• صفحه خانگی
  • >
  • گزارش
  • >
  • تصمیم گیری برای ایجاد یک تشکل دیگر در صنعت طلای سرخ با نام “زنجیره زعفران”

تصمیم گیری برای ایجاد یک تشکل دیگر در صنعت طلای سرخ با نام “زنجیره زعفران”

تصمیم گیری برای ایجاد یک تشکل دیگر در صنعت زعفران

تشکیل “زنجیره زعفران” در دستور کار جهاد کشاورزی

معتمد، معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، از تصمیم برای ایجاد یک تشکل جدید در زعفران خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته تصمیم گرفت تشکل تخصصی با عنوان “زنجیره زعفران” ایجاد کندتا از یک طرف تولیدکنندگان در آن سهیم بوده و نقش آفرینی کنند و از طرف دیگر تجار و بازرگانان حضور داشته باشند.

گفتنی است شورای ملی زعفران نیز با هدف مشابهی ایجاد شده بود اما اکنون عدم حضور تولیدکنندگان (کشاورزان) در این نهاد، موردانتقاد است و افراد اصلی و موثر شورا عمدتا تجار هستند.

نماینده تربت حیدریه نیز در آبان ماه امسال خواستار ایجاد چنین تشکلی شده بود. باستانی گفته بود: “اتحادیه تولید کنندگان زعفران باید تشکیل شود  و مشی قیمتی، کاری، علمی و پژوهشی را نیز تعریف کنند”. باستانی دلیل عمده عدم تشکیل این اتحادیه را خرده مالکی زعفران عنوان کرد و افزود: “اساسنامه ای را در دست تدوین داریم تا با ورود بخش خصوصی و تشکیل اتحادیه تولید کنندگان قیمت گذاری زعفران را بدست بگیریم“.

تشکل تخصصی با نام زنجیره زعفران

به گزارش صدا و سیما، معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: وزارت جهاد کشاورزی سال گذشته تصمیم گرفت تشکل تخصصی با عنوان «زنجیره زعفران» ایجاد کندتا از یک طرف تولیدکنندگان در آن سهیم بوده و نقش آفرینی کنند و از طرف دیگر تجار و بازرگانان حضور داشته باشند.

وی اضافه کرد: سازمان به دنبال این است که تشکل مزبور را هرچه سریع تر راه اندازی و اختیاراتی به این تشکل در کنار سایر تشکل‌های قانونی در مسیر واگذار کند تا همه فعالان حوزه زعفران اعم از تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان بتوانند در مجموعه مزبور نقش آفرینی و از این فراز و فرود قیمت زعفران جلوگیری کنند و در عین حال بتوان قیمت‌های تثبیت شده‌ای برای زعفران با نگاه به بازار‌های بیرونی تعریف کرد.

آخرین وضعیت خرید حمایتی

سازمان مرکزی تعاون روستایی اعلام کرد که ۶۰ تن زعفران اضافه بر نیاز در قالب خرید حمایتی از کشاورزان خریداری کرده است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ آقای مرتضی معتمد معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در ارتباط با رسانه ملی افزود: این خرید تا پایان آذرماه سال جاری ادامه دارد. وی افزود: امسال زعفران در بازار‌های داخلی از یک طرف به علت موانع و مشکلات بر سر راه صادرات و از طرف دیگر افزایش تولید، متاسفانه با افت قیمت در درجه بندی های مختلف در مقایسه با سال گذشته مواجه شد.

گفت: این سازمان براساس تدبیر وزارت جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه برای خرید حمایتی زعفران از کشاورزان ورود پیدا کرد البته قیمت‌های حمایتی تعیین شده که شایسته این محصول راهبردی باشد.

وی افزود: خرید حمایتی محصول زعفران با هدف حمایت دولت از کشاورزان و جلوگیری از کاهش قیمت این محصول و زیان کشاورزان انجام شده که خوشبختانه این خرید موجب افزایش و تعادل در قیمت طلای سرخ به نفع کشاورز در بازار و جلوگیری از خرید ارزان دلالان شده است.

قبلی «
بعدی »

1 دیدگاه

  1. پینگ بک: تشکیل اتحادیه ملی شرکت‌های تعاونی زعفران کاران ایران | دنیای زعفران

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید