اعلام جزئیاتی از فرآیند خرید توافقی زعفران

مراکز خرید حمایتی زعفران - فرآیند خرید توافقی زعفران

اعلام جزئیاتی فرآیند خرید توافقی زعفران

از صدور گواهی سپرده تا چک مدتدار/ وعده پرداخت پول تا کمتر از 2 ماه

تفاوت های خرید امسال با سال 96

جزئیاتی درباره فرآیند خرید توافقی زعفران اعلام شده است که بر اساس ان خرید فقط از طریق صدور گواهی سپرده بورسی بورسی اجام می شود. هزینه های آزمون محصول بر عهده کشاورز است و در صورت عدم فروش محصول در بورس چک مدتدار برای کشاورز صادر می شود. فعلا بورس کالا هم اطلاعیه ای منتشر نکرده است. این شرکت در سال 96 اطلاعیه ها و توضیحات زیادی ددر این خصوص منتشر کرد و البته بعد از اعتراض کشاورزان به خاطر عدم تسویه به موقع منابع و مسائل دیگر، موردانتقاد هم قرار گرفت. طبق آنچه به صورت پراکنده عنوا یا منتشر شده، امسال خرید فیزیکی ( که در سال 96 به صورت 40 درصد نقد و 60 درصد نسیه بود) هم وجود ندارد و صرفا گواهی سپرده صادر می شود. موضوعی که در صورت تسریع در آزمایش و پرداخت به موقع پول کشاورزان، مشکلی ایجاد نمیکند و نیازی به خرید فیزیکی وجود ندارد.

جزئیات اعلام شده در رسانه های مختلف برای فرآیند خرید توافقی زعفران به این شرح است:

کشاورزان به جهاد کشاورزی مراجعه و معرفی نامه دریافت می کنند(ظاهرا در این مرحله مشخص می شود که فرد چه میزان زمین دار د و به چه میزا می تواند زعفران بفروشد تا از ورود افراد دلال و غیرکشاورز به طرح خودداری شود. حال ایکه بمنای تشخیص چیست محل سوال است؛ آیا مستندات همه کشاورزان وجود دارد؟)

سپس با در دست داشتن معرفی نامه ( که در ان میزان زعفران مشخص شده) و مدارک هویتی (اصل و کپی کارت ملی) به مراکز خرید مراجعه می کنند (فهرستی از مراجع خرید مشاهده نشده است/ برخی مراجع اعلام کرده اند که به انبارهای بورسی (در تربت و مشهد مراجعه کنید و برخی گفته اند به تعاون روستایی منطقه بروید)

برای انجام آزمون و سطح بندی و مشخص شدن نوع زعفران که از هر محموله دو بسته 5 گرمی یکی بسته شاهد و دیگری جهت آزمایشگاه برداشت میشود.  هزینه های آزمایش به عهده خود کشاورز است،

 قبض انبار تبدیل به گواهی سپرده کالایی می‌شود.

اعلام شده است که در صورت تمایل بعد از سه روز اگر زعفران به قیمت گواهی سپرده فروخته نشد، انباردار ترخیص دارایی می کند و به نماد خرید حمایتی قبض انبار میزند و، کشاورز چک مدت دار دریافت می کند.

درباره دوره بازپرداخت پول کشاورزان هم توضیحات رسمی و عمومی منتشر نشده است. تنها خدادادی رییس اداره تعاون روستایی گفته است که طبق موافقتنامه سازمان برنامه و بودجه ، انشالله در کمتر از دوماه پس از دریافت زعفران کشاورزان ، کل پول این عزیزان پرداخت خواهد شد.

آخرین اخبار و نرخ های خرید توافقی را اینجا بخوانید

فرآیند خرید توافقی زعفران

تفاوت های خرید امسال با سال 96

این در حالی است که در سال 96 دو نوع خرید انجام می شد. یکی خرید فیزیکی به صورت 40 درصد نقد و 60 درصد نسیه (از محل فروش محصول یا تسهیلات) و خرید از طریق گواهی سپرده بورسی به صورت 30 درصد نقد و 70 درصد 3 ماهه (در صورت عدم فروش محصول در بورس، تعاون روستایی مابقی را هم خریداری میکرد و پول کشاورز را می داد). (جزئیات بیشتر). البته در پرداخت پول کشاورزان تاخیر بسیاری شد و بسیاری از کشاورزان هم معترض شدند. متاسفانه بورس کالا هم هیچ اطلاعیه رسمی در این خصوص (برای سال 98) منتشر نکرده است.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید