• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • مرور هفتگی اخبار زعفران ؛ از تناقضات اماری تا آخرین اخبار خرید توافقی

مرور هفتگی اخبار زعفران ؛ از تناقضات اماری تا آخرین اخبار خرید توافقی

زعفران بورسی

باز هم تناقضات آماری وزارت جهاد؛ تولید زعفران 430 یا 500 تن؟

5 خبر و تحلیل در خصوص خرید توافقی؛ از مداخله محدود تا صدور گواهی سپرده

راه اندازی اولین قراردادها و نمادهای بورسی زعفران تولید 98 در هفته پیش رو

قرار است از هفته پیش رو خرید توافقی زعفران انجام شود. منابع طرح هزار میلیارد تومان ذکر شده اما مدیرعامل تعاون روستایی از موافقت با “مداخله محدود” خبر داده است. درباره نحوه خرید و پرداخت پول کشاورزا ن هم هنوز جزئیاتی منتشر نشده است اما رئیس جهاد کشاورزی خراسان از صدو گواهی سپرده خبر داده و تصریح کرده که کشاورزان نگران دریافت پولشان نباشند. در ادامه مهمترین اخبار زعفران از جمله بحث خرید توافقی را مرور می کنیم.

این تحولات در حالی است که در حال رسیدن به اوج فصل برداشت زعفران در نیمه اول آبان هستیم و نمادهای زعفران تولید سال 98 هم از هفته آینده در بورس راه اندازی خواهد شد. دو نماد آتی روزهای شنبه و چهارشنبه راه اندازی می شود. البته گواهی سپرده فقط در نماد انبار زرین گشایش می یابد. چرا که این انبار به خاطر نزدیکی به محل تولید سریعتر محصول را تحویل گرفته و سپرده می کند. فعلا اطلاعیه آغاز به کار سایر نمادهای گواهی  منتشر نشده است.

تناقضات آماری جهاد کشاورزی

وزیر جهاد: تولید زعفران از 350 تن در سال 97 به 500 تن رسیده است!

محمود حجتی در جلسه هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه در هیچ دوره ای در حوزه آب و خاک به اندازه دولت یازدهم و دوازدهم سرمایه گذاری نشد، گفت: بیش از دو میلیون هکتار از اراضی آبیاری مکانیزه شد. وی با بیان اینکه تولید زعفران از ٣٥٠ تن در سال گذشته، به ٥٠٠ تن رسیده است، گفت: تولید سیب ایران به ٤ میلیون تن و مرکبات به ٤.٥ میلیون تن رسیده است که نگرانی برای آنها وجود دارد و باید صادرات را رونق داد. به گفته حجتی، البته کارگروه هایی نیز به این منظور تشکیل شده تا بتوان مازاد تولید را ساماندهی و صادر کرد.

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد: تولید زعفران از 404 به 430 تن می رسد!

زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی نکات مهمی در خصوص وضعیت صنعت زعفران مطرح کرد. به گفته وی، تولید زعفران از ۴۰۴ تن در سال ۹۷ با رشد کمتر از ۱۰ درصدی به ۴۳۰ تن در سال ۹۸ می رسد.

توضیحات، اخبار و پیش بینی مهم مجری طرح گیاهان دارویی

وی همچنین از توقف کمک های توسعه ای به زعفران (توسعه کشت) خبر داد تا زمانی که بازار محصول گسترش یابد. وی از کشاورزان خواست به تولید سایر محصولات کم آب مثل زیره سیاه و … علاوه بر زعفران بپردازند. زینعلی توضیحاتی نیز در خصوص توسعه مکانیزاسیون در صنعت زعفران از جمله در کشت و خشک کردن کلاله ارائه کرد و درباره فراوری از ساخت دستگاهی با کارایی بالا در دانشگاه شریف خبر داد که احتمالا در سال جاری به بهره برداری می رسد. نکته خبری مهم دیگر بحث کاهش تعرفه واردات زعفران از سوی برخی کشورها در قالب تجارت ترجیحی است که می تواند موانع بزرگی را از پیش پای صادرات زعفران بردارد. هم اکنون برخی تجار برای دورزدن تعرفه های وضع شده بر محصولات ایرانی، زعفران را از طریق کشور ثالث صادر می کنند.

جزئیات بیشتر درباره اظهارات زینلی را اینجا بخوانید

اخرین اخبار درباره خرید توافقی

خرید توافقی زعفران توسط تعاون روستایی

به گزارش میزان، حسین شیرزاد رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در راستای حمایت از تولید کنندگان و رصد مداوم بازار و پایش مستمر قیمت زعفران با شروع فصل برداشت به ویژه در مراکز اصلی تولید نظیر استان‌های خراسان رضوی و جنوبی، خرید توافقی این محصول در دستور کار سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور قرار گرفته تا اقدامات عوامل واسطه و سودجو در بازار، قیمت زعفران را با شیب کاهنده و غیر منصفانه روبه‌رو نسازد.

با همکاری بانک کشاورزی مقرر شده تا خط اعتباری قابل ملاحظه‌ای در راستای خرید توافقی این محصول به منظور تأمین به هنگام منابع مالی اتحادیه‌های متقاضی خرید فراهم آید.

نهایی شدن موضوع خرید توافقی

اواسط هفته قبل با نامه نگاری جهاد کشاورزی موضوع خرید توافقی زعفران نهایی شد و قیمت تمام شده پوشال هم 8.2 میلیون تومان اعلام شد. اینجا بیشتر بخوانید

مداخله حداقلی

شیرزاد در گفتگوی دیگری ضمن اشاره به لزوم مداخله از موافقت سازمان برنامه با مداخله حداقلی در بازار خبر داد. اینجا بیشتر بخوانید.

آغاز طرح خرید حمایتی زعفران در خراسان رضوی از هفته آینده به صورت صدور گواهی سپرده

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: خرید حمایتی زعفران با هدف جلوگیری از افت قیمت و ضرر و زیان زعفرانکاران در استان از هفته آینده آغاز می شود. به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا اورانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: با توجه به شرایط مناسب تولید و به منظور جلوگیری از افت قیمت، ضرر و زیان زعفرانکاران، خرید زعفران به صورت صدور گواهی سپرده بورس کالایی در این استان انجام می‌شود. او تصریح کرد: به همین منظور مراکز خرید توسط سازمان تعاون روستایی استان از اوایل هفته آینده راه اندازی می‌شود. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: کشاورزان و زعفرانکاران نگران پرداخت وجوه خرید نباشند، زیرا پیش بینی‌های لازم در این زمینه انجام شده است.

ورود به موقع و مناسب تعاون روستایی بازار را متعادل می کند

حسینی عضو شورای ملی زعفران از ورود دولت به بازار این محصول استقبال کرد و افزود: اگر تعاون روستایی زعفران مازاد را خریداری و پول آن را به موقع به کشاورزان پرداخت کند، بازار متعادل می‌شود و مشکلات بعدی پیش نمی آید.  حسینی با اشاره به اینکه صادرات در حال حاضر وضعیت خوبی ندارد، به دو موضوع دیگر نیز اشاره کرد: نامتناسب بودن رشد تولید زعفران با رشد صادرات و مشکلات ارزی پیش روی صادرکنندگان.

سایر اخبار بازار زعفران

معرفی برند زعفران بهاباد یزد در قالب جشنواره پاییزه

سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان یزد گفت: چهارمین جشنواره استانی زعفران آبان ماه امسال به میزبانی بهاباد برگزار می‌شود. هما خورشیدی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان از یزد ،  هدف اصلی برگزاری جشنواره زعفران را معرفی و برند سازی محصول زعفران بهاباد عنوان کرد و افزود: توسعه شیوه کشت‌های نوین زعفران، معرفی جاذبه‌های بهاباد، ایجاد تحرک و نشاط اجتماعی با رویکرد گردشگری از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره است. سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان یزد ادامه داد: جشنواره زعفران بهاباد از ۱۶ آبان ماه آغاز و تا اول آذر ماه ادامه دارد. ۷۳۴ هکتار از مزارع استان یزد زیر کشت زعفران است که شهرستان بهاباد بیشترین سهم تولید طلای سرخ را در استان دارد و شهرستان‌های بافق، مهریز و ابرکوه نیز به ترتیب دیگر تولیدکنندگان عمده این محصول در استان محسوب می‌شوند.

مزایای بورسی شدن زعفران از زبان یک فعال بازار

فرزاد سحرخیز، عضو هیات مدیره گروه شرکت های زعفران سحرخیز با بیان اینکه حضور زعفران در بورس کالا، موجب افزایش شفافیت در معاملات می‌شود، گفت: ارتقای وضعیت استانداردهای نگهداری و امنیت زعفران، فروش آنلاین و صرفه جویی در زمان و هزینه‌های فرآیند فروش و زمینه سازی برای حضور زعفران ایران در بورس‌های خارجی، از دیگر ویژگی‌های مثبت حضور زعفران در بورس کالا است. ظرفیت انبارهای زعفران این شرکت به 7 تن رسیده است. به گفته عضو هیات مدیره گروه شرکت‌های زعفران سحرخیز برخی از ویژگی های مثبت حضور در انبار بورس کالا سحرخیز میباشذ:

– آموزش و مشاوره کاشت، داشت و برداشت

– تخفیف شهریه ثبت نام در دانشگاه علمی کاربردی سحرخیز برای سپرده گذاران زعفران و وابستگان را از دیگر مزایای تحویل زعفران به انبار بورس سحرخیز است.

– علاوه بر امکان مراجعه حضوری جهت سهولت امکان نوبت دهی آنلاین برای تعیین ساعت و روز مشخص تحویل زعفران به انبار فراهم میباشد.

نخستین بازار خرید و فروش گل زعفران در مشهد آغاز به کار کرد

 نخستین بازار خرید و فروش گل زعفران با هدف نظارت بر قیمت‌ها و همچنین کوتاه کردن دست دلالان در مشهد به بهره‌برداری رسید.

بخشدار مرکزی مشهد روز پنجشنبه در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: در این بازار که در مساحت ۸۰۰ متر مربعی ساخته  شده ۱۸ غرفه برای خرید و فروش زعفران ایجاد شده است. ابوطالب سرابیان افزود: بازار خرید و فروش زعفران در محل بلوار توس مشهد از امروز به مدت یک ماه فعال است.

آخرین اخبار بورس زعفران

قرار است هفته آینده اولین نمادهای زعفران تولید سال 98 راه اندازی شود.

روز دوشنبه نماد گواهی سپرده انبار زرین راه اندازی می شود. (اطلاعیه مربوطه) روز شنبه زعفران آتی پوشال و روز چهارشنبه زعفران اتی نگین راه اندازی خواهد شد.

نکته جالب در خصوص معاملات اتی ان است که وجه تضمین زعفران نگین به 160 هزار تومان کاهش یافته اما زعفران پوشال در 200 هزار تومان باقی مانده است!

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید