گرمای تابستان و سرمای زودرس زمستان، بلای جای زعفران

معضلات 4 گانه کشت زعفران از زبان یک مقام محلی

گرمای تابستان و سرمای زودرس زمستان، بلای جای زعفران

به گفته یک مقام محلی در استان خراسان رضوی “نبود نگاه علمی و صنعتی و نبود ارتباط با مراکز دانشگاهی”، “تغییرات اقلیمی”، “روش های سنتی داشت و برداشت” و “نوسانات دستمزد و هزینه های برداشت و فرآوری” از مهمترین معضلات پیش روی صنعت زعفران است.

حسین زاده درباره تغییرات اقلیمی گفت: تغییرات شدید اقلیمی و گرمای شدید در فصل تابستان موجب تاخیر در باردهی پیاز زعفران  و سرمای زیاد و زودرس در فصل پاییز و زمستان و همزمانی آن با برداشت زعفران به طور معمول موجب خسارت کشاورزان و زعفران داران می شود.

 مدیر جهاد کشاورزی گناباد نبود نگاه علمی و صنعتی و تغییرات اقلیمی را از موانع و مشکلات توسعه کیفی کشت زعفران در این شهرستان دانست. علیرضا حسین زاده روز دوشنبه در همایش زعفران و خرید حمایتی در گناباد افزود: با وجود قدمت و ظرفیتهای بالقوه و بالفعل این شهرستان در تولید زعفران ولی تاکنون از این ظرفیتها از جمله از ظرفیت دانشگاهها و مراکز آموزش عالی و صنعت برای کشت و برداشت این محصول بهره گرفته نشده است و ارتباط آنها حلقه مفقوده توسعه این بخش به شمار می رود.

روش های شیارزنی و سله شکنی، سنتی است

وی ادامه داد: هنوز هم به همان روشهای شیارزنی و سله شکنی اولیه در مزارع زعفران عمل می شود و چون بخش اعظم زمینهای زیر کشت زعفران خرده مالکی است امکان آبیاری تحت فشار و مکانیزه در آنها وجود ندارد و بخش صنعت و دانشگاهها و مراکز آموزش عالی باید ارتباط و تعامل بهتری با بخش کشاورزی به خصوص در تولید، کشت و برداشت زعفران گناباد داشته باشند.

تغییرات اقلیمی؛ گرمای تابستان و سرمای زودرس زمستان، بلای جان زعفران

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: تغییرات اقلیمی و حوادث پیش بینی نشده مانند سیل، توفان، سرمازدگی و گرمازدگی از مشکلات مهم بخش کشاورزی گناباد است که در این میان کشت زعفران با معضلات بیشتری دست به گریبان است.

حسین زاده افزود: تغییرات شدید اقلیمی و گرمای شدید در فصل تابستان موجب تاخیر در باردهی پیاز زعفران  و سرمای زیاد و زودرس در فصل پاییز و زمستان و همزمانی آن با برداشت زعفران به طور معمول خسارتهای زیادی برای زعفرانکاران گنابادی به دنبال دارد.

نوسانات هزینه برداشت و فراوری گل

وی ادامه داد: نوسانات هزینه برداشت و پَر کردن گل زعفران در مناطق اطراف از دیگر مسائل و مشکلات این بخش در گناباد است که باعث می شود زعفران این شهرستان همواره تحت تاثیر اثرات مثبت و منفی شهرهای اطراف قرار گیرد که از جمله آن می توان به افزایش هزینه های کارگری اشاره کرد.

مدیر جهاد کشاورزی گناباد گفت: با توجه به دستمزد  ۳۰۰ هزار ریالی برای برداشت و پَر کردن هر کیلوگرم گل زعفران در گناباد تنها ۳۰۰ میلیارد ریال در طول سال زراعی صرف هزینه کارگری برداشت و پَر کردن ۱۲ تن زعفران در این شهرستان می شود که  ۹۰  درصد این مبلغ نصیب مردم گناباد می شود و همین مقدار، عایدی گل زعفران ارسالی از دیگر نقاط و شهرستانهای همجوار به این شهرستان است.

سهم 32 درصدی هزینه برداشت و فراوری از قیمت فروش زعفران

گفتنی است از هر ۸۵ کیلوگرم گل زعفران به طور معمول یک کیلوگرم زعفران خالص برداشت می شود. لذا هزینه برداشت و فراوری (30 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم) یک کیلوگرم زعفران خالص خشک حدود 2.5 میلیون تومان است. لذا 32 درصد از قیمت زعفران (با توجه به قیمت 8 میلیون تومانی فعلی) صرف دستمزد برداشت و پرکردن می شود. با احتساب هزینه های آبیاری، کود و سموم، سله شکنی، وجین و … سود سهم هزینه ها از سود کشت زعفران بسیار بیشتر می شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید