تناقض آماری درباره تولید زعفران افغانستان

تولید زعفران در افغانستان

اعلام “افزایش ۲۲ درصدی تولید زعفران و رسیدن تولید به 20 تن”

قیمت زعفران در افغانستان؛ 70 تا 80 هزار افغانی

در حالیکه تولید زعفران افغانستان در سال گذشته 13 تن اعلام شده بود، امسال اعلام شده است که تولید  در این کشور با رشد 22 درصد به 20 تن رسیده است! این در حالی است که اعمال رشد 22 درصدی روی 13 تن، ما را به رقم 17 تن می رساند! به نظر می رسد، مقامات افغان نیز، مثل مسئولان جهاد کشاورزی در ایران، اعتقاد خاصی به حرمت اعداد و ارقام و امار ندارند! گفتنی است سال قبل نیز اکبر رستمی، سخنگوی وزارت کشاورزی افغانستان، امار تولید این کشور را 13 تن اعلام کرده بود و امسال نیز همین مقام خبر از رشد 22 درصدی و رسیدن تولید به 20 تن داده است!

اکبر رستمی، سخنگوی وزارت کشاورزی افغانستان

آذرماه گذشته، اکبر رستمی  سخنگوی وزارت کشاورزی و دامداری افغانستان اعلام کرد که تولید زعفران در این کشور در سال زارعی جاری با ۲۰ درصد افزایش نسبت به سال قبل به ۱۲ هزار و ۹۵۵ کیلوگرم رسید.

اکنون، همین مقام مسئول به نمایندگی از وزارت کشاورزی افغانستان از افزایش ۲۲ درصدی تولید زعفران در این کشور خبر داد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما از کابل، سخنگوی وزارت کشاورزی افغانستان اعلام کرد: میزان تولید زعفران در سال جاری در افغانستان با ۲۲ درصد افزایش در مقایسه با سال گذشته به حدود ۲۰ تن رسید. اکبر رستمی افزود: امسال بیش از ۷۵۰۰ هکتار اراضی کشاورزی زیرکشت زعفران رفت.

وی میزان تولید زعفران در سال گذشته را حدود ۱۶ تن اعلام کرد و گفت:: علاوه بر هرات، کشت زعفران در استان‌های بلخ، فاریاب، قندهار، ارزگان، دایکندی و سرپل نیز رایج شده است. افغانستان حدود شش و نیم درصد کل زعفران جهان را تولید می‌کند و کشور‌های عربی بیشتر مشتریان زعفران افغانی هستند.

نرخ هر کیلوگرم زعفران در داخل افغانستان حدود ۸۰ تا ۹۰ هزار افغانی است. گفتنی است هر افغانی معادل 170 تومان است لذا قیمت هر کیلوگرم زعفران در این کشور، حدود 11.9 تا 13.6 میلیون تومان است.

قبلی «
بعدی »

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید