• صفحه خانگی
  • >
  • بازیگران
  • >
  • مرور هفتگی؛ اولین مطالبه برای تعیین قیمت خرید توافقی/ فشار فروش در بازار نقدی

مرور هفتگی؛ اولین مطالبه برای تعیین قیمت خرید توافقی/ فشار فروش در بازار نقدی

مرور هفتگی تحولات صنعت زعفران/ هفته چهارم شهریورماه

اولین مطالبه برای تعیین قیمت خرید توافقی

وضعیت قیمت ها: فشار فروش در بازار نقدی، صعود ناچیز در بازار آتی

زعفران، هقته قبل را در حالی پشت سر گذاشت که در برخی روزها، شاهد یک سکته ناقص در بازار نقدی زعفران بودیم. جایی که در اواسط هفته، علی رغم تداوم فشار فروش، برخی خریدارها عملا خرید را متوقف کردند. با این حال، در روزهای بعدی بازار احیا شد و خریدها در همانن قیمت های پیشین از سر گرفته شد. اما در بورس (گواهی سپرده) بازار نوسانی بود. بعد از یک رشد در دوشنبه مجددا بازار نزولی شد و قیمت نگین به محدود 8.6 رسید. قیمت پوشال هم در محدوده 8.4 قرار دارد. اما در بازار آتی ( که گاهی صرفا با تزریق نقدینگی نوسان میکند و کاری به هیچ موضوعی، از جمله وضعیت بازار نقدی ندارد)، عصر یک شنبه ناگهان شاهد فشار خرید شدیم. موضوعی که در روزهای بعد تداوم نیافت و قیمت ها به محدوده قبلی بازگشت.

همزمان و در حالی است که زعفران حدود 30 درصد از ارزش خود را در سال جاری از دست داده است، اولین مطالبه برای خرید توافقی زعفران و مداخله دولت در این بازار نیز مطرح شد. احتشام رئیس شورای ملی زعفران تعیین قیمت خرید توافقی را جزو اولویت های مهم صنعت زعفران دانست. این در حالی است که با وجود افت قیمت ها، تاکنون شاهد شکل گیری مطالبه جدی در این خصوص نبوده ایم.

مرور قیمت ها

طی هفته ای که گذشت، قیمت نگین در گواهی سپرده حدود 5 درصد و قیمت پوشال بیش از 10 درصد افت کرد. در بازار نقد هم شاهد افت 3 درصد قیمت ها بودیم. اما در بازار آتی هم نگین و هم پوشال اندکی رشد کردند.

در مقایسه هفتگی، چنانچه پیداست، بعد از رشد قیمت ها در 8 هفته ابتدایی سال، عمدتا شاهد افت قیمت ها بوده ایم به نحوی که زعفران نگین نسبت به حداکثر مقدار خود در سال جاری، بیش از 30 درصد افت کرده است.

تغییرات هفتگی قیمت زعفران از ابتدای 98 – نگین
تغییرات هفتگی قیمت زعفران از ابتدای 98 – پوشال

مرور اخبار بازار

رکود شدید و کاهش قیمت ۲٫۵ میلیون تومانی هر کیلو زعفران

میری، نایب رئیس شورای ملی زعفران ضمن اشاره به رکود در بازار زعفران و کاهش شدید معاملات، از کاهش ۲۰ تا ۲۵ درصدی قیمت هرکیلوگرم طلای سرخ به دلیل عدم وجود تقاضا در بازار خبر داد. وی اما پیش بینی وضعیت قیمت ها در فصل برداشت را ناممکن دانست. به گفته وی فصل برداشت از ۱۲ مهر و به صورت رسمی از ۲۰ مهر آغاز می شود.

جوسازی برای افت بیشتر قیمت ها، راه به جایی نمی برد

یک فعال باسابقه صنعت زعفران با اشاره به اینکه کاهش بیش از حد قیمت زعفران توجیه اقتصادی کشت این محصول را از بین می برد، تصریح کرد که در شرایط فعلی برخی تاجران و صادرکنندگان برای خرید ارزان قیمت از کشاورزان جوسازی می‌کنند، اما افت بیشتر قیمت زعفران توجیهی ندارد و این اقدامات راه به جایی نمی‌برد. مالکی ضمن مقایسه تغییرات قیمت زعفران و پسته در مقایسه با دلار در ۱۰ سال اخیر گفت: بهای زعفران به عنوان محصولی صادراتی با نرخ دلار همبستگی دارد و از نوسانات ارزی تاثیر می‌پذیرد؛ اما نکته حائز اهمیت این است که هنوز قیمت این محصول با ارزش دلاری آن فاصله دارد. مالکی با اشاره به پیش بینی رشد تولید گفت: البته ممکن است به دلیل بروز سرما یا گرمای ناگهانی دمای هوا در زمان برداشت گل ها، حجم تولید متفاوت از پیش بینی‌ها محقق شود. (متن کامل)

کریمی: روند قیمت زعفران طبیعی است!

کریمی فعال بازار زعفران نیز در خصوص روند قیمت زعفران گفت: موضوع مهمی که در خصوص قیمت زعفران وجود دارد، همبستگی قیمت این محصول صادراتی با دلار است. این اتفاقی روزی آرزوی فعالان این صنعت بود چراکه وقتی در سال های ۹۱ و ۹۲ که نرخ دلار سه برابر شد، قیمت زعفران در بازار داخلی تغییری نکرد و فشار مضاعفی به تولیدکنندگان این بخش وارد شد؛ اما از دو سال پیش با واقعی شدن نرخ زعفران در بستر بورس کالا، شاهد روند طبیعی قیمت ها هستیم.

وی اظهار داشت: کاهش قیمت زعفران در شرایط فعلی نیز تابعی از دلار است برای مثال وقتی سال گذشته دلار از مرز ۱۵ هزار تومان فراتر رفت، نرخ زعفران در هر کیلو به ۱۳٫۵ میلیون تومان رسید اما امروز که دلار ۱۱ هزار تومان است نرخ این محصول نیز کاهش یافته است. (متن کامل)

حسینی: اوضاع بازار آشفته و نگران کننده است

اما حسینی عضو شورای ملی زعفران، آشفتگی روزافزون بازار زعفران را نگران کننده دانست و اظهار کرد: با توجه به افزایش تولید ساماندهی به بازار این محصول ارزشمند و برنامه‌ریزی برای آینده آن ضروری است و غفلت از آن می‌تواند نتایجی وخیمی برای تولیدکننده و تجار آن داشته باشد.

رئیس شورای ملی زعفران: تعیین قیمت خرید توافقی ضروری است

در حالیکه قیمت زعفران در بازار افت قابل توجهی داشته و پیش بینی می شود این روند نزولی با شدت و ضعف تا فصل برداشت ادامه یابد، رئیس شورای ملی زعفران، تعیین قیمت پایه خرید توافقی انواع درجه بندی زعفران از کشاورزان به عنوان قیمت پایه از سوی وزارت جهاد کشاورزی را جزو اولویت های بسیار مهم زعفران داننست.

پیش بینی رشد ۵ تا ۶ درصدی تولید

 عبدالرضا رضایی مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به آغاز کشت طلای سرخ در اراضی کشاورزی استان، گفت: در حال حاضر سطح زیرکشت  ‌زعفران ‌استان ۱۶ هزار ۲۵۳ هکتار است که از این میزان سال گذشته‌ ۶۳ تن زعفران خشک برداشت شده است. مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال به این سطح زیر کشت بین ۵۰۰ تا ۷۰۰ هکتار ‌اضافه شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود امسال حدود ۵ تا ۶ درصد افزایش تولید داشته باشیم.

مرور اخبار بورس

در بورس، قرارداد اتی نگین شهریور سررسید شد. وجه تضمین نگین هم به 250 هزار تومان کاهش یافت.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید