رشد قابل توجه صادرات زعفران در آبان ماه

میری صادرات زعفران - رونق بازار داخلی زعفران

شواهد جدید از صادرات و پیش بینی تولید زعفران چه می گوید؟

رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خبر داد: رشد قابل توجه صادرات زعفران در آبان ماه

رشد 10 تا 15 درصدی تولید در سال جاری / خرید حمایتی آغاز نشده است!

نایب رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به اینکه آمار دقیقی از میزان صادرات در دسترس نیست، بیان کرد: البته برآورد‌ها حاکی از آن است که صادرات زعفران در آبان رشد قابل توجهی داشته باشد. صادرات زعفران در نیمه اول امسال نیز با وجودد عملکرد ضعیف در ماه های ابتدایی، در کل نیمه اول سال مثبت بوده است (صادرات از خراسان رضوی) و بر خلاف پیش بینی ها کاهشی نبود.

جزئیات بیشتر درباره تخمین ها از تولید زعفران را اینجا بخوانید

میری، از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی تولید خبر داد و گفت: سال گذشته وزارت جهاد کشاورزی مجموع تولید زعفران را ۴۰۰ تن اعلام کرد که امسال به سبب افزایش سطح زیر کشت، راندمان تولید و شرایط مناسب جوی در ابتدای سال برآورد شده است که تولید زعفران نسبت به مدت مشابه سال قبل حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد رشد کند، اما میزان دقیق آن پایان فصل اعلام خواهد شد.

غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت عرضه طلای سرخ در بورس کالا اظهار کرد: هم اکنون زعفران در بورس کالا به صورت فیزیکی و آتی عرضه می‌شود. وی حداقل قیمت هر کیلو زعفران را ۶ میلیون تومان و حداکثر ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: قیمت‌های فعلی بازار در مقایسه با ابتدای فصل برداشت ۱۰ تا ۱۵ درصد افت داشته است.

خرید توافی آغاز نشده است

میری در این مصاحبه که روز چهارشنبه منتشر شد، با اشاره به اینکه خرید توافقی زعفران آغاز نشده است، بیان کرد: اگرچه امسال وزارت جهاد کشاورزی از طریق سازمان تعاون روستایی در نظر دارد با هدف تنظیم بازار، زعفران تولیدی کشاورزان را خریداری کند، اما هم اکنون به سبب نبود زیرساخت‌های لازم این اتفاق نیفتاده است.

نایب رئیس شورای ملی زعفران ادامه داد: سازمان تعاون روستایی در ابتدا تنها ۳۰ درصد قیمت زعفران خریداری شده را پرداخت می‌کند، اما به سبب آنکه قیمت خرید توافقی نسبت به نرخ بازار ۱۰ درصد بالاتر است؛ بنابراین همین امر از زیان تولیدکنندگان و افت چشمگیر قیمت در بازار جلوگیری می‌کند.

وی قیمت خرید توافقی هر کیلو زعفران از کشاورزان را از ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا ۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: از مسئولان امر انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر با فراهم شدن زیرساخت ها، خرید توافقی را آغاز کنند. متن کامل اظهارات میری را اینجا بخوانید

همزمان علی حسینی دیگر فعال بازار و عضو شورای ملی زعفران با اشاره به افزایش تولید زعفران درسال جاری، اظهار کرد: امسال ۴۳۰ تن زعفران در سطحی بین ۱۱۳ تا ۱۱۵ هزار هکتار تولید می‌شود. وی یادآرو شد: در سال گذشته نزدیک ۴۰۴ تن زعفران در سطح ۱۱۳ هزار هکتار تولید شد که از این میزان ۲۸۰ تن زعفران به ارزش ۳۵۱ میلیون دلار به کشورهای هدف صادر شده است.

گفتنی است حسینی و میری پیشتر پیش بینی تولید 500 تن زعفران در سال جاری داشتند که اکنون با وجود شواهد از رشد تولید پیش بینی خودد را اصلاح و در محدوده 430 تا 450 تن قرار داده اند.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید