تحریف تاریخ برای حمایت افراطی از نقش بورس در قیمت زعفران

قیمت زعفران

جدال لفظی درباره نقش بورس در تلاطمات اخیر قیمت زعفران با آمارهای غلط، ادامه دارد

تحریف تاریخ برای حمایت افراطی از نقش بورس

زعفران قبل از جهش ارزی 90 و 91، 4.5 میلیون تومان بود؟!

در حالیکه پیشتر، میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران و نایب رئیس شورای ملی زعفران، نقش بورس در قیمت زعفران در دوره اخیر را منفی ارزیابی کرده بود، کریمی مدیرعامل یکی از شرکت های دارای انبار بورسی، در اظهاراتی عجیب ضمن حمله به شورای ملی زعفران، نقش این شورا در بازار زعفران را زیر سوال برد و نقش بورس را سازنده دانست.

فارغ از مجادله در خصوص نقش شورای ملی، اما نکته عجیب انجا بود که کریمی مدعی شد بورس باعث همبستگی قیمت زعفران و نرخ ارز شده است و در جهش ارزی پیشین (در سال 90 و 91) که بورسی وجود نداشت، قیمت زعفران در محدوده 4.5 میلیون تومان باقی مانده بود!! این اظهارات عجیب در حالی است که قیمت زعفران در ابتدای سال 90 حدود 1.5 میلیون تومان، در انتهای این سال (بعد از موج اول جهش ارزی) حدود 2.2 میلیون تومان و در انتهای سال 91 (بعد از موج دوم جهش) حدود 4 میلیون تومان شده بود (نمودارها در ادامه ارائه می شود).

گفتننی است، پیشتر، میری نیز اماری نادقیق از عرضه زعفران در بورس ارائه و بر نقش سفته بازی های بورسی در افت قیمت زعفران از 11.5 تا 9 میلیون تومان تاکید کرده بود (اینجا). البته ایشان، به نقش مسائل دیگر نیز اشاره کرده بود.

طبق بررسی های دنیای زعفران، بورس با وجود مزیت های زیادی که برای زعفران داشته و دارد، همچنان نقایص جدی هم دارد که در نیمه دوم تابستان امسال منجر به افت شدید قیمت زعفران شد. البته بورس کالا اخیرا محدودیت هایی جهت ثبت سفارش های غیرواقعی به منظور قیمت سازی را وضع و اطلاعیه ان را صادر کرده است و امید هست که با رفع برخی مشکلات و از همه مهمتر، تعمیق معاملات و افزایش زیرساخت های اطلاعاتی و اطلاع رسانی، بورس با ایجاد کمترین اخلال در بازار، به فعالیت خود ادامه دهد. متاسفانه، نگاه صفر و یکی و حمایت ها یا حمله های افراطی و مبالغه آمیز که در بسیاری حوزه های دیگر در کشور وجود دارد، درباره نقش بورس در زعفران نیز، به وضوح مشاهده می شود.

در ادامه مشروح خبر را می خوانیم.

حمله کریمی به شورای ملی

«غلامرضا کریمی» فعال باسابقه بازار زعفران دیروز یک شنبه در واکنش به صحبت میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران ایران مبنی بر اینکه بورس کالا یکی از عوامل کاهش قیمت زعفران بوده،  به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: مردم اعتمادی به شورای مزبور ندارند و همواره صحبت های مطرح شده در زمینه بازار زعفران از سوی این شورا باعث می شود تا بازار روند معکوس با صحبت های مطرح شده را در پیش گیرد. وی پیرامون فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت زعفران اظهار داشت: میزان عرضه و تقاضا، بحث تولید و نوسان های ارزی از جمله عوامل تاثیرگذار بر قیمت زعفران محسوب می شوند.

کریمی: قیمت زعفران بعد از جهش ارزی تغییری نکرد!!!

کریمی خاطرنشان کرد: در سال ۹۱ و ۹۲ ارتباطی بین نرخ ارز و قیمت زعفران وجود نداشت به گونه ای که قیمت ارز تا سه برابر افزایش پیدا کرد در حالی که هیچگونه تغییری در نرخ زعفران ایجاد نشد و معاملات آن با قیمت هرکیلو گرم چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومان انجام شد.

کارشناس بازار محصولات کشاورزی به تاثیر ورود زعفران به بورس کالا اشاره کرد و گفت: هنگام ورود بورس کالا به بازار زعفران، ایجاد ارتباط بین قیمت ارز و زعفران را شاهد بودیم، زمانی که قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان رسید، قیمت زعفران هم سه برابر شد و با نرخ حدود ۱۳ میلیون تومان مورد معامله قرار گرفت و به محض کاهش نرخ دلار قیمت زعفران هم روند نزولی را در پیش گرفت؛ این یعنی روند طبیعی و واقعی قیمت زعفران است.

کریمی اظهار داشت: نزدیک شدن به  فصل تولید و همچنین قیمت ارز از جمله عواملی است که در چند وقت گذشته منجر به کاهش قیمت زعفران شد و هم اکنون قیمت ارز متناسب با قیمت زعفران شده است.

ارزیابی ادعای آقای کریمی با توجه به امار

این اظهارات عجیب کریمی در حالی است که قیمت زعفران، قبل از جهش ارزی در سال 90 حدود 1.5 میلین تومان بوده است. فقط در یک مقطع در سال 87 و 88 قیمت زعفران به حدود 4 میلیون تومان رسید که علت ان افت شدید تولید در سال 87 و در اثر سرمای شدید زمستانن 86 بود. اما بعد از ان قیمت ها نزولی شد و طی سال 89 و ابتدای سال 90 تا حدود 1.5 میلیون تومان رسید. اما بعد از جهش ارزی در دو سال 90 و 91، قیمت زعفران در دو مرحله رشد کرد و به محدود 4 میلیون تومان رسید. نمودارهای زیر بسیار گویاست.

در واقع، ایشان در بهترین حالت، نرخ های انتهای سال 87 و ابتدای سال 88 را مدنظر قرار داده و گفته است که نرخ زعفران بعد از جهش ارزی، مساوی با مقادیر سال 88 بوده است! ای در حالی است که رشد آن سال مقطعی و در اثر سرمای شدید بود. اگر اینگونه باشد اکنون نیز باید رشد مقطعی قیمت ها در سال 95 تا محدود 7 میلیون تومان را مدنظر قرار داده و بگوییم که زعفران در سال جاری با وجود رشد 3 برابری ارز فقط حدود 30 درصد رشد کرده است. نمی شود استاندارد دوگانه داشت.

در یک تحلیل منطقی می توان قیمت تعادلی زعفران قبل از جهش ارزی سال 90 و 91 را حدود 2 میلیون تومان در نظر گرفت که بعد از جهش به حدود 4 میلیون تومان رسید. در جهش ارزی اخیر نیز قیمت قبل از آن حدود 5 میلیون تومان بود که اکنون به محدوده 9 میلیون تومان رسیده است. لذا این روزها که بورس هست، تفاوتی در همبستگی قیمت زعفران با نرخ ارز ایجاد نشده است. البته بورس کارکردهای دیگری دارد که به جای خود قابل بحث است.

درباره افت اخیر قیمت زعفران نیز، چنانچه توضیح دادیم، نقش سفته بازی های بورسی در یکی از موجهای ریزشی قیمت (از نیمه مرداد امسال تا اوایل شهریور) واضح و مبرهن است.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید