• صفحه خانگی
  • >
  • تحلیل ها
  • >
  • مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران؛ رشد مختصر قیمت ها و خبرهای جدید از صادرات طلای سرخ

مرور هفتگی اخبار صنعت زعفران؛ رشد مختصر قیمت ها و خبرهای جدید از صادرات طلای سرخ

مرور هفتگی اخبار و تحولات صنعت زعفران

رشد مختصر قیمت ها در روزهای باثبات صنعت زعفران

خبرهای جدید از وضعیت صادرات طلای سرخ

قیمت زعفران در هفته چهارم دیماه اندکی رشد کرد. همزمان خبرهای خوبی از صادرات طلای سرخ هم به گوش رسید؛ هم از امار صادرات و هم از کمیسیون تلفیق. این در حالی است که زعفران دیماه را با یک شوک منفی شروع کرده بود؛ جایی که با موج سواری بر خبر اتمام خرید حمایتی، قیمت ها بین 300 تا 500 هزار تومان در هر کیلوگرم کاهش یافت اما خیلی زود بازار به ثبات رسید و شاهد تداوم روند نزولی نبودیم.

طی 4 هفته اخیر، بازار بدون روند بوده و عمدتا شاهد نوساناتی مختصر بودیم. در بورس نوساات بیشتر و در بازار کمتر است. البته، طی یک هفته تا 10 روز اخیر، روند صعودی بسیار محدودی در نرخ ها مشاهده شده است. چنانچه جدول زیر نشان می دهد در هفته گذشته شاهد رشد حدودا 1 درصدی قیمت ها در اکثر بازارها (نقدی، گواهی و آتی) بودیم. برخی نمادهای پوشال در بازار گواهی بیش از این رشد کردند و برخی نمادهای پوشال در بازار آتی طی هفته گذشته نزولی بودند.

صادرات طلای سرخ

در صحنه صنعت هم تحرکات و اخبار ویژه ای نداشتیم. آمار صادرات 8 ماهه که قبلا اعلام شده بود موردتحلیل قرار گرفت و مشخص شد که در آبان ماه امسال و با ورود گسترده محصول جدید، شاهد رشد قابل توجه صادرات بودیم. اینجا بیشتر بخوانید.

همزمان در کمیسیون تلفیق مجلس هم مصوبه ای در جهت تسهیل صادرات محصول کشاورزی داشتیم.

طی هفته ای که گذشت، کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۳۹۹ مصوبه ای در خصوص برداشته شدن الزام بازگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی داشته است.

گفتنی است مسئولان اتحادیه صادرکنندگان زعفران و بسیاری از فعالان بازار و تجار، بارها در مصاحبه ها و جلسات، بر مشکلات فراوان دستورالعمل بازگشت ارز تاکید کرده بودند.

یکی از معضلات اساسی، فارغ از بازگشت ارز در صادرات ریالی و …. این است که مبلغ تعهد ارزی بر اساس نرخ پایه گمرکی از صادرکنندگان مطالبه می شود اما نرخ صادراتی عمدتا پایین تر از این مقدار است. به این ترتیب در صورت تصویب مصوبه تلفیق در صحن مجلس، باید منتظر بهبود شرایط صادرات در سال ۱۳۹۹ بود.

قبلی «
بعدی »

دیدگاهتان را بنویسید

داده ها

یادداشت ها

بخش آموزشی دنیای زعفران

ارتباط با ما

قیمت روز زعفران زعفران در بورس

بنر قیمت روز زعفران – بازار نقدی

با ما در شبکه های اجتماعی همراه باشید