• صفحه خانگی
  • >
  • اخبار
  • >
  • آخرین وضعیت بازار گل و سرگل زعفران ؛ این روزها بازار گل تعیین کننده است

آخرین وضعیت بازار گل و سرگل زعفران ؛ این روزها بازار گل تعیین کننده است

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 16, 1398
  • اخبار
گل و سرگل زعفران

نظر اهالی بازار درباره شرایط گل و سرگل زعفران؛

در هرحال حاضر  «گل» است که وضعیت بازار را رقم می زند/ کشاورزان مجبور به ارزان فروشی گل هستند/ سود 2 میلیون دلالان از هر کیلو زعفران/ تعاون روستایی حافظ منافع صادرکنندگان هم باشد

یک فعال بخش خصوصی ضمن اشاره به تاثیرگذاری طرح خرید توافقی بر بازار تصریح کرد که امسال حجم تولید گل بسیار زیاد است و درباره بازار گل و سرگل زعفران گفت: در هرحال حاضر  «گل» است که وضعیت بازار را رقم می زند. این اظهارات در حالی است که قیمت گل زعفران در روزهای قبل بسیار کاهش و تا محدوده 30 هزار تومان و کمتر هم افت کرده بود. گفتنی است بعد از افت شدید قیمت گل در انتهای هفته قبل و اوایل هفته جاری، از میانه هفته بازار گل بهبود پیدا کرده و اکنون بهتر شده است. هم اکنون قیمت گل زعفران در محدوده هر کیلوگرم 50 هزار تومان و حتی بیشتر قرار دارد. گفتنی است از ابتدای هفته قبل با وجود افت شدید قیمت گل، قیمت زعفران در اثر خرید حمایتی توسط تعاون روستایی، افزایشی بود. لذا فاصله قیمت گل و سرگل بسیار زیاد شد. درباره افزایش قیمت گل،  حسینی دیگر فعال بازار هم نتیجه افزایش تولید و نبود ماشین آلات و انتقال گل به شهرهای دور را کاهش قابل توجه قیمت گل زعفران و کاهش کیفیت زعفرام دانست.

گل و سرگل زعفران

غلامرضا میری در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه خرید توافقی زعفران از روز گذشته آغاز شده و تا حدودی در وضعیت بازار تاثیرگذار بوده است، گفت: با توجه به اینکه الان در فصل برداشت گل قرار داریم این گل است که وضعیت بازار را تعیین می کند.

وی با بیان اینکه امسال حجم تولید بالاست و کشاورزان قادر به جداسازی زعفران نیستند و کارگر نیز برای این کار ندارند، افزود: بنابراین کشاورزان گل زعفران را می فروشند و از هر ۶۵ تا ۱۰۰ کیلوگرم گل یک کیلوگرم زعفران خشک استحصال می شود. بنابراین در هرحال حاضر  «گل» است که وضعیت بازار را رقم می زند.

قیمت گل بین 30 تا 50 هزار تومان/ سود 2 میلیونی دلالان از خرید گل

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت هرکیلوگرم گل بین ۳۰ هزار تا ۵۰ هزارتومان است، ادامه داد: در آغاز فصل برداشت و عرضه محصول نوبرانه به بازار قیمت هرکیلوگرم گل بین ۱۵۰ تا ۱۷۰ هزارتومان بود اما چون کشاورزان قادر به جداسازی نیستند و امکان نگهداری طولانی مدت گل را هم ندارند دلالان با نرخ های بسیار کم محصول آنان را خریداری می کنند.

میری گفت: دلالانی که گل را با قیمت های نازل از کشاورزان می خرند هرکیلوگرم زعفران حاصل از آن را بین ۷ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان تا ۸ میلیون و ۵۰۰ هزارتومان در بازار عرضه می کنند و در هرکیلوگرم حداقل ۲ میلیون تومان سود می کنند.

وی درباره اینکه چرا کشاورزان توان جداسازی گل را ندارند، توضیح داد: امسال حجم تولید بسیار زیاد است، کشاورزان بدلیل دستمزد بالای کارگر، توان گرفتن کارگر ندارند و خودشان نیز نمی توانند این حجم از محصول را جداسازی کنند.

تولید امسال به 430 تن می رسد

همزمان علی حسینی دیگر فعال بازار و عضو شورای ملی زعفران با اشاره به افزایش تولید زعفران درسال جاری، اظهار کرد: امسال ۴۳۰ تن زعفران در سطحی بین ۱۱۳ تا ۱۱۵ هزار هکتار تولید می‌شود. وی یادآرو شد: در سال گذشته نزدیک ۴۰۴ تن زعفران در سطح ۱۱۳ هزار هکتار تولید شد که از این میزان ۲۸۰ تن زعفران به ارزش ۳۵۱ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده است.

حسینی نتیجه افزایش تولید و نبود ماشین آلات و انتقال گل به شهرهای دور را کاهش قابل توجه قیمت گل زعفران عنوان کرد. وی گفت: قیمت خرید هر کیلوگرم گل زعفران از ۱۲۰ هزار تومان به ۴۰ تا ۵۵ هزار تومان کاهش یافته است. حسینی از دیگر پیامدهای مشکلات ذکر شده را افزایش حضور دلالان در مزارع زعفران دانست. درباره تولید زعفران اینجا بیشتر بخوانید. همچنین پیش بینی شده است که تولید زعفران تا 2050 نصف شود (اینجا)

تعاون روستایی حافظ منافع صادرکنندگان هم باشد

حسینی روز پنج شنبه در گفتگو با ایسنا نیز با اشاره به طرح خرید توافقی گفت:  سازمان تعاون روستایی در این موقعیت باید هم حافظ منافع صادرکنندگان و هم تولیدکنندگان باشد و این سازمان نباید به این امید زعفران را خریداری کند که قیمت‌ها را بالا ببرد و سپس بفروشد، بلکه باید منصفانه عمل کند و این محصول را به همان قیمتی که از کشاورزان خریداری می‌کند، در اختیار صادرکنندگان قرار بدهد.

زعفران نباید از دلال خریداری شود

عضو شورای ملی زعفران افزود: بیش از ۷۰ درصد زعفران‌کاران کشور سطح زیر کشت آنها حداکثر یک هکتار است؛ بنابراین کسی که یک هکتار یا کمتر از این میزان سطح زیر کشت دارد، معادل ۵ تا ۷ کیلو زعفران برای فروش دارد. فردی که به سازمان تعاون روستایی مراجعه می‌کند و می‌گوید ۵۰ کیلو زعفران برای فروش دارد، کشاورز نیست و باید این سازمان تمرکز خود را بر خرید این محصول از کشاورزان بگذارد.

کشاورزان، مجبور به ارزان فروشی

وی درباره وضعیت بازار گل و سرگل زعفران ، معضل حال حاضر کشاورزان را ماندن گل‌های زعفران بر روی زمین دانست و خاطرنشان کرد: کشاورزان به دلیل ماندن گل‌های زعفران بر روی زمین مجبور می‌شوند که زعفران را به قیمت ارزان بفروشند، سپس دلالان این محصول را در حاشیه شهرها پس از پاک‌کردن می‌خواهند به سازمان تعاون روستایی بفروشند.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید