با حدود 25 شرکت تعاونی در 6 استان آغاز به کار کرد
اتحادیه ملی شرکتهای تعاونی زعفران کاران ایران
طبق اعلام معاون وزیر جهادکشاورزی تشکل زعفران کاران ایران (اتحادیه ملی شرکت های تعاونی زعفران کاران ) با حدود ۲۵ شرکت تعاونی در ۶ استان آغاز به کار کرده است. شیرزاد درباره نقشها و ماموریتهای این تشکل جدید به مواردی نظیر توانمندسازی زعفرانکاران، پیگیری مطالبات کشاورزان، در بازاریابی، ایجاد تعادل و تنظیم بازار و پیگیری جهت دسترسی آسان به نهادههای کشاورزی اشاره کرد.
گفتنی است اواخر اذرماه، معتمد، معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، از تصمیم برای ایجاد یک تشکل جدید در زعفران خبر داده و گفته بود: وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته تصمیم گرفت تشکل تخصصی با عنوان “زنجیره زعفران” ایجاد کندتا از یک طرف تولیدکنندگان در آن سهیم بوده و نقش آفرینی کنند و از طرف دیگر تجار و بازرگانان حضور داشته باشند.
نقش های تشکل جدید
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاعرسانی وزارت جهاد کشاورزی، آقای حسین شیرزاد با بیان این که مهمترین نقشی که این تشکلها میتوانند در زمینه توانمندسازی زعفرانکاران ایفا کنند، پیگیری مطالبات کشاورزان از بخش دولتی و سایر بخشهاست، افزود: همچنین این تشکلها میتوانند در تعامل با سایر بخشهای اقتصادی کشور به رفع مشکلات، موانع و چالشهای پیش روی زعفرانکاران بپردازند.
کمک به تعادل و تنظیم بازار
معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در همین چارچوب و به منظور دفاع از حقوق و منافع تولیدکنندگان زعفران، پشتیبانی از زنجیره تأمین و تولید و ارزش صنعت زعفران تشکیل اتحادیه ملی یک ضرورت قطعی است. این تشکل به ویژه در بازاریابی، ایجاد تعادل و تنظیم بازار زعفران میتواند مؤثر باشد.
اموزش کشاورزان و کمک به بازاریابی
وی ادامه داد: از سوی دیگر این اتحادیه در همکاری و تعامل با بخشهای دولتی و غیردولتی میتواند اقداماتی از قبیل آموزش و انتقال اطلاعات علمی روز به زعفران کاران، پیگیری جهت دسترسی آسان به نهادههای کشاورزی، تلاش جهت بازاریابی بهتر محصول زعفران، تأثیر بر سیاست گذاریهای حوزه زعفران و در نهایت توانمند ساختن کشاورزان زعفران کار را پیگیری کند.
قدرت چانه زنی بیشتر نسبت به کشاورزان
شیرزاد در بخش دیگری از سخنانش افزود: مطابق تجارب سایر اتحادیههای ملی در حوزه کشاورزی و روستایی، اتحادیه ملی شرکتهای تعاونی کشاورزی زعفران کاران در امر بازار رسانی زعفران قطعاً از قدرت تعامل و هماهنگی و چانه زنی بالاتری نسبت به فرد فرد زعفران کاران و حتی شرکتهای تعاونی برخوردار خواهد بود و به این لحاظ میتواند در فروش محصول با قیمت واقعیتر به زعفران کاران کمک کند.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه در چند سال اخیر سازمان تعاون روستایی کشور در جهت واقعیتر کردن قیمت خرید زعفران از کشاورزان و حذف و کم کردن دلالان و واسطهها از بازار زعفران اقدام به خرید توافقی کرده است، اظهار کرد: به طور کلی هدف سازمان تعاون روستایی در خرید توافقی محصولات کشاورزی، ایجاد تعادل، تنظیم بازار و جلوگیری از نوسانات شدید قیمت محصولات کشاورزی و عرضه تدریجی آن است.