سه دستگاه برداشت زعفران و یک درستگاه فرآوری در راه است

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 24, 1398
  • اخبار
راهنمای جامع کشت زعفران

مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

ساخت 3 دستگاه برداشت و یک دشتگاه فرآوری زعفران؛ رونمایی در سال آینده

دستگاه های جدید کارامد خواهند بود؟

3 دستگاه برداشت زعفران توس گروه های مختلف ساخته شده است و طبق اعام مجری طرح گیاهان دارویی سال آینده رونمایی خواهد شد. باید دید تلاش های متعدد برای رفع این مشکل به نتیجه خواهد رسید.

زینلی مجری طرح گیاهان دارویی با بیان اینکه معادل ۳۰ درصد از گل زعفران به دلیل برداشت دیرهنگام و نبود نیروی کارگر، بر روی زمین می‌ماند که این موضوع خسارت شدیدی به کشور وارد می‌کند، ادامه داد: در سال جاری سه نوع دستگاه برای برداشت مکانیزه گل زعفران ساخته شده که یکی از آنها در هفته آینده رونمایی می‌شود، یک مورد دیگر هم در گذشته رونمایی شده و نوع دیگر این سه دستگاه نیز، منتظر این است که شرکت دانش بنیان این دستگاه توسط بخش خصوصی خریداری شود. هر کدام از این سه دستگاه توانایی این را دارند که روزی یک هکتار برداشت گل زعفران داشته باشند.

زینلی افزود: تا سال آینده برداشت کُلاله از گل زعفران هم مکانیزه می‌شود که در این صورت هم هزینه‌های تولید زعفران به شدت کاهش می‌یابد و هم خسارات عدم برداشت گل زعفران توسط کشاورز به خاطر کمبود نیروی کارگر جبران خواهد شد.

وی در پایان با بیان اینکه کاشت زعفران کاملا مکانیزه شده است،گفت: اکنون ماهانه معادل ۳۰ تن زعفران به خارج از کشور صادر می‌شود

گفتنی است تلاش ها زیادی برای ساخت دستگاه برداشت زعفران انجام شده است که تاکنون هیچکدام موفقیت آمیز نبوده است و نتوانسته جایی در بازار پیدا کند. باید دید طرح های جدید می توانند این مشکل را برطرف کرده و بعد از اختراع و تولید، نظر بازار را هم جلب کنند. علاوه بر دستگاه برداشت زعفران ، دستگاه فراوری نیز محل تلاش بسیاری از مخترعان و شرکت ها بوده است که جز مورد اخیر در دانشگاه صنعتی شریف، عمدتا ناموفق بوده است. درباره دستگاه های فراوری زعفران اینجا بیشتر بخوانید

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید