• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • مطالبه گسترده کشاورزان و بخش خصوصی در خصوص دستگاه فرآوری زعفران ( گل پاک کن زعفران )

مطالبه گسترده کشاورزان و بخش خصوصی در خصوص دستگاه فرآوری زعفران ( گل پاک کن زعفران )

  • توسط دنیای زعفران
  • آبان 16, 1398
  • گزارش
گل پاک کن زعفران

مطالبه گسترده کشاورزان و بخش خصوصی در خصوص دستگاه فرآوری (گل پاک کن ) زعفران

سود زعفران در جیب دلالان / دولت برای دستگاه گل پاک کن از تیم دانشگاه شریف حمایت کند/ 15 سال است که دنبال دستگاه فراوری هستیم/ نبود نیروی کار و ماشین آلات فرآوری ، زعفران را تهدید می کند

نبود ماشین آلات چه آسیب هایی به زعفران و کشاورزان وارد می کند؟

نیاز به ماشین آلات و دستگاه فرآوری یا همان گل پاک کن زعفرا یا گلپرکن ، یکی از مهمترین کلیدواژه های مصاحبه ها و پیامهای مردمی و کشاورزان در خصوص زعفران است. افزایش شدید تولید گل (یا همزمان شدن گلدهی سطح قابل توجهی از مزارع) باعث کمبود شدید نیروی کار، افزایش شدید دستمزد، انتقال گل به مناطق مختلف به فاصله های زیاد و کاهش شدید قیمت گل شد. برخی معتقدند این اتفاق که ناشی از نبود ماشین آلات کارامد است باعث افت کیفیت زعفران تولیدی هم می شود؛ چرا که زعفران هرچه سریعتر برداشت و فراوری شود، با کیفیت تر خواهد بود. لذا آسیب نبود ماشین آلات و انبوه تولید گل فقط به کشاورزان نیست بلکه محصول تولیدی و نهایتا کیفیت و بازار آن را هم تحت تاثیر قرار می دهد. در ادامه برخی اظهار نظرها در این خصوص را می خوانیم.

سود اصلی به جیب دلال می رود چون دستگاه گل پاک کن زعفران نداریم

میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران روز سه شنبه در گفتگو با مهر با اشاره به اینکه امسال تولید گل زیاد است و نیاز به ماشین آلات فرآوری بسیار بیشتر احساس می شود، به برآورد تولید حدود ۵۰۰ تن زعفران در سالجاری اشاره کرده و ادامه داد: حداقل ۲۵۰ تن از این زعفران را کشاورزان به دلالان می فروشند و سود ۲ میلیون تومانی دلالان در هرکیلوگرم (از این ۲۵۰ تن محصول) رقم بسیار بالایی می شود. این درحالی است که کشاورزان در تنگنای مالی قرار دارند.

15 سال از که تولید دستگاه فرآوری را دنبال می کنیم

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه بیش از ۱۵ سال است که تولید دستگاه جداسازی کلاله زعفران را در کشور دنبال می کنیم، افزود: متاسفانه دولت ها به این مساله اهمیتی نمی دهند در صورتی که اگر چنین دستگاهی وجود داشته باشد علاوه بر افزایش سرعت برداشت و راندمان تولید، آلودگی محصول نیز کاهش می یابد.

میری با تاکید بر اینکه ایران مهد زعفران دنیاست و این دستگاه باید در داخل کشورمان طراحی و ساخته شود، افزود: دولت می تواند از دانشگاه های صنعتی از جمله دانشگاه شریف بخواهد که چنین دستگاهی را طراحی کرده و بسازند و اگر کسی باشد که تضمین کند چنین دستگاهی را خواهد ساخت خود بنده حاضرم برای آن سرمایه گذاری کنم اما در گذشته کسانی بودند که اعلام آمادگی کردند ولی موفق به ساخت آن نشدند.

طرح جامع زعفران ۱۰ سال است که خاک می خورد!

وی با بیان اینکه هم اکنون به بیش از ۵ هزار دستگاه جداسازی نیاز داریم، گفت: این کار می تواند باعث یک اشتغال زایی گسترده نیز شود. میری با اشاره به اینکه طرح جامع زعفران در سال ۸۸ در مجلس و دولت به تصویب رسیده است، ادامه داد: در آن طرح نیز به لزوم وجود این دستگاه اشاره شده اما متاسفانه طرح حدود ۱۰ سال است که خاک می خورد و ریالی نیز اعتبار به آن تعلق نگرفته است. (متن کامل مصاحبه و منبع خبر ؛ اینجا )

گل پاک کن زعفران

کمبود نیرو و نبود ماشین‌آلات برداشت زعفران را تهدید می‌کند

همزمان (روز سه شنبه 14 آبان)، یک عضو شورای ملی زعفران، در گفتگو با ایلنا گفت: تولید زعفران در سالجاری افزایش یافته است، اما کمبود نیرو و ماشین‌آلات کیفیت محصول امسال را تهدید می‌کند.

حسینی با تاکید بر اینکه افزایش تولید می‌توانست نویدبخش افزایش صادرات و ارزآوری باشد، گفت: اما مشکلاتی با افزایش تولید اتفاق افتاده است که کیفیت محصول را تهدید می‌کند. وی کمبود نیرو و نبود ماشین‌آلات برداشت را عواملی برشمرد که کیفیت تولید امسال را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

مزد کارگر 3 برابر شده است

به گفته حسینی؛ کمبود کارگر برداشت محصول و کارگر پرک کردن، موجب شده که بخش زیادی از گل‌های زعفران بر زمین‌های زراعی باقی بماند که موجب کاهش کیفیت محصول و افزایش ضایعات خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مزد کارگر بیش از ۳ برابر شده است، ‌افزود: در ابتدای فصل برداشت، کارگران برای پرک کردن هر کیلوگرم زعفران ۷ هزار تومان دریافت می‌کردند درحالی اکنون به بیش از ۲۵ هزار تومان رسیده است.

درباره لزوم مکانیزاسیون هشدار داده بودیم

وی افزود: گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی از دلالان از شهرهای دور برای خرید به مناطق تولیدکننده زعفران می‌آیند. حسینی با بیان اینکه حمل گل زعفران در فواصل دور نیز بر کاهش کیفیت تاثیر خواهد گذاشت، افزود: این مشکلات قابل پیش‌بینی بود و با افزایش سطح کشت درباره لزوم مکانیزاسیون برداشت و فرآوری به جهادکشاورزی هشدار داده بودیم.

تعاون روستایی ورود کند

 این عضو شورای ملی زعفران خواستار اقدام سازمان تعاون روستایی ایران برای تامین ماشین‌آلات مورد نیاز برای برداشت محصول و گل پاک کن زعفران شد. وی تامین ماشین‌آلات را از وظایف ذاتی این سازمان برای بهبود بهره‌وری، افزایش کیفیت و کاهش ضایعات محصولات کشاورزی عنوان کرد.(منبع خبر: اینجا )

درباره ماشین آلات و گل پاک کن زعفران ، اینجا بیشتر بخوانید

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید