• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • جدیدترین تصمیمات دولت برای حمایت از زعفرانکاران ؛ جلسات هماهنگی خرید تضمینی ادامه دارد

جدیدترین تصمیمات دولت برای حمایت از زعفرانکاران ؛ جلسات هماهنگی خرید تضمینی ادامه دارد

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 25, 1398
  • اخبار

جدیدترین تصمیمات دولت برای حمایت از زعفرانکاران ؛ جلسات هماهنگی خرید تضمینی ادامه دارد

قیمت زعفران در یک ماه اخیر به مقدار قابل توجهی کاهش یافت. از سویی ، در دوران جهش افسارگسیخته نرخ ارز، اگر قیمت اغلب کالاها و خدمات پا به پای نرخ ارز افزایش یافت، قیمت زعفران اما چنان جهشی را تجربه نکرد.لذا، زعفرانکاران شاهد وضعیت متناقضی می باشند ؛ قیمت تمام کالاها و خدمات مورد نیاز برای کاشت ،داشت و برداشت زعفران افزایش چشمگیری یافته است بدون آنکه قیمت محصول نهایی به همان نسبت افزایش یابد.این موضوع شرایط ناگواری را برای زعفرانکاران رقم زده است و در بسیاری از مناطق توجیه اقتصادی کاشت زعفران را از بین برده است. لذا، در صورت ادامه این شرایط احتمال کاهش کاشت زعفران در سالهای آینده امر محتملی است، موضوعی که ، با توجه به اهمیت سنتی زعفران در خراسان بزرگ و وضعیت بغرنج اشتغال ،  اعتراضاتی را در خراسان موجب شده است.این موضوع، فشارها را بر نمایندگان مجلس و دولت افزایش داده است و موجب اتخاذ تصمیمات حمایتی شده است.در جدیدترین مورد، مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی به تشریح این تصمیمات پرداخته است.

 ایرج ناصری مقدم مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی در جلسه با مسئولین اتحادیه ها و شرکت های تعاونی گناباد در تشریح سازوکارهای حمایتی دولت اظهار داشته است : کشاورزانی که محصول آنان شرایط عرضه در بورس را داشته باشد می‌توانند معادل 40 درصد زعفران عرضه شده خود سپرده دریافت نموده و با ارایه این سپرده ها به بانک های عامل معادل آن پول نقد دریافت کنند. وی در ادامه می افزاید: زعفران عرضه شده بعد از اتمام فصل برداشت و در زمان اوج مصرف به قیمت روز در بورس به فروش می رسد و بقیه مبلغ و در صورتی که از سپرده استفاده نکرده باشند، کل وجه محصول را دریافت خواهند کرد.

مدیر تعاون روستایی استان خراسان رضوی همچنین بیان کرد: پرداخت تسهیلات بانکی در قبال زعفران نیز از دیگر رویکردهای دولت و تعاون روستایی برای حمایت از زعفرانکاران استان خراسان رضوی  طی سال جاری است. ناصری مقدم در این خصوص اظهار داشت: بر این اساس بانکهای عامل در سالجاری زعفران کشاورزان را به عنوان ضمانت بانکی قبول و در قبال آن به زعفرانکاران تسهیلات با سود 12 درصد پرداخت میکنند.

وی در نهایت افزود: خرید حمایتی زعفران اقدام دیگر تعاون روستایی برای حمایت از فعالان این بخش است که در صورت موافقت مسئولان ذیربط و قبول و پرداخت ضرر و زیان آن در آینده نزدیک اجرایی می شود.

البته همچنان که ناصری مقدم بیان کرده است ،جلسات درخصوص خرید حمایتی زعفران در سال جاری همچنان ادامه دارد لکن خبر قاطعی در خصوص شرایط و کم و کیف این موضوع تاکنون منتشر نشده است.در یکی از جدیدترین اقدامات  ،وزارت جهاد کشاورزی جلسه ای را با حضور تعدادی از مقامات ذیربط و نمایندگان مجلس در محل وزارتخانه تشکیل داد؛ جلسه ای که البته در خصوص تصمیمات اتخاذ شده در آن سخنی به بیرون درز نکرده است و لذا ، کماکان باید چشم انتظار روزهای آتی بود.

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: ثبات نسبی قیمت سرگل در روزهای حجم گرفتن معاملات گل زعفران | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید