سهم ایران از تجارت زعفران در جهان؛ 12.5 درصد!

تجارت زعفران

بررسی آمار تریدمپ نشان داد؛

سهم ایران از صادرات زعفران ؛ 12.5 درصد!

در حالیکه بیش از 90 درصد از زعفران جهان در ایران تولید و عمده ان صادر می شود، بررسی امارهای جهانی نشان می دهد که حجم تجارت زعفران بالغ بر 2.8 میلیارد دلار در سال است و سهم ایرا حدود 12.3 درصد از این رقم یعنی 350 میلیون دلار است. در حالیکه چین و هند با حدود یم میلیارد دلار صادرات زعفران در سال، در رتبه اول و دوم بالاتر از ایران قرار دارند. طبیعتا حجم زیادی از صادرات زعفران این دو کشور، محصولی است که از ایران وارد و مجددا صادر می شود.

متاسفانه ناتوانی تجار و شرکت های ایرانی در بازاریابی جهانی باعث شده است مجبور باشند محصول خود را از طریق واسطه های یا کشورهای ثالث به دست مصرف کننده برسانند. پیشتر امارات و اسپانیا این نقش را داشتند و حالا به نظر می رسد که هند و چنین نیز در حال استفاده از این فرصت هستند!

تجارت 2.8 میلیاردی زعفران و سهم ایران

به گزارش «نود اقتصادی» بررسی داده‌های آماری وبسایت نقشه تجاری  trademap (وابسته به آنکتاد و سازمان تجارت جهانی) نشان می‌دهد در سال ۲۰۱۸ ارزش کل زعفران صادراتی جهان حدود ۲/۸ میلیارد دلار بوده که از این میزان، ۱۸/۴ درصد آن در دست چین، ۱۴/۶ درصد در دست هند و ۱۲/۳ درصد آن (معادل ۳۵۳ میلیون دلار) در دست ایران است.  همچنین از ۲/۸ میلیارد دلار واردات زعفران، ۱۰/۵ درصد آن به مصرف بازار آمریکا، ۵/۸ درصد به مصرف بازار عربستان سعودی و ۵/۸ درصد نیز به مصرف بازار هلند می‌رسد.

تجارت زعفران
تجارت زعفران
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید