پژوهش های علمی معتبر کدامیک از خواص درمانی زعفران را تایید می کنند؟

زعفران و خواص درمانی آن- بخش اول؛ خواص جسمی

پژوهش های علمی معتبر کدامیک از خواص زعفران را تایید می کنند؟

11 خاصیت درمانی زعفران که تایید شده است

خواص درمانی زعفران چیست؟ در سال های اخیر افراد و گروه های مختلف خواص درمانی فراوانی را برای زعفران برشمرده اند. گسترش فضای مجازی نیز البته به این گونه از مطالب دامن زده است؛ تا بدانجا که هم اکنون برخی از مراجع بدون دانش کافی هرروز برای زعفران خاصیتی جدید برمی شمرند و در درمان انواع بیماری ها نام زعفران را نیز در کنار سایر درمان ها جای می دهند. گسترش رو به تزاید چنین مطالب بی پایه ای، دنیای زعفران را بر آن داشت که به این موضوع ورود نماید و در یک پژوهش علمی خواص زعفران را مورد بررسی قرار دهد. آنچه پیش روی شماست، چکیده مختصری است از این پژوهش و بخش های دیگری از آن نیز به مرور منتشر خواهد شد و در دسترس خوانندگان محترم قرار خواهد گرفت.

در طب سنتی خواص درمای زعفران را به تفصیل برشمرده اند. امروزه نیز، ایرانیان بر خواص درمانی زعفران در بیماری های مختلف پای می فشرند. اما آیا این ویژگی ها از منظر علمی نیز مورد تایید می باشد؟پژوهش های علمی کدامیک از این خواص را اثبات کرده است؟

 آشکار است که بسیاری از این ویژگی ها از منظر علم پزشکی محل مناقشه است و مورد تایید نمی باشد. البته در این میان خواص و ویژگی هایی را نیز می توان یافت که پژوهش های علمی تا اندازه ای آنها را تایید می کنند. البته باید توجه داشت که بسیاری از این پژوهش ها در مراحل اولیه ی خود قرار دارند و تا تایید نهایی راهی، گاه طولانی باقی مانده است. در این نوشته به مهمترین خواص و ویژگی های درمانی زعفران که پژوهش های علمی آنها را به صورت مقدماتی تایید کرده است می پردازیم. البته در این نوشته صرفا به خواص جسمی زعفران می پردازیم و خواص نورولوژیک زعفران را در نوشتاری مستقل در آینده نزدیک خواهیم کاوید.  لیکن باید توجه داشت که، مصرف زعفران به منظور درمان بیماری های مختلف باید با نهایت احتیاط و زیر نظر متخصص انجام شود؛ در غیراینصورت می تواند نتایج ناگواری را به همراه آورد.

خواص درمانی زعفران : 1-پیشگیری از تکثیر سلولهای سرطانی در انسان:

از جمله خواص درمانی زعفران آن است که كروسين و دي متيل كرستين موجود در آن داري اثرات قوي بر روي سلولهاي سرطاني انسان مي باشد. نتايج تحقيقات جديد نشان داده اند که مي توان از کلاله زعفران و متابوليت هاي ثانويه آن در توليد داروهاي مکمل مرتبط با درمان انواع سرطان هاي انساني استفاده کرد. کلاله زعفران به شکل اختصاصي رشد و تکثير سلول هاي سرطاني را مهار کرده درحالي که بر رشد سلول هاي نرمال بي تاثير بوده، همچنين منجر به کاهش عوارض جانبي درمان هاي رايج مي شود. متابوليت هاي اصلي کلاله زعفران شامل مونوترپن آلدهيدها و کاروتنوئيدها مي باشند که در اين ميان کاروتنوئيدهاي کلاله مانند کروسين و کروستين داراي اثرات ضد اکسيداني، ضد سرطاني و ضد جهش زايي بيشتري در مقايسه با ساير ترکيبات مي باشند.


خواص درمانی زعفران : 2- تاثیر در پیشگیری از بیماری های قبلی عروقی

كروستين باعث افزايش انتشار اكسيژن تا حدود 80 درصد در پلاسماي خون مي شود و در نتيجه ممكن است كه از بروز برخی از انواع بیماری های قلبی مانند اترواسكلروزيس، پيشگيري و يا در درمان آن مؤثر باشد. كم بودن ميزان بيماريهاي قلبي – عروقي در بخشي از اسپانيا ممكن است در اثر مصرف روزانه ي زعفران باشد. مطابق عقیده ی برخی از پژوهشگران ،زعفران دارای نقش محوری در بهبود برخی از آسیب های قلبی (ایسکمایاک اسات) است و می تواند به عنوان یک ابزار پیشگیرانه جدید برای درمان اینگونه از بیماری های قلبی به کار رود.


خواص درمانی زعفران : 3- اثر پایین آورندگی چربی

بر طبق آزمايش هايي كه بر روي حيوانات صورت گرفته است، كروستين داراي اثرات پايين آورندگي چربي است و بدین طریق باعث جلوگيري از برخی از بیماری های مرتبط در خرگوش هاي تحت آزمايش شد.


خواص درمانی زعفران : 4-افزایش انتشار اکسیژن در مغز

كروستين باعث افزايش انتشار اكسيژن به بافت مغزي می شود.


خواص درمانی زعفران : 5- بهبود عملکرد بینایی مخصوصا در کهنسالی

مواد موثر زعفران جریان خون را در برخی از قسمت های چشم افزایش می دهد و بدین طریق عملکرد چشم را بهبود می بخشد. این امر همچنین قادر است که برخی از آسیب های چشم ، ناشی از استرس ، را مرتفع سازد. علاوه بر این، ویژگی های موجود در کروسین می تواند برای درمان برخی از انواع مشکلات بینایی در دوران کهولت سن نیز بکار آید.


خواص درمانی زعفران : 6-تقویت عملکرد کبد

كروستين موجود در زعفران فعالیت کبد را تقویت می کند و بدین طریق از ابتلا به برخی از انواع بیماری های کبدی ممانعت می کند.


خواص درمانی زعفران :  7- تقویت سیستم ایمنی

زعفران داراي خاصيت تنظيم كنندگي سيستم ايمني است. به طور خاص در دوره سالمندی با تضعیف سیستم ایمنی، سالمندان با بیماری های جدیدی مواجه می شوند.به عقیده ی برخی از پژوهشگران زعفران می تواند با تقویت سیستم ایمنی شانس مقابله با اینگونه از بیماری ها را افزایش دهد.


خواص درمانی زعفران : 8- اثر مسکن بر اعصاب سطحی و رفع بی خوابی با منشا تحریکات مغزی

زعفران از طرفي به علت دارا بودن مواد تلخ، موجبات سهولت هضم را فراهم مي سازد و از طرف ديگر به علت داشتن اسانس، اثر محرك بر روي اعصاب دارد. از نظر درماني داراي اثر مسكن بر روي اعصاب سطحي بدن مي باشد. زعفران اثر مسكن سرفه را در برخی از بیماری ها دارد و آن نيز به علت اثر بي حس كننده ي آن بر روي اعصاب مشخصی است. همچنین، از زعفران مي توان جهت رفع بي خوابي ها با منشأ تحريكات مغزي، حملات تشنجي و درد دندان استفاده به عمل آورد.


خواص درمانی زعفران : 9-اثرات ضدفشار خون

تحقيقات جديد نشان مي دهد كه زعفران داراي اثرات ضد ارتريت و ضد فشار خون مي باشد كه اين اثرات وابسته به ويژگيهاي آنتي اكسيداني موجود در آن مي باشد. آزمایشات بیانگر کاهش میانگین فشار خون در موش های صحرایی به سبب استفاده از زعفران می باشد.


خواص درمانی زعفران : 10-جبران ضعف یادگیری در موش های آزمایشگاهی

عصاره ي خام زعفران باعث اصلاح اثرات مخرب اتانول بر روي حافظه و يادگيري مي شود. کروسین موجود در زعفران ضعف یادگیری را در مواردی در موش آزمایشگاهی جبران نموده است.


خواص درمانی زعفران : 11-کمک به هضم غذا و درما زخم معده در موش صحرایی

زعفران باعث ترشح شيره ي گوارشي مي شود، لذا در هضم غذا مورد استفاده قرار مي گيرد. همچنين براي درمان بیماری هایی همچون آمنو ، انرواسلكروزيس ، بزوشيت ، سر درد ، تهوع و تب می تواند به كار مي رود. همچنین، زعفران در درمان برخی از انواع زخم معده در موش صحرایی موثر واقع شده است ،؛ موضوعی که البته تسری آن به انسان نیازمند پژوهش های بالینی بیشتری است.

بخش دوم این گزارش در خصوص خواص درمانی زعفران را اینجا بخوانید

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید