• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • آمار صادرات زعفران در پنج ماه نخست امسال؛پیش بینی ها به واقعیت پیوست

آمار صادرات زعفران در پنج ماه نخست امسال؛پیش بینی ها به واقعیت پیوست

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 20, 1398
  • اخبار

حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی، در گفتگو با ایرنا با بیان اینکه در ۵ ماه نخست امسال نزدیک به ۷۴ تن زعفران به ارزش ۷۸ میلیون دلار به کشور‌های هدف صادر شده است گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات دامپینگی (فروش کالا به بهای کمتر از قیمت تمام شده) یکی از مشکلات صادرکنندگان زعفران است. این مسئله سبب کاهش صادرات زعفران شده است. با این حال، به تازگی تمهیداتی در بانک مرکزی در نظر گرفته شده است که تجار به راحتی نقل و انتقال پول را انجام دهند و دیگر خسارت ناشی از نقل و انتقال پول گریبان بازرگانان را نگیرد.

از سویی ، مشاور وزیر جهاد کشاورزی کاهش قیمت زعفران را  یکی از دلایل کاهش ارزش صادرات طلای سرخ دانست و گفت: بخش عمده کاهش قیمت زعفران در مقایسه با ماه‌های گذشته ناشی از افت نرخ ارز است و  همین مسئله بر ارزش صادراتی این محصول نیز تأثیر گذاشته است.سخنانی که البته بسیار عجیب به نظر می رسد. قیمت زعفران در یک ماه اخیر قریب 10 درصد در بازار کاهش یافته است در حالیکه در همین مقطع زمانی هرگز چنین کاهشی در نرخ ارز رخ نداده است.

این آمار به ما چه می گوید؟

درحالیکه بر اساس آمار گمرک ، در ۵ ماه نخست سال گذشته، ۹۵ تن و ۸۳۱ کیلوگرم زعفران به ارزش ۱۲۳میلیون و ۷۳۰هزار و ۴۷۲ دلار صادر شده بود؛ این رقم در مدت مشابه امسال به ۷۴ تن زعفران به ارزش ۷۸ میلیون دلار رسیده است؛ موضوعی که به وضوح گویای کاهش قریب 20 درصدی میزان صادرات زعفران می باشد. علاوه براین ؛مقایسه ارزش دلاری صادرات زعفران در دو سال اخیر حاکی از کاهش شدید قیمت زعفران می باشد. در خصوص دلایل این امر البته می توان دلایل مختلفی را برشمرد اما آنچه محل تاسف فراوان است ؛ اقدامات نپخته و اظهارات سطحی و دور از واقعیت برخی از مقامات در وزارت جهاد کشاورزی است. مشخص نیست وزارتخانه ای که در تشخیص علل نابسامانی بازار زعفران و پایمال شدن دسترنج کشاورزان شریف ایرانی ناتوان است ؛ چگونه خواهد توانست به حمایت از این قشر محترم برخیزد و بازار نابسامان زعفران را سامان بخشد.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید