• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • مرور هفتگی؛ نخستین رشد آتی بعد از 8 هفته/ از موج خروج زعفران از انبارها تا “برنامه جهش اقتصادی زعفران”

مرور هفتگی؛ نخستین رشد آتی بعد از 8 هفته/ از موج خروج زعفران از انبارها تا “برنامه جهش اقتصادی زعفران”

مرور تحولات صنعت زعفران در هفته ای که گذشت؛

ثبت نخستین رشد هفتگی آتی زعفران از ابتدای تابستان

از موج خروج زعفران از انبارها تا “برنامه جهش اقتصادی زعفران”/ آخرین نمادهای آتی روی زعفران 97 راه اندازی شد/ سحرخیز هم به بورس زعفران رسید/ظرفیت انبارهای زعفران  از 17 تن فراتر رفت

زعفران هفته پایانی مرداد را در حالی پشت سر گذاشت که بازار نقد کم معامله و باثبات است. قیمت بورس نوسانی است و قیمت در بازار آتی برای اولین بار در تابستان امسال ( در تواتر هفتگی) صعودی شد. آخرین بار در هفته پایانی خردادماه، زعفران نگین در بازار آتی رشد کرده بود و بعد از آن به طور مداوم افت کرده بود تا اینکه در هفته گذشته به میزان محدودی رشد کرد. این در حالی است که گواهی سپرده زعفران نگین نزولی بود و با توجه به حباب منفی عجیب قیمت بورسی نسبت به بازار، شاهد موجی از خروج زعفران از انبارها طی نیمه دوم هفته اخیر بودیم. این هفته دو نماد زعفران نگین و پوشال آتی هم راه اندازی شد. در ادامه ضمن توصیف وضعیت بازارها، مهمترین اخبار صننعت زعفران در هفته پایانی مردادماه را مرور می کنیم.

اولین رشد نگین آتی بعد از 8 هفته/ جهش پوشال گواهی

سرانجام روند نزولی فرسایشی نگین در بازار آتی متوقف شد. طبق جدول زیر آخرین بار در هفته پایانی خردادماه نگین صعودی شده بود.

نکته مهم دیگر بازار در هفته قبل، رشد مداوم پوشال گواهی سپرده و بیشتر شدن قیمت پوشال از اکثر نمادهای نگین بود. پوشال در هفته پایانی مرداد بیش از 6 درصد رشد کرد که بزرگترین رشد هفتگی این نماد از هفته سوم اردیبهشت به بعد است. نمادهای نگین گواهی هم هفته قبل را نزولی پشت سر گذاشتند.

خروج بیش از نیم تن زعفران از انبارهای بورسی

طی هفته قبل، مخصوصا نیمه دوم هفته، شاهد موجی از افزاییش ایجاد دارایی در انبارهای بورسی بودیم؛ موضوعی که به معنی خروج زعفران از انبارهاست. بر این اساس طی هفته قبل شاهد خروج زعفران از انبارهای مختلف به شرح زیر بودیم.

انبار میزان خروج زعفران در هفته پنجم مرداد
انبار تعاون روستایی 75.7
انبار طلای سرخ 217
انبار زرین-نگین 145.8
انبار زرین – پوشال 115.2
انبار نوین 0
مجموع 553.7

همزمان، در انبار زرین شاهد تغییر عمده در ترکیب سهامداران نیز بودیم. به نحوی که شرکت زرین زعفران مشرق زمین به عنوان مالک انبار با تملک بیش از 152 کیلوگرم زعفران سومین سهامدار بزرگ ماد نگین زرین شد. بسیاری این تحولات را به خاطر جذاب شدن قیمت زعفران نگین در گواهی سپرده ارزیابی می کنند.

نرخ منطقی خرید از کشاورز ۱۰ میلیون تومان است

هفته قبل، حسینی، عضو شورای ملی زعفران، قیمت فعلی زعفران را ۷ تا ۱۲ میلیون تومان و نرخ صادراتی را ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ یورو اعلام کرد . با توجه به نرخ ۱۳ هزار تومانی هر یورو، قیمت ضعیف ترین نوع زعفران (دسته) با توجه به نرخ صادراتی ۹ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و انواع مرغوب (نگین) حدود ۱۳ میلیون تومان برآورد می شود. هم اکنون نرخ ها حدود ۲۰ درصد کمتر از این مقدار است. وی ضمن اشاره به وضعیت فعلی بازار تصریح کرد که  قیمت خرید هر کیلوگرم زعفران از کشاورزان نباید کمتر از ۱۰ میلیون تومان باشد. وی با اشاره به افزایش هزینه های تمام شده از زیان ۴ میلیونی کشاورز در هر کیلوگرم زعفران خبر داد و قیمت منطقی را همان ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد. حسینی اشاره ای به نوع زعفران نکرد اما کشاورزان معمولا زعفران را به صورت پوشال یا شبه نگین فرآوری می کنند. وی علت افت مقطعی صادرات را هم تعطیلی تابستانی شرکت های اروپایی دانست و انتقاداتی جدی نیز نسبت به مشکلات ارزی مطرح کرد.

صدور کارت اهلیت برای صادرکنندگان زعفران

احتشام رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به مشکلات صادرات رسمی و تعهد ارزی گفت: اگر یک صادر‌کننده بخواهد ارز خود را بازگرداند، باید زعفران خود را طبق نرخ تعیین شده (هر کیلو ۱۱۰۰ دلار) بفروشد. اما کسی که می‌خواهد ارز خود را بدون بازگشت به بازار نیما بفروشد، می‌تواند زعفرانش را هم هر کیلو ۹۰۰ دلار به فروش برساند. مادامی که زعفران ارزان‌تر هم در بازار وجود دارد، کسی زعفران را با نرخ مصوب خریداری نمی‌کند.به گفته وی آمارهایی داریم که با یک کارت، ۵۰ میلیون دلار صادرات زعفران صورت گرفته است. درحالی‌که صاحب کارت، اصلا صادرکننده‌ زعفران نیست. آنها کارت‌های خود را اجاره می‌دهند و بابت آن پول می‌گیرند. گیرندگان این‌کارت‌ها هم متعهد به بازگشت ارز نیستند. به گزارش دنیای اقتصاد، رئیس شورای ملی زعفران ابراز کرد: سیاست شورای ملی زعفران این است که برای حل این مشکل کارت اهلیت صادر کند. بر این اساس صادرکننده‌ای می‌تواند زعفران صادر کند که اهلیت او توسط شورا تایید شده باشد. هم‌اکنون درحال انجام برنامه‌ریزی برای این مهم هستیم که مانع از فعالیت‌های مخرب و سوداگری شویم؛ باید این فرآیند را مدیریت کنیم و از صادرات زعفران توسط هر شخصی جلوگیری شود. باید صادرکننده، تجربه، دانش و توان کافی را داشته باشد.

گزارش دنیای اقتصاد از برنامه جهش اقتصادی زعفران

دنیای اقتصاد، این هفته تیتر اول ضمیمه اقتصادی خود را به موضوع تسهیلات و مشوق های درنظرگرفته شد برای توسعه زعفران و کمک به صادرات اختصاص داد و از این موضوع به برنامه جهش اقتصادی زعفران تعبیر کرد.

اخبار بازار

طی هفته قبل شاهد راه اندازی قراردادهای آتی زعفران زعفران پوشال و نگین برای تحویل آبان ماه بودیم. طبیعتا این دو نماد آخرین نمادهای آتی است که روی زعفران تولید 97 تعریف می شود.

نماد انبار شرکت سحرخیز نیز در بازار گوهی سپرده درج و فرآیند دریافت محصول آغاز شد. انبار سحرخیز برای دریافت 1.5 تن زعفران پوشال و 2 تن زعفران نگین مجوز گرفته است. فعلا معاملات نماد آغاز نشده است. به این ترتیب ظرفیت انبارهای بورسی به 17.7 تن رسسید که البته هم اکنون حدودا نیمی از آن خالی است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید