خرید تضمینی؛ تقاضای بخش خصوصی، بی تفاوتی فراکسیون زعفران!

در حالیکه قیمت زعفران به محدوده ضرردهی به کشاورزان نزدیک شده است، تکلیف خرید تضمینی زعفران چه می شود؟

نماینده تربت حیدریه در مجلس: تلاش ما عدم مداخله در امور بخش خصوصی است/ نماینده بخش خصوصی: خرید تضمینی جزو اولویت های مهم زعفران است

در حالیکه نماینده بخش خصوصی (رئیس شورای ملی زعفران)، مداخله دولت و تعیین قیمت خرید توافقی را جزو اولویت های مهم صنعت زعفران می داند، اعضای فراکسیون زعفران مجلس، رغبتی به این موضوع ندارند و تاکنون مطالبه ای نداشته اند و بعضا از عدم مداخله در امور بخش خصوصی هم سخن گفته اند!

به گزارش دنیای زعفران، نکته جالبتر ان است که یکی از اعضای فراکسیون زعفران مجلس (سبحانی، نماینده سبزوار) مردادماه خرید تضمینی را یکی از وظایف فراکسیون دانسته بود اما در  اوایل شهریورماه، دیگر عضو (باستانی نماینده تربت) از عدم مداخله در امور بخش خصوصی صحبت کرده بود. حالا باید دید بعد از مطالبه صریح و جدی نماینده بخش خصوصی، فراکسیون زعفران چه خواهد کرد. طبیعتا نقش این فراکسیون مطالبه از دولت و تعاون روستایی برای مداخله موثر (مثل سال 96) است تا از افت قیمت ها جلوگیری شود و بعد از احیای بازارهای صادراتی، محصول خریداری شده، به بازار عرضه شود.

مصاحبه باستانی با ایکانا

گفتنی است، باستانی، نماینده مردم تربت حیدریه، مه ولات و زاوه در مجلس، هفتم شهریورماه در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت گفته بود: “تلاش می‌کنیم با حداقل مزاحمت برای بخش خصوصی فعال در زمینه تولید، فرآوری و صادرات محصولات صادرات محور از جمله زعفران فعالیت داشته باشیم”.  برداشت منطقی از این جملات آن است که فراکسیون زعفران مجلس، اولویتی به خرید تضمینی ( که مداخله دولت محسوب می شود) نمی دهد.

صماحبه سبحانی فر با ایکاننا – 23 مرداد 98 – وظیفه کمیسیون خرید تضمینی است

این در حالی است که، سبحانی‌فر نماینده سبزوار، حدود دو هفته قبل ( 23 مردادماه) با تاکید بر اینکه فراکسیون تولید، فرآوری و صادرات زعفران مجلس شورای اسلامی قصد دارد تا دست دلالان و قاچاقچیان را از بازار زعفران کوتاه کند، گفته بود: از جمله اهداف دیگر فراکسیون زعفران مجلس خرید تضمینی، حذف واسطه‌ها و فرآوری بیشتر و بهتر زعفران ایرانی در داخل کشور است.

نکته مهم آن است که هفته قبل (23 شهریور)، احتشام رئیس شورای ملی زعفران و نماینده رسمی بخش خصوصی گفته بود: “تعیین قیمت پایه خرید توافقی انواع درجه بندی زعفران از کشاورزان به عنوان قیمت پایه از سوی وزارت جهاد کشاورزی و همچنین اصلاح قیمت پایه صادراتی از سوی گمرک ایران از اولویت‌های بسیار مهم برای جلوگیری از افت قیمت زعفران در داخل کشور است”. اینجا

باید دید نتیجه این تحولات در آستانه فصل برداشت چه خواهد شد. مخصوصا آنکه قیمت های فعلی زعفران را، مساوی با هزینه تمام شده می دانند و تداوم روند فعلی را باعث آسیب به صنعت و کشاورزان تلقی می شود.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید