ثبات نسبی قیمت سرگل در روزهای حجم گرفتن معاملات گل زعفران

  • توسط دنیای زعفران
  • مهر 26, 1398
  • اخبار
3 - گل زعفران - خرید و فروش

مرور هفتگی تحولات صنعتی زعفران/ هفته چهارم مهرماه

ثبات نسبی قیمت سرگل در روزهای حجم گرفتن معاملات گل زعفران

جزئیات سه اقدام حمایتی از کشاورزان؛ خرید حمایتی همچنان بلاتکلیف!

طی هفته گذشته، همزمان با حجم گرفتن معاملات گل زعفران ، قیمت زعفران در اکثر بازارهای فعال کشور متعادل بود (با غلبه روند منفی خفیف موجود). نگین بورسی  (گواهی سپرده) با حدود 1 درصد افت به سطح 8 میلیون تومان رسید اما پوشال رشد کرد و به 7.9 نزدیک شد. در بازار آتی هم که بسیار کم معامله است و تعداد نمادها هم به دو تا کاهش یافته و حجم معاملات هم با ورود پسته بسیار کم شده است، نگین در سطح 8.2 و پوشال در سطح 6.9 قرار گرفت که نسبت به انتهای هفته قبل (هفته سوم مهرماه)، حدود 2 درصد افت را نشان می دهد. بازار نقدی هم باثبات بود.

آخرین وضعیت بازار گل زعفران

همزمان فصل برداشت گل زعفران هم عملا آغاز و معاملات این محصول هم حجم گرفت. اگرچه در روزهای ابتدایی برخی نرخ های بالای 120 هزار تومان برای هرکیلو گل اعلام می کردند اما واضح بود که این نرخ ها با توجه به وضعیت قیمت زعفران، بسیار بالا و غیرمنطقی است.

گفتی است از هر کیلو گل زعفران حدود 11 گرم (بین 9 تا 13 گرم بسته به کیفیت گل) سرگل خشک (همین زعفرانی که روزانه معامله می شود و می شناسیم) حاصل می شود. لذا با توجه به هزینه های فرآوری گل و خشک کردن سرگل (حدود .1.5 میلیون تومان در هر 100 کیلو گل) و قیمت های فعلی زعفران، معامله گل در رخ های بالای 100 هزار تومان قابل باور نیست. همین اتفاق هم افتاد و با حجم گرفتن معاملات اکنون نرخ هر کیلو گل زعفران در مناطق مختلف به محدوده 90 هزار تومان رسیده است. نرخی که البته همچنان متناسب با نرخ زعفران نیست و انتظار کاهش بیشتر آن می رود. با این حال موضوع خرید تضمینی هم در جریان است اما هنوز جزئیات آن مشخص نیست. در ادامه مهمترین اخبار صنعت از جمله در خصوص خرید تضمینی در هفته گذشته را مرور می کنیم.

تغییرات هفتگی قیمت زعفران - گل زعفران
تغییرات هفتگی قیمت زعفران

سه اقدام حمایتی از کشاورزان؛ خرید حمایتی همچنان بلاتکلیف!

ایرج ناصری مقدم مدیر تعاون روستایی خراسان رضوی در جلسه با مسئولین اتحادیه ها و شرکت های تعاونی گناباد در تشریح سازوکارهای حمایتی دولت اظهار داشته است : کشاورزانی که محصول آنان شرایط عرضه در بورس را داشته باشد می‌توانند معادل ۴۰ درصد زعفران عرضه شده خود سپرده دریافت نموده و با ارایه این سپرده ها به بانک های عامل معادل آن پول نقد دریافت کنند. وی در ادامه می افزاید: زعفران عرضه شده بعد از اتمام فصل برداشت و در زمان اوج مصرف به قیمت روز در بورس به فروش می رسد و بقیه مبلغ و در صورتی که از سپرده استفاده نکرده باشند، کل وجه محصول را دریافت خواهند کرد.

مدیر تعاون روستایی استان خراسان رضوی همچنین بیان کرد: پرداخت تسهیلات بانکی در قبال زعفران نیز از دیگر رویکردهای دولت و تعاون روستایی برای حمایت از زعفرانکاران استان خراسان رضوی  طی سال جاری است. ناصری مقدم در این خصوص اظهار داشت: بر این اساس بانکهای عامل در سالجاری زعفران کشاورزان را به عنوان ضمانت بانکی قبول و در قبال آن به زعفرانکاران تسهیلات با سود ۱۲ درصد پرداخت میکنند.

وی در نهایت افزود: خرید حمایتی زعفران اقدام دیگر تعاون روستایی برای حمایت از فعالان این بخش است که در صورت موافقت مسئولان ذیربط و قبول و پرداخت ضرر و زیان آن در آینده نزدیک اجرایی می شود. در این خصوص جلساتی در جریان است (اینجا)

معلوم نیست خرید حمایتی گل زعفران هم انجام خواهد شد و یا صرفا خرید زعفران خشک انجام می شود.

کاهش مقداری و ارزش صادرات زعفران

درحالیکه بر اساس آمار گمرک ، در ۵ ماه نخست سال گذشته، ۹۵ تن و ۸۳۱ کیلوگرم زعفران به ارزش ۱۲۳میلیون و ۷۳۰هزار و ۴۷۲ دلار صادر شده بود؛ این رقم در مدت مشابه امسال به ۷۴ تن زعفران به ارزش ۷۸ میلیون دلار رسیده است؛ موضوعی که به وضوح گویای کاهش قریب ۲۰ درصدی میزان صادرات زعفران می باشد. علاوه براین ؛مقایسه ارزش دلاری صادرات زعفران در دو سال اخیر حاکی از کاهش شدید قیمت زعفران می باشد.

رونمایی از برند زعفران ایران در نمایشگاه آلمان

دنیای‌اقتصاد- رئیس شورای ملی زعفران ایران و رئیس اتاق بازرگانی بیرجند درخصوص نمایشگاه بزرگ موادغذایی آلمان (آنوگا) که در شهر کلن آلمان برگزار شد، گفت: این نمایشگاه خاص از ۱۰نمایشگاه تجاری جدا در زیر یک سقف تشکیل شده که بر روندهای آینده متمرکز است. محسن احتشام در ادامه تصریح کرد: در این نمایشگاه بیش از ۱۵۰ کشور دنیا حضور داشتند و از ایران ۲۶ شرکت در زمینه خشکبار، زرشک، زعفران، پسته، کشمش، انجیر و خرما شرکت کردند. وی گفت: در این نمایشگاه برای اولین بار از برند ملی زعفران و علامت جمعی زعفران با حضور سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در فرانکفورت رونمایی شد. رئیس شورای ملی زعفران ایران و رئیس اتاق بازرگانی بیرجند در پایان گفت: در دوره قبلی حدود ۱۶۰ هزار بازدیدکننده تجاری از ١٩٢ کشور شرکت کرده بودند که در این دوره با ٧ هزار غرفه از ۱۵۰ کشور دور هم جمع شدند و فرصت بسیار مناسبی برای فتح بازارهای جدید نصیب شرکت‌کنندگان ایرانی و سایر کشورها شد.

ادعای یک نماینده: دپوی 70 تن زعفران در کشور

رئیس مجمع نمایندگان خراسان جنوبی گفت: قیمت یک کیلو زعفران نگین ‌به ۱۰.۵ میلیون تومان کاهش یافت.  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند  ، نظر افضلی نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه گفت: مکانیزم صادرات زعفران به خارج کشورمسیر، شرایط و راه حل‌های خاصی داشته و با توجه به مشکلات کنونی کشور شاهد گرفتاری صادرکنندگان در این زمینه هستیم. افضلی با اشاره به مشکلات ارزی گفت: برای مثال قیمت یک کیلو زعفران نگین در سال گذشته ۱۷ میلیون بوده که امسال به ۱۰.۵ میلیون تومان کاهش یافته است. عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: براساس آمار منتشره، در سال زراعی گذشته حدود ۳۳۰ تن زعفران برداشت شده که پیش بینی می‌شود امسال نیز به همین مقدار زعفران در کشور تولید شود. نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه ادامه داد:  ۷۰ تن از زعفران تولیدی سال گذشته درکشور دپو شده و امسال با ۴۰۰ تن زعفران مواجه خواهیم بود.

دنیای زعفران: مبنای این اظهارات مشخص نیست. به طور کلی برخی افراد در کشور ما، حرمتی برای اعداد قائل نیستند!

پیش بینی افزایش برداشت زعفران در خراسان شمالی

بنا بر اعلام سازمان جهاد کشاورزی استان پیش بینی می شود امسال 18 تن زعفران برداشت شود. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان شمالی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان  گفت: پارسال  ۱۵ تن افزایش برداشت زعفران در خراسان شمالیزعفران در استان تولیدشد  که پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۸ تن برداشت شود. محمد جواد تشکری افزود: سطح کشت زعفران در ۳  سال اخیر از دو  هزار و ۷۵۱ هکتار به سه هزار و ۶۵۰ هکتار رسیده و سالانه ۴۰۰ تا ۶۰۰ هکتار به کشت زعفران استان افزوده می‌شود.

پیگیری برای پرداخت تسهیلات در حمایت از زعفران کاران در گناباد

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: کاهش قیمت زعفران طی چند ماه گذشته تنگناهای زعفران کاران این شهرستان را افزایش داده و موجب کاهش شدید نقدینگی آنان شده است. علیرضا حسین زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: قیمت خرید هر مثقال زعفران از کشاورزان طی سه ماه گذشته از بیش از  ۵۰۰ هزار ریال هم اکنون به ۳۸۰ هزار ریال کاهش یافته که این امر با توجه به افزایش تورم بخش‌های مختلف و مواد اولیه، مشکلات کشاورزان برای تامین نقدینگی خرید موادی مانند کود و مواد آلی را افزایش داده است. وی ضمن تاکید بر لزوم حمایت از کشاورزان و زعفران کاران گنابادی از طریق پرداخت تسهیلات ادامه داد: پیگیری‌هایی بدین منظور در دست اقدام است که توجه بیشتر دست اندرکاران را می طلبد.

راه اندازی بزرگترین بازار گل زعفران شرق کشور در تربت حیدریه

بزرگترین بازار خرید و فروش فروش گل زعفران شرق کشور با مساحت ۸۰هزار مترمربع در تربت حیدریه راه اندازی شد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیریت حمل و نقل شهرداری تربت حیدریه گفت: 71غرفه این بازار به مدت 55روز راه اندازی بزرگترین بازار گل زعفران شرق کشور در تربت حیدریهبه متقاضیان واگذار شده است. قندهاری ادامه داد: جلسات متعددی برای ساماندهی بازار زعفران با حضور مسئولان مربوطه تشکیل شده و از جمله اقدامات این سازمان برای بازار زعفران بروزرسانی روشنایی غرفه ها و دوربین های نظارت تصویری، صدور کارت شناسائی غرفه داران،انعقاد قرارداد با نیروی انتظامی برای برقراری نظم و امنیت و اخذ استعلام های لازم برای  صدور مجوز نظام صنفی کشاورزی بوده است. وی خاطرنشان کرد: بازار گل زعفران هر روز از ساعت 9صبح الی 21 دایر است.

3 - گل زعفران - خرید و فروش
خرید و فروش گل زعفران – عکس تزیینی و آرشیوی است.
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید