شروع صادرات زعفران با 3 روش برای یافتن مشتری زعفران در آن سوی مرزها

اولین و مهمترین گام برای صادرات زعفران بازاریابی است

3 روش برای یافتن مشتری زعفران در آن سوی مرزها

از یک سایت خوب، B2B ها و یلوپیج ها و شبکه های اجتماعی تا یک سفر کاری

خیلی ها به فکر صادرات زعفران ( و بسیاری دیگر از محصولات و تولیدات داخلی) هستد اما، هر کس پا به این عرصه گذاشته، می داند که مهمترین اقدام در این مسیر، بازاریابی است؛ یعنی یافتن مشتری هایی در آن سوی مرزها و ایجاد ارتباطات موثر با آنها و از همه مهمتر، ایجاد اعتماد دوسویه بین دو فرد. اگر بتوانید این “ارتباط” و “اعتماد” را ایجاد کنید مابقی مسائل، صرفا فرآیندهایی روتین است که با تلاش و ممارست به دست می آید؛ از دریافت  کارت بازرگانی تا تشریفات صادرات و همچنین تامین محصول کیفی در داخل. مثلا برای تسریع می توانید از ظرفیت بسته بندی واحدهای نیمه تعطیل ( که بسیارند) استفاده کنید تا زعفران را به نام و برند شما بسته بندی کنند و کارمزدشان را بگیرند. حتی در مورد تشریفات گمرکی و … نیز ممکن است بتوانید از ظرفیت شرکت های متخصص استفاده کنید. برخی شرکت ها اصولا برای همین کار شکل گرفته اند. اما آنچه مهم است و گلوگاه است، بازاریابی است؛ اگر مشتری دست به نقد در ان سوی مرزها داشته باشید، سایر مسائل حل می شود. البته این نکته هم مهم است که بازاریابی با داشتن تشکیلات و برند مناسب داخلی، راحت تر است اما از هرجا که شروع کردید باید بدانید که گلوگاه اصلی بازاریابی است. البته مسئله نقدینگی هم همیشه هست! در مطلب قبلی (اینجا) توضیحاتی در خصوص بازاریابی داخلی و فرآیند آن (شناسایی مصارف و اصناف متقاضی زعفران و دسته بندی آنها، انتخاب بازار هدف و تعریف کانال های بازاررسانی) دادیم. در اینجا درباره بازاریابی خارجی و روش های موجود برای یافتن افرادی در آن سوی مرزها و ایجاد ارتباط با مشتری های بالقوه زعفران صحبت می کنیم.

1-   اول؛ سفر کنید یا واسطه مورداعتماد بیابید

شاید ساده ترین روش، سفر کردن باشد. بعد از بررسی و شناخت یک کشور هدف و بازارهای آن، یک سفر خارجی ترتیب بدهید و حضوری برای بازاریابی بروید. طبیعتا باید قبل از سفر شرکت ها یا افراد موردنظر را شناخته باشید و مکاتبات لازم را انجام داده باشید. شاید دوستان و آشنایانی که ان سوی مرزها هستند بتوانند بسیار کمکتان کنند. اما در هر حال این روش بسیار پرهزینه است. شاید بتوانید راحت تر هم شروع کنید.

البته یادتان باشد که ایجاد اعتماد برای برقراری یک ارتباط تجاری با یک دیدار ( اگر موفق به آن شوید) میسر نمی شود. بلکه باید شما مزیت ها و امتیازات قابل ذکری داشته باشید و روی میز بگذارید.

2-   شروع کار با فضای مجازی؛ از یلوپیچ تا شبکه های اجتماعی

فضای مجازی و وبسایت ها

یک روش دیگر هم، راه اندازی وبسایت مناسب و فعالیت جدی در شبکه های اجتماعی بین المللی است. گاهی این روزها خیلی سرسری دیده می وشود اما اصول و ریزه کاری های بسیاری دارید. اگر کمی جستجو کنید، انبوهی از وبسایت ها را خواهید دید که ظاهرا به همین منظور، یعنی جذب مشتریا خارجی، ایجاد شده اند اما اصول اولیه را رعایت نکرده اند؛ از سئوی خوب سایت تا به روزرسانی مرتب مطالب و تهیه محتوا بر اساس نیاز مخاطبان. ارسال ایمیل با ایمیل وبسایت برای مشتریان و دعوت از انها، ایجاد کلوب مشتریا و … می تواند در بازاریابی از این طریق به شما کمک کند.

سایت هایی برای B2B در فضای مجازی:

B2B) Business to Business) به ارتباط و مذاکرات بنگاه با بنگاه (به جای بنگاه با مشتری) گفته می شود. معمولا جلسات B2B بسیاری در حاشیه نمایشگاه ها و … برگزار می شود. در این جلسات،  آن ها درباره محصولات خود و نحوه همکاری گفت وگو می کنند. اما سایت هایی وجود دارد که شما می توانید همین کار را در فضای مجازی انجام دهید.

علی بابا(www.alibaba.com)، کامپس(www.kompass.com)، ای سی پلازا (www.ecplaza.net) و توکل(www.toocle.com) نمونه‌هایی از وبسایت هایی هستند که برای معرفی صنایع به یکدیگر ایجاد شده اند. شما بعد از ثبت نام در آنها به عنوان فروشنده (Seller)، اطلاعات محصول خود و ویژگی های آن را به خریداران ثبت نام کرده در سایت معرفی می کنید.

اگر تبیلغات و محصولات شما مرودتوجه برخی مشتریان قرار بگیرد می توانید مذاکرات اولیه را در همان فضای مجازی به پیش ببرید و سپس، در صورت پیشرفت مذاکرات، و توافق، وارد فرآیندهای معمول تجاری شوید.

بانک اطلاعات مشاغل کشورها را پیگیری کنید

بانک اطلاعات مشاغل یا همان یلوپیج ها(yellow pages) نیز یک مرجع نسبتا خوب برای برقراری ارتباط با شرکت های خارجی است. مثلا در ایران با مراجعه به کتاب اول (avval.ir) می توانید با بسیاری از شرکت ها که در حوزه های شغلی مختلف دسته بندی شده اند آشنا شوید و تماس بگیرید.

 اما برای بازاریابی خارجی لازم است به یلوپیج های کشور هدف خود مراجعه کنید. برای نمونه با مراجعه به یلوپیج کشور عراق به آدرس (http://www.yellowpages.com.iq) با بیش از 10 هزار شرکت مواجه می شوید که علاوه بر دسته بندی در حوزه های مختلف دارای اطلاعات تماس هم هستند. آن جا می توانید شهر موردنظر خود (مثلا بصره یا کربلا یا بغداد) را انتخاب کنید و در گروه کشاورزی یا تجارت عمومی (General Trading) دنبال شرکت های هدف خود برای صادرات زعفران یا محصولات دیگر بگردید.

3- دیگر روش ها؛ از هیئت های تجاری تا نمایشگاه ها و بازارچه های مرزی

البته طبق تجربه، روش های مجازی کارایی بالایی در برقراری تجارت ندارند. لذا ممکن است برای یافتن یک مشتری مناسب به جست وجوها و تماس های بسیاری گسترده ای از طریق B2B یا یلوپیج ها نیاز پیدا کنید. لذا اگر محدودیت مالی جدی ندارید حتما روش های دیگر مثل حضور در نمایشگاه ها، همراهی با هیئت های تجاری، حضور در بازارچه های مرزی، استفاده از ظرفیت اتاق های بازرگانی مشترک کشورها و همچنین استفاده از ظرفیت اتحادیه های صنفی یا صادراتی کشور را هم در دستور کار قرار دهید. بازاریابی صادراتی کار آسانی نیست اما می تواند رونق جدی به کسب و کار شما بدهد و مسیر توسعه بنگاه شما را بسیار کوتاه تر کند.

 برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره یلوپیج های کشورهای مختلف، فهرست نهادها و اتاق های بازرگانی مشترک و همچنین سایت های دیگر B2B ، به سایت اتاق بازرگانی ایران مراجعه کنید.

منابع و مراجع: روزنامه خراسان، اتاق بازرگانی تهران (http://www.tccim.ir/ ) و گزارش با عوان روش هاي بازاریابی بین الملل، 1394.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید