• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • مرور هفتگی؛ هفته جلسات و مطالبات و اعتراضات/ فراکسیون زعفران به دنبال سیاست خرید تضمینی

مرور هفتگی؛ هفته جلسات و مطالبات و اعتراضات/ فراکسیون زعفران به دنبال سیاست خرید تضمینی

  • توسط دنیای زعفران
  • مرداد 25, 1398
  • اخبار

مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران/ هفته چهارم مردادماه

هفته جلسات و رایزنی ها برای رفع مشکلات طلای سرخ

موضع دنیای زعفران در خصوص مسائل بورس و بازار زعفران

خرید تضمینی زعفران، هدف فراکسیون زعفران مجلس/ اقبال به زعفران ایران در آذربایجان

اگر از بالاتر به صنعت طلای سرخ در هفته گذشته (هفته چهارمِ مردادماه) نگاه کنیم، بیش از انکه روال های معمولی بازارها، معاملات و تکاپوی کسب و کارها و بنگاه ها و روند قیمت ها خودنمایی کند، انبوه اعتراضات و مطالبات برای رفع برخی مشکلات زیرساختی و همچنین جلسات و هم اندیشی ها برای رفع آنها به چشم میخورد. از جلسات اهالی صنعت با وزیر صنعت و معاونش برای رفع مشکلات صادراتی زعفران تا تکاپوی اهالی بورس برای رساندن صدایشان به مسئولان بورس کالا و انبارها و انبارگردان ها.

در هر حال، گاهی فرمان بازارها از متولیان و بازیگران ان خارج می شود و در این شرایط عملکرد مطمئن و کم ریسک در ان ممکن نیست. این اتفاق در صنعت زعفران طی چند هفته اخیر رخ داده است و موجبات اعتراض اهالی بازار را فراهم کرده است. اهالی بازار زعفران بیش از همه به مشکلات صادراتی، قوانین استرداد ارز و تعهد ارزی شکایت دارند و اهالی بورس به درستکاری(ادعایی) در بازار و افت شدید قیمت ها به کمتر از قیمت نقدی بدون دلیل موجه!

در ادامه ضمن ارائه توضیحاتی تحلیل و موضع دنیای زعفران به عنوان یک تیم رسانه ای- تحقیقاتی در حوزه زعفران را در خصوص این مسائل اعلام کرده و سپس به مرور روندهای هفتگی بازار می پردازیم.

موضع دنیای زعفران

درباره بورس، منتظر عملکرد سریع و مناسب مسئولان (بورس کالا و انبارها) و پاسخگویی صریح و شفاف به انتقادات و شبهات هستیم. زعفران در بورس در ابتدای راه خود است و بقای آن و استمرار این راه بستگی به عملکردها در جلب رضایت و اعتماد بازیگران بازار دارد. در غیر این صورت از بورس زعفران، نامی بیشتر نخواهد ماند. تجربیات شکست خورده پیشین، پیش رویمان است!

درباره وضعیت بازار هم، به نظر ما، ام المسائل و ام المفاسد عدم شفافیت هاست. وزارت فخیمه جهاد کشاورزی، حدود 15 ماه بعد از فصل برداشت، امار تولید را اعلام می کند! لذا هیچ کس نمی داند که اکنون واقعا چقدر زعفران در بازار و انبارها هست. گمرک هم که چندماهی است انتشار امار را متوقف کرده است. شاید در همین روزهایی که همه فعالان حرفه ای از مشکلات صادرات گلایه دارند برخی در پستو و با توجه به قیمت های اندک زعفران در بازار، در حال صادرات هستند! البته می دانیم که بنای بورس هم بر اطلاعات و شفافیت و تحلیل پذیری است نه راه اندازی یک سامانه برای درج سفارشات خرید و فروش! لذا شفاف تر شدن و تحلیل پذیرتر شدن بازار نقدی زعفران، یعنی تعمیق شدن بورس زعفران.

روند قیمت ها در هفته چهارم مردادماه

در هفته گذشته، اگرچه روند نزولی شدید قیمت ها متوقف شد اما باز هم قیمت ها در انتهای این هفته، کمتر از انتهای هفته قبل بود. مخصوصا در بازار نقدینیز شاهد افت قیمت ها بودیم.

پیش‌بینی تولید 700 کیلو زعفران در کرمانشاه

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: در سال جاری با افزایش ۹۶هکتاری، سطح زیر کشت زعفران در استان کرمانشاه به ۱۸۵ هکتار رسیده است. به گزارش ایسنا، نوربخش حاتمی اظهار کرد: با افزایش تولید در واحد سطح انتظار تولید ۷۰۰ کیلوگرم زعفران  از سطح ۱۸۵هکتار فعلی برآورد شده است. حاتمی اضافه کرد: در مزارع نمونه استان عملکرد ۱۷ کیلوگرم نیز به ثبت رسیده است. حاتمی ادامه داد: طی برنامه سه ساله بخش کشاورزی، سطح زیر کشت زعفران استان به ۱۲۰۰هکتار و تولید  آن به هفت تن خواهد رسید.

رونق کشت زعفران در بافت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت گفت:کشت زعفران در شهرستان بافت رونق گرفته است. به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان احمد کریمی؛ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بافت گفت: با توجه به کمبود آب در شهرستان بافت، کشت محصولات با نیاز آبی کم و در آمد زایی بالا از اولویت‌های این شهرستان است. کریمی تصریح کرد: زعفران کاران با راهنمایی متقاضی برای ثبت نام در سامانه سینا به ازای هر هکتار ۵۰۰ میلیون ریال که ۴۰۰ میلیون ر یال سهم دولت ۱۰۰ میلیون ریال سهم متقاضی به بانک‌های عامل معرفی می‌شوند. او پیش بینی کرد: در سالجاری حدود ۲۰ هکتار جهت ارائه تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شود.

گزارشی از قیمت خرده فروشی زعفران؛ هر گرم حدودا 20 هزار تومان

اقتصادانلاین جدولی از قیمت خرده فروشی زعفران در بازار تهران منتشر کرد که بر اساس آن قیمت هر گرم زعفران حدودا 20 هزار تومان است.

اختصاص یک درصد از بودجه مشوق‌های صادراتی به زعفران

در نشست کمیسیون کشاورزی و آب اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، یک درصد از بودجه مشوق‌های صادراتی این سازمان به توسعه صادرات زعفران اختصاص یافت. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران افزود: یک درصد معادل ۱۰۰ میلیارد ریال از اختصاص یک درصد از بودجه مشوق‌های صادراتی به زعفرانبودجه مشوق‌های صادراتی سازمان توسعه تجارت به زعفران اختصاص می‌یابد که صرف کار‌های تبلیغاتی برای معرفی این محصول و برندسازی آن و معرفی شرکت‌های خوب صادراتی در این زمینه به بازار‌های هدف می‌شود. محمد رضا مودودی گفت: علاوه بر آن موانع توسعه صادرات از نظر حقوقی یا تعرفه‌ای شناسایی می‌شوند تا در سطح شورای عالی صادرات یا در سطح کارگروه توسعه صادرات یا در سطح ستاد توسعه اقتصادی سران سه قوه بررسی و تسهیل شود.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال تولید پیاز زعفران مقاوم

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی عنوان کرد: با پروژه کشت زعفران به‌دنبال تولید پیاز زعفران مقاوم در مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌جنوبی هستیم. به گزارش آنا، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان با تشریح فعالیت این دانشگاه در حوزه اقتصاد دانش‌بنیان یادآور شد: در استان خراسان‌جنوبی محصولاتی مانند زعفران و زرشک داریم و در این راستا مراکز تحقیقات کشاورزی و گیاهان دارویی تأسیس کرده‌ایم. هاشمی، این مراکز را در شهرستان‌های بیرجند، قاین، فردوس، طبس و نهبندان اعلام کرد و گفت: در بیرجند به تحقیق درباره محصول عناب می‌پردازیم، در قاین زرشک و زعفران، در فردوس انار و پسته و در طبس خرما و زیتون.

وی تصریح کرد: به این ترتیب در حال آماده‌کردن زمین پنج هکتاری زعفران در بیرجند هستیم و کارشناسان در حال عملیاتی کردن کارهای اجرایی آن در شهریورماه هستند. وی در توضیح بیشتر کشت زعفران و احتمال درآمدزایی از این محل خاطرنشان کرد: در سال نخست کشت زعفران دنبال سرمایه‌گذاری هستیم و در سال دوم و سال‌های بعد از آن می‌توانیم دنبال درآمدزایی نیز باشیم. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی تأکید کرد: از سوی دیگر با پروژه کشت زعفران دنبال دو هدف مهم هستیم؛ نخست اقتصادی و دوم مرکز تحقیقات کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی خراسان‌جنوبی به‌دنبال تولید پیاز زعفران مقاوم است. هاشمی تشریح کرد: تولید پیاز زعفران شرایط آب و هوایی خاصی را می‌طلبد و با تولید آن عملاً دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان‌جنوبی مرکز توزیع پیاز مقاوم در سطح کشور و حتی جهان خواهد شد.

خرید تضمینی، از جمله اهداف فراکسیون زعفرانِ مجلس

سخنگوی فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس، گفت: در برخی موارد زعفران بی کیفیت را با زعفران ایرانی ترکیب می‌کنند که موجب بروز اختلال در بازار محصولات ایرانی می‌شود.

سبحانی‌فر، نمایده مردم سبزوار، در پایان با تاکید بر اینکه فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس شورای اسلامی قصد دارد تا دست دلالان و قاچاقچیان را از بازار زعفران کوتاه کند، خاطرنشان کرد: از جمله اهداف دیگر فراکسیون زعفران مجلس خرید تضمینی، حذف واسطه‌ها و فرآوری بیشتر و بهتر زعفران ایرانی در داخل کشور است.

قاچاق زعفران به افغانستان

حسینی فعال بازار زعفران ضمن اشاره به افت صادرات به دلیل تعطیلات تابستانی در اروپا، مقاصد عمده صادرات زعفران ایران را امارات، چین، اسپانیا، ایتالیا و فرانسه عنوان کرد و گفت: صادرات به چین غیرمستقیم و از طریق هنگ کنگ انجام می شود چون چینی ها برای زعفران ایران تعرفه بالایی تعیین کرده اند. به گزارش مهر، وی با اشاره به اینکه امارات زعفران ایران را مجددا به هند و چین صادر می کند، ادامه داد: قاچاقچیان در اشکال مختلف زعفران را در مشهد می خرند و آن را به افغانستان قاچاق می کنند سپس بنام محصول افغانستان به هند صادر می کنند چون تعرفه هند برای محصول ایرانی بالاست اما برای افغانستان کمتر است.

بازار بی رقیب زعفران ایرانی در جمهوری آذربایجان/ زعفران ایرانی در میان مردم قفقاز جایگاه ویژه ای دارد

به گزارش سرويس بين الملل  خبرگزاري صداوسيما از باکو، زعفران ایرانی از دیرباز در جمهوری آذربایجان شناخته شده و در بین مردم به ویژه افراد سالخورده به لحاظ رنک و طعم و کیفیت بی نظیر آن، طرفداران خاص خود را دارد.با رونق گردشگری در جمهوری آذربایجان بیشتر گردشگران دیگر کشورها هم اگر پایشان به بازار و ادویه فروشی های این کشور برسد سراغ زعفران ایرانی را می گیرند و به عنوان سوغاتی و یا در قالب تجارت چمدانی خریداری می کنند.این ادویه گران قیمت ایرانی در حال حاضر در قالب بسته های چند گرمی و گاها فله ای در بازار جمهوری آذربایجان به فروش می رسد که برای جلوگیری از هرنوع سوء استفاده از آن، صادرات زعفران ایرانی در بسته بندی هایی با نام و نشان معتبر ایرانی و با مشخصات ترجمه شده به چند زبان دیگر وبا رعایت استانداردهای لازم ضروری است.

“محمد ابراهیم نقی زاده” رایزن بازرگانی سفارت کشورمان در جمهوری آذربایجان با اعلام اینکه هم اکنون زعفران ایرانی به لحاظ مرغوبیت آن و همسایگی جمهوری آذربایجان با کشورمان عمدتا بصورت چمدانی به این کشور وارد می شود افزود با توجه به استقبال خوب و حضور گردشگران در این کشور و رغبت آنها برای خرید این محصول مهم ایرانی برنامه ریزی می کنیم تا چند شرکت معتبر ایرانی در این زمینه فعال شده و زعفران با رعایت استانداردهای لازم و با نام ونشان معتبر ایرانی در این کشور عرضه شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید