تولید زعفران یزد به 2.5 تن رسید

  • توسط دنیای زعفران
  • آذر 24, 1398
  • اخبار

تولید زعفران یزد به 2.5 تن رسید

یزد رتبه ششم تولید زعفران کشور را به خود اختصاص داد

نمودار تولید زعفران کشور به تفکیک استان

 مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد بیان اینکه متوسط تولید زعفران یزد در هر هکتار پنج کیلوگرم  گفت: با پایان فصل برداشت زعفران در سال ۹۸،، ۲.۵ تن محصول خشک از ۷۳۴ هکتار زمین‌های زیرکشت این گیاه کم آبخواه در استان برداشت شد. گفتنی است متوسط عملکرد در سطح زعفران در کشور کمتر از 4 کیلوگرم است.

اکبر شیخ علیشاهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، درباره وضعیت کشت زعفران یزد با بیان اینکه متوسط تولید این محصول در هر هکتار پنج کیلوگرم است، افزود: بیشترین سطح زیرکشت زعفران با ۴۰۰ هکتار در شهرستان بهاباد و کمترین آن با ۶ هکتار مربوط به شهرستان یزد است.

وی با اشاره به اینکه به علت ۲ دهه پدیده خشکسالی و کم‌آبی، با اجرای طرح تغییر الگوی کاشت محصول ، هرسال به سطح زیرکشت زعفران در استان افزوده می‌شود، اظهار کرد: با توجه به کم آبخواه بودن این گیاه و ارزش‌ افزوده بالا، امسال ۱۰۰ هکتار به مجموع زیرکشت زعفران استان افزوده شد و سطح زیرکشت به ۸۳۴ هکتار رسیده است.

تولید زعفران یزد در رتبه ششم کشور

وی بابیان اینکه در ابرکوه شرایط آب و هوایی مناسبی برای تولید زعفران وجود دارد ، خاطرنشان کرد: در این شهرستان به همت کشاورزان حدود ۱۰۰ هکتار به کاشت این محصول اختصاص دارد.

شیخ علیشاهی با بیان اینکه در هر هکتار مزارع زعفران زمینه اشتغال مستقیم ۲۵ نفر فراهم است  ، تصریح کرد: زعفران تولیدی یزد به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و یزد رتبه ششم تولید کشور را دارد.

تولید زعفران کشور - زعفران یزد در رتبه ششم

این مسوول ارشد باغبانی استان یزد یادآورشد: زعفران از جمله گیاهان کم آبخواه با بازدهی هفت‌ساله است که برای بازدهی مجدد آن ، باید پس از هفت سال پیاز گیاه را جابه‌جا کرد.

وی بابیان اینکه افزون بر چهار هزار کشاورز در تولید زعفران فعالیت دارند، یادآور شد: زمان کشت گیاه شهریور است و با توجه به شرایط آب و هوایی کار برداشت آن از نیمه دوم آبان ماه در برخی مناطق آغاز و تا اواخر آذرماه ادامه دارد.

وی تصریح کرد : یزد از جمله استان‌هایی است که در ۲ دهه اخیر با مشکل کم‌آبی و بی‌آبی روبرو شد که بخش مهمی از مساحت استان به کاشت انواع محصول کشاورزی اختصاص دارد.

وی تأکید کرد: درآمد مردم برخی مناطق استان از جمله ابرکوه ، خاتم و بهاباد از طریق کشاورزی تأمین می‌شود، لذا تغییر الگوی کاشت محصول ، توسعه کاشت گیاه زعفران و گیاهان دارویی به کشاورزان توصیه می‌شود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید