• صفحه خانگی
  • >
  • یادداشت ها
  • >
  • سرگیجه جهاد کشاورزی در سیاستگذاری زعفران ؛ توزیع 30 تن نهاده “رایگان” برای کشت محصولی که بازار ندارد!

سرگیجه جهاد کشاورزی در سیاستگذاری زعفران ؛ توزیع 30 تن نهاده “رایگان” برای کشت محصولی که بازار ندارد!

قیمت زعفران سیاستگذاری زعفران

مرور هفتکی اخبار صنعت زعفران/ هفته اول مهرماه

سرگیجه جهاد کشاورزی در سیاستگذاری؛ توزیع 30 تن نهاده “رایگان” برای کشت محصولی که بازار ندارد!

ادامه مطالبات برای ورود دولت و حمایت از کشاورزان

هفته اول مهرماه گذشت و اخرین روزها برای کشت زعفران هم گذشت طی این مدت اخبار در خصوص کشت زعفران در مناطق مختلف کشور (و لو به مقدار کم) بسیار شنیدیم. اما این هفته، خبری از خوزستان رسید که عجیب و شوکه کننده بود و عمق سرگیجه جهاد کشاورزی را نشان داد. از جهاد کشاورزی خوزستان خبر رسید که این نهاد دولتی حدود 30 تن پیاز زعفران را به صورت “رایگان” جهت ترویج کشت زعفران بین کشاورزان در منطقه ایذه توزیع کرده است. ظاهرا پیازها هم مرغوب و به قیمت هر تن 10 میلیون تومان (در مجموع 300 میلیون تومان) با منابع عمومی خریداری و بین کشاورزان توزیع شده است. این در حالی است که کشت زعفران به صورت طبیعی بسیار رشد کرده و هم اکنون به خاطر محدودیت های صادراتی، بازار محصول اشباع و قیمت ها بسیار پایین است. این نشان دهده سرگیجه جهاد در سیاستگذاری زعفران است.

سوال مهم اول این است که دولتی که به سیل زدگان برای تامین ضروری ترین امکانات (مسکن و لوازم زندگی) صرفا “وام” می دهد، چرا باید برای تامین نهاده های کشاورزی چنین منابعی را رایگان در اختیار قرار دهد؟ سوال مهمتر این است که زعفران به صورت طبیعی در حال رشد است، چه نیازی به مشوق دارد؟(حتی در خود ایذه از مدتها قبل کشت زعفران داشتیم). سوال نهایی اینکه محصولی که این روزها بازارش اشباع است و قیمت ها تا نقطه ضرردهی به کشاورزان باسابقه افت کرده و مشکلات و موانع صادراتی و بازاریابی آن برقرار است، چرا باید اینچنین دست و دلبازانه ترویج شود؟!

در ادامه ضمن مرور هفتگی اخبار و تحولات و وضعیت قیمت ها، این خبر را نیز با جزئیات بیشتر می خوانیم.

توزیع پیاز زعفران بین کشاورزان ایذه‌ای به صورت رایگان

ایرنا– مدیر جهاد کشاورزی ایذه گفت: ۳۰ تن پیاز زعفران بین کشاورزانی که قصد کاشت این محصول را دراین شهرستان داشتند، توزیع شد. مصطفی هنرمندیان اظهار داشت: کشت زعفران چند سالی است که در ایذه آغاز شده است و با توجه به اقلیم شهرستان، موفقیت آمیز نیز بوده است. وی افزود: به منظور حمایت از کشاورزانی که نسبت به کاشت این محصول در ایذه اقدام می‌کنند، ۳۰ تن پیاز زعفران تهیه و به صورت رایگان بین آنها توزیع شد. مدیر جهاد کشاورزی ایذه پیاز توزیع شده را از بهترین‌ نوع‌های پیاز زعفران دانست و گفت: ارزش این ۳۰ تن پیاز زعفران بیش از سه میلیارد ریال بوده است. کشاورزان ایذه‌ای امسال بیش از ۲۰ هکتار از اراضی خود را به کشت زعفران اختصاص داده‌اند.

این بدان معناست  که پیاز به ازای هر کیلوگرم 10 هزار تومان خریداری شده است که نشان می دهد پیازهای درشت و با کیفیت و بدون خاک بوده است. معلوم نیست منابع این طرح از کجا تامین شده است. سوال اساسی اینجاست که با توجه به رشد خود به خودی و طبیعی کشت زعفران در اقصانقاط کشور، چرا باید با استفاده از منابع عمومی، پیاز زعفران به صورت رایگان در اختیار بخش خصوصی قرار بگیرد؟

بهتر نیست چنن منابعی برای حمایت از کشاورزانی که سالها پیش به کشت زعفران مشغولند و اکنون مزارع خود را ضررده می بینند، اختصاص یابد تا توزیع پیاز رایگان؟ این سرگیجه در سیاستگذاری زعفران از کجا نشات می گیرد؟

شرط متعادل ماندن بازار زعفران؛ صادرات 80 درصدی

به گفته حسینی؛ باید ۷۰ تا ۸۰ درصد زعفران تولیدی کشور صادر شود تا بازار این محصول متعادل باقی بماند.  عضو شورای ملی زعفران امکان پیش‌بینی قیمت صادراتی زعفران برای سال جاری با توجه به مشکلات پیش آمده را غیرممکن دانست. حسینی با بیان اینکه در سال زراعی گذشته در مقطعی قیمت هر کیلوگرم زعفران به ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان رسید، گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم زعفران تولید سال زراعی گذشته به ۹ میلیون تومان کاهش یافته است.

دومین مطالبه برای خرید تضمینی زعفران

میری نایب رئیس شورای ملی زعفران، با اشاره به افت ۵۰ درصد قیمت ها نسبت به سال گذشته پیشنهاد داد: برای جلوگیری از ضرر زعفران کاران بهتر است دولت برای این محصول قیمت گذاری انجام بدهد تا در صورت ضرر تولید کنندگان دولت این محصول را با نرخ مناسبی از کشاورزان خریداری کند. پیشتر احتشام، رئیس شورای ملی زعفران نیز خواستار تعیین قیمت خرید توافقی از سوی دولت شده بود (اینجا). اما فعلا نمایندگان مجلس و دولت در این خصوص اظهارنظری نکرده اند(اینجا).

پیش بینی تداوم روند نزولی قیمت تا فصل برداشت

علی حسینی عضو شورای ملی زعفران روز پنج شنبه نیز، در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه کمتر از ۲۰ روز به فصل برداشت زعفران زمان باقی است، اظهار کرد: با توجه به آستانه فصل برداشت، بازار عمده فروشی و صادرات از رکود کاملی برخوردار است چرا که خریداران خارجی منتظر ورود محصول نو به بازار هستند. وی حداقل نرخ هر کیلو زعفران ۷ میلیون و حداکثر ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت:  با توجه به آغاز فصل برداشت، مسئولان دولتی باید سیاست مناسبی را به منظور رونق صادرات محصولات کشاورزی اتخاذ کنند تا کشاورزان به تولید امیدوار شوند چرا که نوسان قیمت محصول و سردرگمی بخش صادرات، کشاورزان را نا امید کرده است.

وضعیت قیمت ها؛ ثبات در بازار نقد، صعود محدود در بورس

چنانچه در جدول زیر پیداست، قیمت زعفران در هفته گذشته در بازار نقد باثبات بود. اما در بورس شاهد رشد حدودا 4 درصدی قیمتها بودیم. البته پوشال بورسی در بازار آتی که پیشتر رکورد افت قیمت ها را زده بود اکنون با سرعت رشد کرده است.

قیمت زعفران تغییرات هفتگی
تغییرات هفتگی قیمتها
قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید