• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • مرور هفتگی: یک افت خفیف در بازار نقدی، ثبت شدیدترین سقوط هفتگی بازار آتی در سال 98/ اظهارات آقای حریری در خصوص یک باور غلط درباره تقاضای زعفران

مرور هفتگی: یک افت خفیف در بازار نقدی، ثبت شدیدترین سقوط هفتگی بازار آتی در سال 98/ اظهارات آقای حریری در خصوص یک باور غلط درباره تقاضای زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • مرداد 18, 1398
  • اخبار

زعفران در هفته ای که گذشت؛

یک افت خفیف در بازار نقدی، ثبت شدیدترین سقوط هفتگی بازار آتی در سال 98

اظهارات دقیق آقای حریری، ماجرای شوله زردخوری اروپایی ها و یک جهالت رسانه ای

زعفران، سومین هفته مرداد ( 12 تا 17 مرداد) را در حالی سپری کرد که بازار نقد بعد از چند هفته ثبات اندکی افت کرد. گواهی سپرده 4 تا 5.5 درصد (به ترتیب نگین و پوشال) افت کرد و در بازار آتی شاهد افت بیش از 11 درصد طی این هفته بودیم که بدترین عملکرد هفتگی بازار اتی از ابتدای سال جاری است. پیشتر بدترین عملکرد بازار اتی زعفران در هفته چهارم اردیبهشت با 9.9 درصد و هفته اول تیر با 10.5 درصد افت ثبت شده بود. افت سنگین آتی نسبت به بازار نقد می تواند ناشی از رفتار هیجانی و یا ایجاد چشم انداز بسیار بد برای زعفران در ماه های پیش رو باشد. در حالت دوم، اینکه این چشم انداز به چه میزان واقعی و مبتنی بر شواهد درست است و به چه میزان مبتنی بر اغراق ها و فضاسازی ها، به جای خود.

در ادامه می توانید جداول نشان دهنده عملکرد هفتگی زعفران از ابتدای تابستان (بر اساس متوسط بازارهای مختلف) و همچنین در هفته هفته گذشته (به تفکیک نمادها) را ملاحظه می کنیم. همچنین آخرین اخبار بازار و صنعت زعفران را مرور می کنیم. همچنین درباره اظهارات دقیق آقای حریری، عضو اتاق بازرگانی که اظهارات دقیقی در خصوص تقاضای زعفران داشت و ویدئویآن بین اهالی زعفران زیاد دست به دست شد، توضیح می دهیم و متن کامل اظهارات را می خوانیم؛ ایشان می گوید که تقاضای زعفران از سوی اروپا فله ای و در مقیاس بزرگ برای کارخانجات (نوشیدنی و دارویی و…) است. لذا چون مثل ما در شوله زرد و روی برنج و حلوای ختم استفاده نمی کنند، نیازی به بسته بندی کوچک ندارند. اما برخی رسانه ها بدون فهم اصل مطلب، با انتخاب تیتر غلط به گونه ای مفهوم را منتقل کردند که گویا اروپایی ها زعفران استفاده نمی کنند. دنیای زعفران بارها در گزارش هایی تاکید کرده است که اشاره به نوع بسته بندی یا مقیاس صادرات زعفران به عنوان معضل این صنعت، یک انحراف بزرگ است.

وضعیت بازار در هفته ای که گذشت

جدول زیر تغییرات هفتگی قیمت انواع زعفران را نشان می دهد. جدول بعدی نشان دهنده تغییرات هفتگی متوسط قیمت ها از ابتدای تابستان است.  

حریری: اروپایی ها برای صنایع زعفران کیلویی می خواهند، نه برای شوله زرد در بسته بندی کوچک!

دوشنبه این هفته، مجیدرضا حریرری نائب رئیس اتاق ایران و چین در نشستی خبری، ،در پاسخ به این سوال که چرا با این که ما که تولید کننده اول زعفران هستیم،بازار این محصول به دست اسپانیاست،گفت:مثالی که درباره زعفران ایران زده می شود از آن تصورات عوامانه ای است که مکررا گفته‌اند.  ما چون می خواهیم ضعف خودمان را بپوشانیم آنقدر داستان درست می‌کنیم، این داستان ها آرام آرام، باور پذیر می‌شود و خودمان هم باور می‌کنیم. به گزارش بازارنیوز، وی افزود: مگر چند درصد زعفران در دنیا در بسته بندی مصرف کننده استفاده می‌کنند؟ مثلا در اروپا و آمریکا شله زرد می پزند که زعفران بخواهند؟ یا حلوا برای مراسم ختمشان می پزند که زعفران بخواهند؟ برای برنجشان زعفران می خواهند؟ اینطور نیست.  عموم مصرف زعفران در صنایع غذایی، کارخانجات و در صنایع دارویی بهداشتی است. اینها حتما در مقیاس کیلویی به بالا می‌خرند. حریری تاکید کرد: سلطه اسپانیا بر بازار زعفران در بازار خرده فروشی و در سوپر مارکت هاست. آن هم نه به دلیل خیلی وحشتناک غیر قابل باور، نه؛ یک سیستم پخش تعریف کرده که ما آن سیستم پخش را نداریم. اصلا قرار نیست هر تولید کننده، سیستم  پخش داشته باشد. تولیدکننده کارش تولید است، تاجر کارش تجارت.

نبض بازار از زبان دو فعال قدیمی زعفران

اواسط هفته، دو فعال بازار زعفران ضمن اشاره به ثبات در قیمت زعفران در بازار، حداکثر قیمت زعفران (مربوط به مرغوب ترین نوع نگین) را ۱۲ میلیون تومان اعلام کردند و ضمن اشاره به رکود داخلی و صادراتی موجود در بازار، پیش بینی های خود از تولید زعفران در سال جاری را مطرح و پیشنهاداتی نیز برای رفع مشکلات صادراتی ارائه دادند. حسینی پیشنهاد داد که زعفران از سامانه نیما مستثنی شود و میری از ایجاد یک اتاق پایاپای برای مبادله ارز بین صادرکننده و واردکننده سخن گفت. میری میزان رشد تولید را 25 و حسینی 10 تا 15 درصد پیش بینی کرد.

ایجاد یک تعاونی الگوی زعفران در خمین

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در شهرستان خمین یک شرکت تعاونی زعفران ثبت شده و 170 کشاورز درخواست کشت زعفران در 200 هکتار از اراضی این شهرستان دارد، برای کشت این میزان مساحت زعفران، هم‌اکنون  به پیاز آن نیاز داریم، اگر پیاز این گیاه تامین نشود یک سال کشت این گیاه عقب می‌افتد. آنجفی ادامه داد: ایجاد این تعاونی می‌تواند یک طرح الگویی در استان و کشور باشد، در این شرکت تعاونی زعفران در شهرستان خمین، تمام مراحل کشت، فرآوری و صادرات خارجی آن نیز دیده شده است. به گزارش تسنیم، مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی هم گفت: از مجموع مساحت زیر کشت زعفران در استان  202 هکتار بارور و مابقی غیر بارور است، سالانه 820 کیلوگرم محصول از این اراضی برداشت می‌شود.

قول وزیر برای بررسی مشکلات

گفتنی است هفته قبل،  رضا رحمانی وزیر صنعت در نشست هم اندیشی با اعضای شورای ملی زعفران اعلام کرد که برای رفع مسائل مربوط به محصول زعفران آمادگی لازم برای بکارگیری تمام ظرفیت ها وجود دارد و در صورت ارائه پیشنهادات کارگشا، موارد را در شورای‌عالی صادرات پیگیری خواهیم کرد. به گزارش ایلنا، وی همچنین گفت:  طی ۳ هفته آینده، بسته‌ اولیه تدوین و ارائه شود تا بخش های موثر نظرات خود را ارائه دهند و خروجی نظرات ارائه شده برای انجام اقدامات مقتضی در مورد محصول زعفران به کار بسته شود.  فعالان اقتصادی برای اصلاح روش اجرایی تعهدات ارزی صادرات، تولید کنندگان و صادر کنندگان اگر پیشنهاد موثری دارند ارائه کنند، حتما بررسی می شود.

اخبار بازار

قراردادهای آتی سررسید مهر برای زعفران پوشال راه اندازی شد و برای نگین طی هفته پیش رو راه اندازی می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید