کاربردهای زعفران در صنایع غذایی ؛ از نوشیدنی ها و صنایع شیر تا قنادی و گوشت

کاربرد های زعفران در صنایع غذایی

کاربرد های زعفران در صنایع غذایی

از نوشیدنی ها و صنایع شیر تا قنادی و گوشت

از زمان های بسیار دور زعفران جزء چاشنی هایی بوده است که در انواع پوتاز،رگو،شیرینی و لیکور مصرف می کردند و با زعفران به کره و پنیر رنگ دلپسند مطبوعی می دادند. کاربردهای زعفران در صنایع غذایی بسیار متنوع است که در ادامه بعد از یک مرور کلی و تاریخی، 4 دسته مهم را برمی­شماریم.

به گزارش دنیای زعفران، همزمان با ظهور مسیحیت، زعفران برای مردم مشرق زمین به عنوان ادویه و عطر اهمیت داشت، از طرفی از کلاله های ان برای ایجاد رنگ در غذا استفاده می کردند. یافته های محققان گویای آنست که از گلبرگ های ارزشمند زعفران برای پراکندن عطر در تالار های عمومی استفاده می شده است.

 زعفران عمدتا به منظور بدست اوردن رنگ از کلاله های گل آن کشت می شود. از حدود صد هزار گل یک کیلو زعفران خشک بدست می اید. در اروپا از این گیاه به عنوان رنگ و طعم دهنده استفاده می شود و داروسازان آن را به داروها اضافه می کنند. امروزه کلاله های خشک شده زعفران در برخی از کشورها به عنوان یک ادویه در اشپزی، بیشتر از یک دارو اهمیت یافته است. به ویژه در ایران و اسپانیا زعفران یک عامل رنگ و طعم دهنده ی غذا آست.

 در اسپانیا نان های قندی، مربا و نان و پلوی مخصوصی از زعفران درست می کنند که پائلا خوانده می شود و از غذاهای اسپانیایی است که جهانگردان به آن علاقه فراوانی دارند. در ایران برای تهیه ی بریانی و برنج ، مقداری برنج پخته را با زعفران مخلوط کرده و مجدد آنرا به برنج اضافه می کنند.

از این گیاه همچنین برای عطر و طعم غذاهای معروف دنیا در اسپانیا، فرانسه و هلند همراه ماهی، صدف و ماکیان استفاده می شود. در تهیه ی انواع کره، پنیر،خامه ، تخم مرغ، نوشابه، کنسرو، ترشی، پودینگ،برنج،سوپ،خورشت و به ویژه غذاهای مرغی و در قنادی برای تهیه ی بیسکوییت،کیک، خامه و بستنی نیز کاربرد دارد. همچنین میوه ها به خوبی با زعفران مخلوط می شوند.

 کلاله ی زعفران به عنوان جانشین چای استفاده می شود. بعضی ها ریشه ی تفت داده ی ان را می خورند. برای زیبایی ابروها،برق ناخن ها،دئودورانت،بخور و … نیز از زعفران به عنوان جوهر استفاده می شود و در برخی از مناطق در مراسم مذهبی و رسمی بر پیشانی کشیده می شود. نباید آن را در جایی خیلی گرم یا خیلی سرد مانند یخچال و فریزر نگاه داشت. در صورتی که در جای خشک و خنک قرار داده شود، به مقدار سه سال قابل نگهداری است.

اول – کاربرد زعفران در صنایع نوشابه و سایر نوشیدنی ها

امروزه یکی از کاربردهای عمده زعفران در صنایع نوشابه(الکلی و غیرالکلی) می باشد؛ هرچند عمدتا در تهیه ی نوشابه الکلی اشتهاآور استفاده می شود. مقادیر مورد استفاده زعفران در نوشابه های غیرالکلی سه تا هفت قسمت و نوشابه های الکلی 200قسمت در میلیون می باشد. از زعفران در تهیه ی شربت های شفابخش از جمله شربت های ساده و لیمویی زعفرانی نیز استفاده می شود. طرز تهیه ی یکی از انواع شربت های لیمویی زعفران به شرح ذیل می باشد:

کاربرد های زعفران در صنایع غذایی

دو گرم پودر زعفران را در یک لیتر اب جوش به مدت نیم ساعت دم کرده و صاف و خنک می نمایند. این دم کرده را با صدگرم عسل شیرین کرده و 50 سی سی لیمو ترش به ان اضافه می نمایند. افزون بر این، زعفران را مانند چای معمولی دم کرده و از آن به عنوان چای زعفران در مهمانی ها استفاده می شود.

دوم – کاربرد زعفران در صنایع قنادی و پخت

دیگر کاربرد عمده زعفران در صنایع قنادی و پخت می باشد. مقدار زعفران مورد استفاده در قنادی و پخت ده قسمت در میلیون می باشد. زعفران برای رنگ و عطر بخشیدن به فراورده های لوکس اردی (کیک ها، نان ها و…) و شیرینی های گران قیمت استفاده می شود.

سوم – کاربرد زعفران در صنایع شیر

زعفران در محصولات لبنی مانند شیر، بستنی ، پنیر، خامه و کره به کار می رود. مقدار زعفران مورد استفاده در بستنی سه تا هفت و نیم قسمت در میلیون می باشد.

چهارم – کاربرد زعفران در صنایع گوشت

در حال حاظر از زعفران به عنوان ادویه ی معطر برای رنگین کردن فراورده های گوشتی ( از قبیل سوسیس ، کالباس و …) استفاده می شود. زعفران در تهیه ی کنسرو های گوشتی و به ویژه در فراورده های تهیه شده از گوشت مرغ بکار می رود. مقدار مورد استفاده زعفران در گوشت ها260 قسمت در میلیون می باشد.

زعفران در صنایع غذایی دیگری نیز مصرف بسیاری دارد ؛ از جمله در محصولات روغنی ( روغن ها و مارگارین ها)  و چاشنی ها (50 قسمت در میلیون) ، دسرها ، پودینگ ها و غیره استفاده می شود.

درباره خواص و کاربردهای زعفران در صنایع غذایی این مطلب را هم بخوانید : جدول خواص غذایی زعفران

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

گزارش روزانه بازار زیره و زعفران و پسته در بورس

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید

دریافت کد بورسی

درباره ما

مزیت های خرید اشتراک +راهنما