برنامه توسعه کشت زعفران متوقف شده است

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 13, 1398
  • اخبار

سه خبر خوب درباره تولید و صادرات زعفران

رشد 1 درصدی صادرات زعفران و پیشبینی رشد فقط 4 درصدی تولید در خراسان رضوی

برنامه توسعه کشت زعفران متوقف شده است

در حالیکه برخی آمارهای اولیه از افت صادرات زعفران در سال جاری حکایت داشت، اخرین امار اعلام شده توسط مقامات جهاد کشاورزی استان خراسان رضوی تصریح بر رشد 1 درصدی صادرات در نیمه نخست سال از این استان دارد. همزمان برنامه توسعه کشت زعفران هم متوقف شده است ( و صرفا به افزایش عملکرد پرداخته خواهد شد). پیش بینی جهاد کشاورزی برای افزاییش تولید در سال جاری هم فقط 4 درصد است. پیشتر اظهارات متناقضی در خصوص سیاست جهاد کشاورزی در خصوص توسعه کشت زعفران مطرح شده بود (اینجا بیشتر بخوانید). پیش بینی رشد 4 درصدی در خراسان رضوی در حالی است که پیش بینی های بیشتری هم ارائه شده است (از 10 تا 25 درصد؛ اینجا بیشتر بخواید )

برنامه ای برای توسعه کشت زعفران وجود ندارد

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خراسان رضو ی در گفتگو با ایرنا تاکید کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و خشکی استان خراسان رضوی به هیچ وجه برنامه ای برای توسعه کشت محصول زعفران وجود ندارد و در این عرصه برنامه کاری صرفا سوق دادن کشاورزان به ایجاد و راه اندازی مزارع آرمانی است که در این قالب هم پیاز مرغوب مورد استفاده قرار گیرد و هم زمان بندی کشت، تغذیه و مدیریت مزرعه به روش های نوین انجام شود.

صادرات ۱۱۷.۵ تن زعفران

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه زعفران محصولی راهبردی و مهم برای کشور محسوب می شود و صادرات آن نیز به عنوان یکی از مهمترین صادرات غیر نفتی است افزود: طی نیمه نخست امسال ۱۱۷.۵ تن زعفران تولیدی خراسان رضوی به کشورهای دیگر صادر شد. صالحی گفت: این میزان صادرات محصول راهبردی زعفران از خراسان رضوی در مقایسه با مدت مشابه پارسال یک درصد رشد را نشان می دهد.

صالحی ادامه داد: در نیمه نخست سال گذشته معادل ۱۱۵ تن میزان محصول زعفران تولیدی استان به کشورهای خارجی صادر شده است.

معاون جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: زعفران این استان به حدود ۵۰ کشور دنیا صادرات می شود که از آن جمله می توان به کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس اشاره کرد.

پیش بینی افزایش 4 درصدی تولید زعفران

صالحی افزود: پارسال سطح زیر کشت زعفران در خراسان رضوی ۸۷ هزار و ۷۵۰ هکتار بود که از این سطح، ۲۹۸ تن محصول برداشت شد و امسال نیز ۹۰ هزار هکتار از مزارع خراسان رضوی به کشت زعفران اختصاص یافته است که پیش بینی افزایش حدود چهار درصدی تولید زعفران را داریم و البته میزان برداشت آن وابسته به شرایط آب و هوایی است.

منبع خبر: ایرنا

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید