گردشگری زعفران ؛ ایده ای برای کسب درامد بیشتر از طلای سرخ

با الهام گیری از مزارع اسطوخدوس در انگلیس، کسب و کار گردشگری زعفران را طراحی کنیم؛

گردشگری زعفران ؛ ایده ای برای کسب درامد بیشتر از طلای سرخ

مرور چند رویداد گردشگری و برخی ایده های خارجی در خصوص گردشگری کشاورزی و گردشگری رویداد

در همه مناطق زعفران خیز، با سربرآوردن گل های زعفران، هوا رو به سردی میگذارد و غروب ها در مزارع تربت و کاشمر و نیشابور و قائن، صحنه هایی دل انگیز پدید می آورد؛ مزارع بزرگ ارغوانی رنگ که در نسیم پاییزی کمی ناآرام به نظر می رسند اما آنها را در راستای افق که می نگری شاهد خلق صحنه هایی آرامبخش  و کم نظیر از طبیعت خواهی بود.

همه این زیبایی ها، مقدمه یک ارزش نهفته در مزارع زعفران است که مغفول مانده و می تواند به یک کسب و کار تبدیل شود. گردشگری زعفران ، کم و بیش در گوشه و کنار به عنوان یک کسب  کار جذاب، طرح می شود. اما مطمئن باشید تا زمانی که قرار باشد مسئولان برای این حوزه ها فکری کنند، اتفاقی نخواهد افتاد. بلکه اگر خود کشاورزان یا جوانان صاحب ایده دست به کار شوند قطعا می توانند از ظرفیت موجود استفاده کنند و با پختن ایده ها، یک کسب و کار مناسب خلق کنند. ویدئو و تصاویر و تجربیات زیر را بخوانید تا اولین ارزیابی ها در خصوص این کسب و کار، در ذهنتان شکل بگیرد. در گزارش بعدی (اینجا) برخی جزئیات این کسب و کار پیشنهادی و برنامه ریزی های مربوطه را شرح می دهیم.

مزارع اسطخودس در انگلیس و یک پدیده بزرگ گردشگری

ویدئوی زیر را ببینید. بی بی سی سراغ یکی از مزارع اسطخودس رفته و که هزاران گردشگر دارد. با صاحب مزرعه و گردشگران صحبت می کند. شاید در ابتدا بگویید که گردشگری اسطخودوس کجا و گردشگری زعفران کجا؟ آن مزارع کجا و اینها کجا. اما در بخش های بعد توضیح می دهیم که اولا بسیاری از مزارع زعفران هم بسیار جذاب اند و هم می توان، انبوهی از برنامه های جانبی در کنار ان طراحی کرد.

ویدئوی گردشگری اسطوخودوس

درباره مزارع اسطوخودوس این تصاویر زیبا را هم از دست ندهید.

یک مزرعه اسطوخودوس

بازدید گردشگران خارجی از مزارع زعفران و عکاسی از آن

اگر کمی فقط در وب جستجو کنید، انبوهی از خبرها در خصوص بازدید گردشگران از مزارع زعفران خواهید. از تور گردشگری آلمانی (اینجا) که کجارو درباره آن نوشته است:” «بیایید به برداشت زرشک و زعفران» توری بود که اواسط آبان برای یک گروه هشت نفری آلمانی‌ها برگزار شده بود. این گروه آلمانی به ریاست هارتموت نیمن، نویسنده کتاب راهنمای گردشگری ایران به زبان آلمانی، همراه هفت هم‌وطن خود و دو گردشگر ایرانی برای بررسی ظرفیت‌های استان، برای حضور گردشگران خارجی در فصول مختلف سال، خصوصا فصل برداشت زرشک و زعفران به خراسان جنوبی و قائنات سفر کردند. این گردشگران تحت عنوان تور زعفران از جاذبه‌های شاخص شهرستان‌های فردوس، بشرویه، طبس، سربیشه، درمیان، بیرجند، قاینات و نهبندان بازدید کردند. آن‌ها مهمان مردم محلی شدند، در کنار آن‌ها به برداشت و پاک کردن زعفران پرداختند و تجربه این سفر را در کشور خود بازتاب خواهند داد”.

ویدئوی حضور آلمانی ها در مزارع زعفران

این بازدیدها کم نبوده از گروه های مختلف سوئدی تا استرالیایی ها و یا گردشگرانی تهرانی . همچنین بازدید 14 تور گردشگری از مزارع زعفران در تربت حیدریه در سال 97. اینجا هم حضور چندین گردشگر داخلی از مزارع را مطالعه کنید.

این اخبار صرفا یک نشانه است که تصریح می کند ظرفیت گردشگری زعفران بالاست. اما تا تبدیل شدن به کسب و کار، مشابه آنچه در انگلیس وجود دارد، راه زیاد است. اولین قدم ایجاد یک تیم خوشفکر است که این ایده را بپزند و جوانب آن را در نظر گرفته و تهمیدات لازم را فراهم کنند. بخش دوم این گزارش را در این خصوص بخوانید.

مزارع زیبای زعفران را بیابید یا بسازید

شاید مهمترین وجه این کسب و کار گردشگری زعفران ایجاد چشم اندازهای زیبا و فرصت عکاسی و لذت بردن از طبیعت است.

( متاسفانه در همه عکس های بالا، شاهد حضور جمع زیادی از مسئولان کت و شلواری در کنار گردشگران هستیم که نه تنها خلوت و نمای طبیعت را خراب کرده اند بلکه حتی فرصت عکاسی را هم از بین برده اند. )

شما لازم است که یک فضای مناسب ایجاد کنید. مزارع زیبا را بیابید ( و با مالکان انها قرارداد ببندید) و یا حتی آن ها را بسازید. یعنی از همان ابتدای کشت، به فکر بحث گردشگری هم باشید. تصاویر زیر مزارعی را نشان می دهد که ظرفیت عکاسی و چشم اندازهای فوق العاده ای دارد.

در گردشگری زعفران، لازم نیست خودتان را به زعفران محدود کنید

قبل از انکه دست به کار شوید مقالات مختلف را بخوانید تاابعاد موضوع را بهتر درک کنید. مخصوصا این موضوع که بسته گردشگری خود را چگونه تهیه کنید. مثلا در این مقاله بر وجوه مختلف گردشگری کشاورزی تاکید شده و آمده است: “گردشگرانی که این شیوه را انتخاب می‌کنند این شانس را دارند که ازمحصولات مزارع به‌صورت مستقیم خرید کنند، در برداشت و بسته‌بندی محصولات کمک کرده، با نحوه عسل‌گیری از کندوها آشنا شوند، در مراسم سنتی مانند دعای شکرگزاری و جشن‌‌های برداشت محصول شرکت کنند، پشت فرمان وسایل نقلیه کشاورزی بنشینند و از لذت اسب‌سواری یا ماهیگیری در روستا بهره‌ ببرند. شب را نیز در اقامتگاه‌‌های محلی بگذرانند و در آخر با کوله‌باری از خاطره به دیار خود بازگردند”.

گردشگران بهانه سفر می خواهند

شفیعی استاد دانشگاه در خصوص گردشگری زعفران با ایسنا گفتگو کرده و با بیان اینکه گردشگری مبتنی بر رویداد، غالبا در یک بازه زمانی خاص در سال یا فصل مشخصی تکرار می شود، می گوید: ” مسافران و گردشگران بهانه سفر می‌خواهند”. وی تأکید کرد: “مکان جدید، اقامت و مسیر و پذیرایی متفاوت و موضوع نو، انگیزه قوی برای شروع یک گردشگری محلی، ملی و جهانی است که می‌توان به بهانه زعفران با اتکا به اقامتگاه‌های بومگردی و جذابیت‌های مذهبی منطقه و طبخ نان و غذاهای محلی، اقامت دو یا سه روزه گردشگران را فراهم کرد.”

کارهای انجام شده را رصد کنید و عیب یابی کنید

مطمئن باشید که شما اولین کسی نیستید که سراغ این ایده می روید و این نقطه ضعف نیست بلکه نقطه قوت شماست، اگر بتوانید ان افراد را پیدا کنید و از تجربه های انها بپرسید. مثلا جهاد کشاورزی خراسان جنوبی و تربت حیدریه کارهایی کرده اند که البته هنوز نافقص و بسیار ضعیف است. علت اصلی هم این است که انها دولتی هستند! اما شما می توانید ارتباط بگیرید و تجربه کسب کنید. مثلا عرفانی نیا سخنگوی جهاد کشاورزی بیرجند درباره تجربه خودش گفته است: در بحث اکوتوریسم میراث فرهنگی استان بسته سفرهای ارزان قیمت گروهی از مبدأ تهران تهیه و دراختیار آژانس‌های منتخب قرار داده‌ است. یکی از این بسته‌ها مربوط به معرفی جشنواره زرشک و زعفران است.

گزارش بعدی دنیای زعفران در خصوص جوانب کسب و کاری این ایده را اینجا بخوانید

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید