• صفحه خانگی
  • >
  • یادداشت ها
  • >
  • در پی تاخیر در اعلام و اجرای خرید حمایتی رخ داد: سقوط قیمت گل به محدوده 30 هزار تومان

در پی تاخیر در اعلام و اجرای خرید حمایتی رخ داد: سقوط قیمت گل به محدوده 30 هزار تومان

قیمت گل - بازار گل زعفران

قیمت پایین گل زعفران و نارضایتی کشاورزان با وجود اعلام خرید حمایتی

سقوط قیمت گل به محدوده 30  هزار تومان

مگر فصل برداشت زعفران، سیل و زلزله است که قابل پیش بینی نباشد؟

در حالیکه خرید حمایتی زعفران از پنج شنبه گذشته اعلام شد و از امروز آغاز می شود و قیمت زعفران اندکی بهبود یافته، قیمت گل زعفران همچنان در سراشیبی قرار دارد. البته بارندگی ها بر این موضوع بی تاثیر نبوده اما گزارش های بسیاری وجود دارد که از سقوط قیمت ها به زیر 100 هزار تومان به ازای هر من (3 کیلوگرم) حکایت دارد.

متاسفانه تاخیر بسیار زیاد در تصویب، اعلام و اجرای طرح خرید توافقی باعث شده است که در اوج فصل کشاورزان مجبور به فروش گل خود به قیمت بسیار کم شوند و اکنون قیمت گل در محدوده 30 تا 50 هزار تومان اعلام می شود. معلوم نیست فواید خرید حمایتی برای چه کسانی خواهد بود؟ ای کاش این طرح زودتر اعلام و اجرا می شد تا این روزها کشاورزان مجبور به فروش محصول به کمتر از نصف قیمت نباشند. البته برداشت زعفران هنوز در میانه فصل است و گلدهی بسیاری مناطق باقیمانده است اما در هر حال، فصل برداشت زعفران یک موضوع غیرمنتظره نبود که مسئولین را غافلگیر کند.

از آماده باش پارسال در قیمت های بالا تا تاخیر امسال در قیمت های پایین

تاخیر عجیب جهاد کشاورزی در سال جاری در حالی است که سال گذشته در قیمت بالای 10 میلیون تومانی برای زعفران و قیمت بالای 100 هزار تومان برای قیمت گل ، تعاون روستایی و جهاد کشاورزی اعلام کردند به محض افت قیمت ها ورود می کنند و به صورت اماده باش بودند.

آذرماه گذشته شیرزاد مدیرعامل تعاون روستایی در حالیکه قیمت ها 8 تا 13 میلیونی زعفران را مناسب می دانست، افزود:در حال حاضر چهار اتحادیه ملی و دو اتحادیه مرکزی در بازار زعفران حضور دارند و بازار از تعادل نسبی برخوردار است لذا نیازی نیست این اتحادیه‌ها وارد بازار شوند اما به هرحال سیاست سازمان تعاون روستایی بنا بر این است که هر وقت تشخیص دهد بازار زعفران دچار تقلیل قیمت‌ها شده اتحادیه‌ها را وارد بازار کند چرا که حمایت از کشاورز وظیفه ما است. (منبع خبر: اینجا) وی در سال 97 که قیمت ها نسبتا مناسب بود از آمادگی برای مداخله و برگزاری جلسات لازم هم خبر داده بود (اینجا)

اما امسال با وجود افت قیمت ها به مقادیر بسیار کمتر در اعلام و اجرای خرید توافقی تاخیر شد. گویا برخی دوست داشتند، بعد از زمین خوردن قیمت ها و کشاورز، مثل سوپرمن وارد شوند و خود را ناجی معرفی کنند؛ دریغ از اینکه نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی!

گزارش های متعددی درباره افت قیمت گل مخصوصا در بازار دیروز جمعه وجود دارد از جمله به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، بنا به گزارشات مردمی دیروز جمعه ۱۰آبان ماه در بازار گل شهر کدکن هر سه کیلو (من) گل زعفران در حدود ۹۰هزار تومان در حال معامله شدن بوده است. این تعیین قیمت بستگی به عیار گل و ماندگاری آن و همچنین باران زدگی و مقدار موجود در بازار دارد. خریداران، بارندگی های دیروز را عامل افت قیمت گل زعفران می دانند. این کاهش قیمت، زعفران کاران منطقه را با تمایل نداشتن به فروش همراه کرده است و به امید افزایش قیمت در روزهای آینده هستند. پرکنی زعفران به دلیل کمبود نیروی انسانی نیز هزینه زیادی برای کشاورز به دنبال دارد. لذا بسیاری مجبور به فروش گل زعفران خود هستد.

قیمت گل - بازار گل زعفران
قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید