بود که صادرکنندگان از قبل فروش زعفران ارزی دریافت نمی‌کنند که بخواهند ارز را به سامانه نیما بازگردانند.

پیشنهاد ایجاد اتاق پایاپای

امروز میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران نیز پیشنهاد دیگری برای حل مشکلات صادرات و پیشگیری از قاچاق مطرح کرد. وی تصریح کرد: مسئولان امر برای جلوگیری از قاچاق زعفران باید تمهیداتی خاص در نظر بگیرند، به همین خاطر پیشنهاد داده‌ای اتاق پایاپایی تشکیل شود تا صادرکنندگان و واردکنندگان تحت نظارت بانک مرکزی ارز حاصل از صادرات را مبادله کنند.

حسینی: پیش بینی تولید 450 تنی در سال جاری

وی درباره آخرین وضعیت تولید زعفران گفت: با توجه به افزایش سطح زیر کشت زعفران پیش بینی می‌شود که امسال تولید این محصول با رشد ۱۰ تا ۱۵ درصد به بیش از ۴۵۰ تن برسد. حسینی درپایان قاچاق زعفران به افغانستان را زنگ خطری دانست و افزود: هم اکنون افغان‌ها زعفران تولیدی ما را با برند خود به دیگر کشور‌ها صادر می‌کنند که این امر زنگ خطری برای بزگترین تولیدکننده زعفران در دنیا محسوب محسوب می‌شود که بدین منظور باید تمهیداتی برای رونق صادرات اندیشیده شود تا رقبا در برابر ما نتوانند قد علم کنند.

میری: پیش بینی تولید 500 تنی!

اما میری دیگر فعال بازار پیش بینی دیگری در خصوص تولید در سال جاری مطرح کرد و گفت: امسال سطح زیر کشت زعفران در استان‌های خراسان رضوی و جنوبی به سبب شرایط مساعد اقلیمی از ۱۱۰ هزار هکتار به ۱۲۴ هزار هکتار رسیده که این امر در کنار افزایش سطح زیر کشت در سایر استان‌ها بیانگر رشد چشمگیر محصول است. نایب رئیس شورای ملی زعفران، استاندارد پیاز زعفران را ۱۵ گرم اعلام کرد و گفت: این در حالی است که متوسط پیاز‌های کنونی زعفران به سبب بارش‌های اخیر حدود ۳۵ تا ۴۰ گرم وزن دارد که این امر بیانگر گلدهی بالای محصول است. به گفته وی، امسال تولید زعفران با رشد ۲۰ تا ۲۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۵۰۰ تن می‌رسد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید